Příklady dobré praxe realizace šablon Místní konference projektu SRP Listopad 2018 Reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000283
Informace o šablonách Proč Vám předáváme základní informace o šablonách? Většina šablon naplňuje strategické cíle Místních akčních plánů MAP a šablony jsou „spojené nádoby“, mají se navzájem doplňovat Musíte vědět, jaké mají školy možnosti z hlediska šablon, abyste naplánovali aktivity v MAP Školy musí vědět, co je v MAP (resp. MAP II), aby si dle toho naplánovaly výběr šablon Můžete školy nasměrovat na užitečné informace a materiály projektu SRP, které jim pomohou MAS a technická podpora škol v šablonách, MAP a projektové poradenství
Implementace MAP Cílem je podpora spolupráce (škol, školských zařízení, místních knihoven, muzeí, mimoškolních vzdělávacích a kulturních center zřizovaných NNO) při realizaci zastřešujících aktivit naplánovaných v místním akčním plánu. Realizované aktivity jsou v souladu s aktivitami škol podporovanými z výzev Podpora škol formou zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ I a Šablony II.
2.I/1 MŠ, 2.II/1 ZŠ, 2.V/1 ŠD/ ŠK, 2.VI/1 SVČ, 2.VII/1 ZUŠ Školní asistent 2.I/1 MŠ, 2.II/1 ZŠ, 2.V/1 ŠD/ ŠK, 2.VI/1 SVČ, 2.VII/1 ZUŠ 0,1 úvazku /jeden měsíc Násobným načtením šablon je možné složit úvazek až na 1,0 Nepedagogický pracovník (pozici ale může zastávat i pedagogický pracovník) Kvalifikace odpovídající pozici asistent pedagoga v zákoně o pedagogických pracovnících (blíže Přehled šablon) Základní nepedagogická podpora v rodině při spolupráci školy s rodiči, nepedagogická podpora dětí/žáků Komunikace s komunitou, rodinou a školou Pomoc při rozvoji mimoškolních a volnočasových aktivit Administrativní a organizační podpora ve vyučování i mimo něj Pod dozorem pedagogického pracovníka může vypomáhat s dílčími pedagogickými činnostmi 4
Školní asistent Příklady využití na jednotlivých školách Mateřské školy – „každá ruka dobrá“ „Rodiče školního asistenta vnímali velmi pozitivně, prospělo to klima rodičů, díky tomu byl i čas věnovat se rodičům a jejich drobným dotazům (v tu chvíli tam byl dohled pro děti a pedagog se mohl věnovat rodičům), díky tomu se i posunula důvěra mezi rodiči a pedagogy“. Základní školy – „úleva pedagogům“ využití školního asistenta na málotřídních školách (spojené ročníky), podpora nadaných na školách (možnost zapojit se do více projektů či soutěží), organizační výpomoc
2.I/8 MŠ, 2.II/9 ZŠ, 2.V/6 ŠD/ŠK, 2.VI/7 SVČ, 2.VII/7 ZUŠ Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol/školských zařízení prostřednictvím vzájemných návštěv 2.I/8 MŠ, 2.II/9 ZŠ, 2.V/6 ŠD/ŠK, 2.VI/7 SVČ, 2.VII/7 ZUŠ Vztah vysílající a hostitelská škola/školské zařízení (vždy se musí jednat o jiné RED_IZO, popř. školu v zahraničí) Smyslem je získání a přenos příkladů dobré praxe. Spolupráce v celkové době trvání min. 16 hodin spočívá v provedení minimálně dvou návštěv vybraného pedagoga z vysílající mateřské školy během 10 po sobě jdoucích měsíců, ve kterých probíhá výuka, v hostitelském subjektu. Na realizaci návštěv je vyhrazeno 8 hod. Zbývajících 8 hodin spolupracující pedagogové mohou rozdělit podle svého uvážení na přípravu návštěv, společnou reflexi a doporučení pro další práci. 6
Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol/školských zařízení prostřednictvím vzájemných návštěv Příklady využití na jednotlivých školách V šablonách II – možnost navštívit školu v zahraničí (v zemích EU) Využití této šablony na podporu strategického cíle školy (má-li škola určitou vizi, kam školu posunout, hledá partnera, který už ví jak na to – např. SVČ chce zavést nový kroužek, ZŠ novou výukovou metodu…) Velmi oblíbená šablona u málotřídních venkovských škol (eliminace izolovanosti těchto škol)
CLIL ve výuce v ZŠ 2.II/11 ZŠ Pedagog-lektor připraví a zrealizuje pro své kolegy v průběhu pěti po sobě jdoucích měsíců, ve kterých probíhá výuka, minimálně 25 výukových lekcí cizího jazyka v délce trvání minimálně 60 minut. Pedagog-lektor ve spolupráci s každým zapojeným pedagogem-nejazykářem připraví pět CLIL minilekcí (aktivita v jedné vyučovací hodině alespoň v délce cca 20 minut), které budou v průběhu trvání aktivity realizovány pedagogem-nejazykářem v jím vedeném vzdělávacím oboru. Po realizaci každé minilekce bude provedena reflexe nejenom vzhledem k činnostem pedagoga, ale také k procesům a výsledkům vzdělávání na úrovni žáka. 8
CLIL ve výuce v ZŠ Příklad využití na konkrétní ZŠ Základem byl potenciál jedné paní učitelky, která byla následně v CLIL i lektorkou, obě učitelky nejazykářky byly zkušené v angličtině, gramatika nebyla nutná, spíše se zaměřovaly na téma, videa, slovíčka a řešily výslovnost – spíše se zaměřily na to, jak tu hodinu (minilekci) zrealizovat. Díky tomu, že si učitelé tuto aktivitu vybrali dobrovolně, byla s nimi výborná spolupráce – praktické využití jazyka. Díky tomu vznikly v první a druhé třídě mimo povinnou angličtinu tzv. English whiles – Anglické chvilky napříč všemi předměty. Rodiče tuto aktivitu vítali a ocenili.
