ČESKÝ JAZYK ŽIVOTNÁ A NEŽIVOTNÁ PODSTATNÁ JMÉNA RODU MUŽSKÉHO
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník: CZ.1.07/1.5.00/34.0865 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_06_podstatná jména životná a neživotná Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: II. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Téma: Částice Název autora: Mgr. Monika Nováková Vytvořeno dne: Leden 2013 Anotace DUM určený k seznámení žáků s podstatnými jmény životnými a podstatnými jmény neživotnými. Klíčová slova: Podstatná jména životná, podstatná jména neživotná
METODICKÝ POPIS Výklad – životnost a neživotnost podstatných jmen Určování životnosti podstatných jmen ve větách Určení rodu podstatných jmen u daných podstatných jmen Určování rodu podstatných jmen, převod do čísla jednotného
CVIČENÍ Č. 1 Rozhodni, která podstatná jména rodu mužského jsou životná a která neživotná: ŽIVOTNÁ NEŽIVOTNÁ medvěd zub netopýr list bělásek petrklíč
CVIČENÍ Č. 2 U vyznačených podstatných jmen urči, zda jsou rodu mužského životného nebo neživotného. Na poli žije zajíc, ale i křeček a sysel. V lesích je zase vládcem vlk a medvěd. V močálech hnízdí houfy vodních ptáků.
CVIČENÍ Č. 3 Vyjmenuj 5 učebních pomůcek různého rodu, které máte ve třídě a urči u nich jejich rod.
CVIČENÍ Č. 4 U uvedených podstatných jmen urči rod a převeď je do čísla jednotného: V zoo najdeme: rod č. jednotné Klece Zvířata Krmení Pokladny Jezírko Ošetřovatele Ohrady Hlídače
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ CVIČENÍ Č. 4 V zoo najdeme: rod č. jednotné klece Ž klec zvířata S zvíře krmení S krmení Pokladny Ž pokladna Jezírko S jezírko Ošetřovatele M ž ošetřovatel Ohrady Ž ohrada Hlídače M ž hlídač
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Nováková POUŽITÉ ZDROJE