NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.9.2.N03_Třídění přírodnin TEMA: Přírodověda pro 5. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
ANOTACE Prezentace slouží jako podklad k výkladu o třídění přírodnin. Žáci přímo na interaktivní tabuli vepisují příklady přírodnin, které patří do jednotlivých kategorií. Následuje práce s fotokopiemi kartiček z učebnice přírodovědy, které obsahují jména různých rostlin a živočichů. Žáci se je snaží třídit podle systému uvedeného v prezentaci.
Třídění přírodnin podle stavby těl podle dýchacího orgánu podle způsobu rozmnožování podle potravy od jednoduchých k dokonalejším - různá hlediska: Jaké hledisko se uplatňuje u následujícího dělení organismů? jednobuněčné – mnohobuněčné organismy bezobratlí – obratlovci býložravci – masožravci výtrusné – semenné rostliny říše kmeny třídy řády čeledi rody
Organismy: 1. VIRY, BAKTERIE, SINICE také mikroskopické houby, plísně, kvasinky 2. HOUBY fotosyntéza (sluneční energie, chlorofyl, oxid uhličitý a voda) 3. ROSTLINY 4. ŽIVOČICHOVÉ organismy, které se živí rostlinami nebo živočichy, schopni aktivního pohybu
ROSTLINY: byliny listnaté 1. SEMENNÉ keře dřeviny stromy jehličnaté 2. VÝTRUSNÉ kapradiny přesličky mechy Zařaď: kapraď samec, smetanka lékařská, lípa srdčitá, borovice lesní
ŽIVOČICHOVÉ motýli mnoho skupin, např. HMYZ 1. BEZOBRATLÍ blanokřídlí -nemají kostru brouci Zařaď: kapr obecný, babočka admirál, včela medonosná, liška obecná, užovka obojková, vlaštovka obecná, střevlík měděný, skokan hnědý SAVCI PTÁCI 2.OBRATLOVCI PLAZI OBOJŽIVELNÍCI RYBY
ZDROJE: KHOLOVÁ, Helena. Přírodověda pro 5. ročník: Život na Zemi. Všeň: Alter, 2006. ISBN 80-85775-61-1