2.I/10 MŠ, 2.II/14 ZŠ, 2.V/8 ŠK/ŠD, 2.VI/9 SVČ, 2.VII/9 ZUŠ Zapojení odborníka z praxe do výuky 2.I/10 MŠ, 2.II/14 ZŠ, 2.V/8 ŠK/ŠD, 2.VI/9 SVČ, 2.VII/9 ZUŠ pedagog a odborník z praxe, společně naplánují a zrealizují 10 vyučovacích hodin v průběhu 10 po sobě jdoucích měsíců, ve kterých probíhá výuka. Po každé vyučovací hodině proběhne reflexe včetně zhodnocení využitých metod a vlivu na vzdělávací procesy a výsledky dětí aktivita určena pro jednoho pedagoga, ale může být více odborníků na každou hodinu výuky je stanovena 1 hodina společné přípravy a 30 minut následné reflexe pedagoga a odborníka z praxe. 10
Zapojení odborníka z praxe do výuky Příklady využití na jednotlivých školách Mateřské školy využití rodičovské základny – seznámení s jednotlivými profesemi Zapojení rodilého mluvčího Základní školy Využití odborníka napříč předměty – využití odborníků z komunity (knihovnice, kronikářka – v českém jazyce, ekonomka v matematice, sadař, řemeslník – v pracovních činnostech, chovatel, myslivec v prvouce ZUŠ Využití napříč obory – zapojení profesionálních výtvarníků, herců, hudebníků – propojení s praxí SVČ Využití napříč kroužky – možnost využití i na táborech či soustředěních, je-li toto zakotveno v ŠVP (např. kovářský tábor – mistr kovář)
Klub pro žáky 2.II/17 ZŠ, 2.V/11 ŠD/ŠK, 2.VI/13 SVČ, Varianty: čtenářský klub klub zábavné logiky a deskových her klub komunikace v cizím jazyce badatelský klub klub občanského vzdělávání a demokratického myšlení Volnočasová aktivita, nejméně pro 6 žáků, z toho nejméně dva žáci ohrožení školním neúspěchem Výběr žáků je zcela v kompetenci ředitele školy. V období pěti po sobě jdoucích měsíců, ve kterých probíhá výuka, bude realizováno minimálně 16 schůzek v délce trvání 90 minut + 2,5 hod. přípravy a reflexe pedagoga na každou schůzku. 12
Klub pro žáky Příklady využití na jednotlivých školách čtenářský klub vytváření školního časopisu nebo zpravodaje klub zábavné logiky a deskových her šachový kroužek šifry a hlavolamy klub komunikace v cizím jazyce anglický filmový klub badatelský klub práce se stavebnicí Merkur práce ve školní dílně - výrobky z různých materiálů (dřevo, drát, plast, ...) rukodělný kroužek Keramika přírodovědný klub
Aktuální informace Inspiromat č. 11 – příklady dobré praxe realizace šablon, k dispozici zde: https://www.nidv.cz/projekty/aktualni-projekty-esif/268-strategicke-rizeni-a- planovani-veskolach-a-v-uzemich/inspiromat/1525-inspiromaty-2018 Vzory pro monitorovací zprávy k šablonám II, k dispozici zde: https://www.nidv.cz/projekty/aktualni-projekty-esif/296-strategicke-rizeni-a- planovani-veskolach-a-v-uzemich/sablony/sablony-ii/1319-sablony-ii-ms-zs-sd- sk-zus-svc Aktualizace FAQ – všechny sekce https://www.nidv.cz/projekty/aktualni- projekty-esif/165-strategicke-rizeni-a-planovani-veskolach-a-v-uzemich, sekce Šablony, Výzva MAP II a Znalostní databáze
Bc. Soňa Baueršímová, DiS. Odborný poradce Centra podpory Děkuji za pozornost Bc. Soňa Baueršímová, DiS. Odborný poradce Centra podpory E-mail: bauersimova@nidv.cz CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000283