RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÁ RENESANČNÍ LITERATURA
Advertisements

Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Český humanismus a renezance
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
HUMANISMUS V ČECHÁCH 7. ročník.
Renesance a humanismus v českém království
Identifikátor materiálu: EU –
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Kultura na počátku novověku
Renesance a humanismus
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Báje (mýty) a pověsti 6. ročník.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
Česká renesanční a humanistická literatura
Syropalestina.
Soubor testů 3 Mgr. Ludmila Růžičková
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
7. třída 2. pololetí Dějiny českých zemí
Renesance a humanismus v Čechách
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Humanismus a renesance v české literatuře. Období: 70. léta 15. století – 20. léta 17. století.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura v období renesance a humanismu v Čechách Tematická oblast: Český.
Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic (1461 – 1510) (1461 – 1510) vyšehradský probošt, dvořan krále Vladislava II. proslulý.
ČESKÁ RENESANČNÍ A HUMANISTICKÁ LITERATURA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Humanismus a renesance v české literatuře. Inspirace světovou renesancí ● Také do Čech se šíří myšlenky renesance a humanismu z okolních zemí. ● Období:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor : Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Literatura období humanismu a renesance
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.01_VÝVOJ ČESKÉHO JAZYKA.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Středověk – Jagellonci
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Renesance a humanismus
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
NÁRODNÍ OBROZENÍ TŘETÍ FÁZE
NÁRODNÍ OBROZENÍ DRUHÁ FÁZE
ČESKÁ LITERATURA STŘEDOVĚKU
SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
RENESANCE A HUMANISMUS V EVROPSKÉ LITERATUŘE
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Transkript prezentace:

RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH konec 15.století počátek 17.století

HISTORICKÝ KONTEXT UDÁLOSTI – FAKTA ÚKOLY: husitské hnutí a války zbrzdily kulturní rozvoj započatý za Karla IV. konflikty mezi šlechtou a sílícími městy krize univerzitního vzdělání – odchod studentů do ciziny změny na českém trůně (Jagellonci, Jiří z Poděbrad, Habsburkové) humanistické vzdělání a ideály reprezentuje Jednota bratrská ÚKOLY: Vyhledejte 10 fotografií renesančních staveb v Čechách a doložte na nich typické znaky tohoto uměleckého stylu v architektuře.

FILOSOFICKÝ ZÁKLAD HUMANISMUS ÚKOLY: uplatnil se v českých zemích s výrazným zpožděním ve srovnání s Evropou nenavazuje přímo na antiku humanistické myšlenky jsou zprostředkovány přes reformační hnutí zájem o člověka je směřován ke vzdělání a rozvoji jazyka ÚKOLY: Výrazným nositelem humanismu v Čechách se stala Jednota bratrská. Připravte výklad o jejím vzniku, vývoji a myšlenkách. Zvolte jednu z následujících forem A) komentovaná prezentace B) referát s kontrolním testem

ZNAKY LITERATURY ÚKOLY: zpočátku literatura hlavně latinská plní zejména naukovou, poznávací a didaktickou funkci měšťanstvo však záhy vytvořilo vlastní proud zaměřený k životní praxi s ním došlo k rozvoji češtiny a potřebě zrození české jazykovědy knihtisk – vznik prvních českých nakladatelství ÚKOLY: Pokuste se zjistit odpovědi na následující otázky: Která kniha se považuje za první český tisk? Co jsou PRVOTISKY? Kdy a kde byla poprvé tiskem vydána Bible v češtině? Kde se nacházely v Čechách v době humanismu tiskárny? V jaké podobě vycházely první noviny?

ŽÁNRY A FORMY Literatura naučná: zákony, rady, ponaučení, pravidla Základy vědecké literatury: slovníky, jazykové příručky, překlady evropských filozofických děl Literatura umělecká: poezie, cestopis, kronika, drama, povídka, písně ÚKOLY: V souvislosti s obdobím humanismu bývá často užíváno označení „zlatý věk české literatury“ a „veleslavínská čeština“. Zjistěte k těmto pojmům co nejvíce dalších doplňujících informací.

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL LATINŠTÍ HUMANISTÉ Jan z Rabštejna – polemiky o politice Dialogus Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic – filozof, teolog, shromáždil významnou knihovnu Žaloba k svatému Václavu na mrav Čechů Jan Skála z Doubravky - dvořan, alegorické rady králi, jak vládnout Rada zvířat Jan Campanus Vodňanský - rektor univerzity, historik, dramatik, básník Bretislaus

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL NÁRODNÍ HUMANISTÉ píší vlastní českou tvorbu, pořizují překlady Viktorin Kornel ze Všehrd - právník, univerzitní mistr Předmluva k překladu Jana Zlatoústého O práviech, súdiech i o dskách Země české knihy devatery Václav Hájek z Libočan Kronika česká (tendenční ve prospěch šlechty, omyly a nepravdy x poutavé vypravěčství, obliba) Mikuláš Dačický z Heslova Paměti Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Putování aneb cesta z Království českého do Benátek… Václav Vratislav z Mitrovic Příhody Mikuláš Konáč z Hodiškova Pravidlo lidského života (bajky) Hynek z Poděbrad Májový sen (poezie)

PŘEHLED ZEMÍ / SMĚRŮ / AUTORŮ /DĚL NEJVÝZNAMNĚJŠÍ OSOBNOSTI DOBY Jan Blahoslav velmi všestranný vzdělanec biskup Jednoty bratrské jazykovědec, historik, překladatel, hudební teoretik Akta Jednoty bratrské Gramatika česká Musica Filipika proti misomusům překlad Nového zákona Daniel Adam z Veleslavína profesor pražské univerzity zeť pražského nakladatele Jiřího Melantricha překladatel tiskař dbal na jazykovou kulturu Kalendář historický – k jednotlivým dnům přiřadil historické události

SEZNÁMENÍ S VYBRANÝM DÍLEM BIBLE KRALICKÁ (1579 – 1594) společné dílo skupiny českých bratří tajná tiskárna v Kralicích na Moravě použity hebrejské a řecké texty a starší české překlady 6 dílů vyspělá čeština – dlouho vzor jazykové dokonalosti uzákonění jazykové normy ÚKOLY: Jazyk Bible kralické – tzv. bibličtina – se stal jedním ze základů kodifikace jiného slovanského jazyka. Zjistěte jakého, kdy a za jakých okolností k tomu došlo a které osobnosti se o to zasloužily.

SEZNAM DOPORUČENÝCH POMŮCEK K VYPACOVÁNÍ ÚKOLŮ: POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. Internet – vyhledané údaje ověřovat z několika zdrojů Další knižní publikace – encyklopedie, slovníky, literární přehledy Konkrétní literární díla (školní knihovna, městská knihovna, úryvky v čítankách)

Seznam použité literatury POLÁŠKOVÁ, Taťána, MILOTOVÁ, Dagmar, DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902- 5716-X. SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. Maturita. ISBN 978-802-5303- 115. BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury 1. 3. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 239 s. ISBN 80-716-8198-9.