Testy aerobních předpokladů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ
Advertisements

Fyziologie zátěže CHR-test
Měření aerobní kapacity Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Zátěžové testy anaerobních schopností Výskoková ergometrie Kyslíkový dluh/kyslíkový deficit Wingate test.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Laboratorní zátěžové testy: Zátěžové testování W170 a maximální zátěžové testy.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
SF/HR Srdeční frekvence/Heart rate. při vypuzení systolického objemu krve ze srdce do srdečnice se rozšíří pružný začátek aorty při následující diastole.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 4. Pohybové aktivity – zdatnost - zdraví Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
STUDIE A ANALÝZA ŽIVOTNÍHO STYLU A ZDRAVÍ MLÁDEŽE V KRAJI VYSOČINA MUDr. Stanislav Wasserbauer Zdravá vysočina, o.s. a Státní zdravotní ústav ve spolupráci.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
Zvýšená hodnota metabolismu v zátěži vyžaduje zvýšený přísun kyslíku do tkání pro zajištění oxidativní glykolýzy (štěpení cukrů za přístupu kyslíku- od.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Pracovní činnosti - 6. ročník
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
…. klidový (RMR – resting MR) …. bazální (BMR – basal MR)
Komplexní systém hodnocení
Testy vytrvalostních schopností
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Název vzdělávacího materiálu
Dobrý den Horská klinika 2011.
FYZIOLOGIE PRO RVS Milan Mojžíš A34/dv.207 Konzultační hodiny:
Základní škola, Hradec Králové
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA
PB071 – Programování v jazyce C
Metabolismus a energetické krytí při sportu
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_FYZIKA
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_07_FYZIKA
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
ATLETIKA přednáška.
Služby Minks s.r.o. Haškova 153/17, Brno
Wingate test Mgr. Jan Horáček Mgr. Michaela Kutálková.
Přídavná zařízení.
Zátěžové testy W170 Jan Horáček.
Lidské tělo VY_32_INOVACE_2B_16 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Bicyklová spiroergometrie
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Bicyklová spiroergometrie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
Ruffierův test, Termografie
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
SPIROERGOMETRIE funkční vyšetření v laboratoři při tělesném zatěžování, které je možné charakterizovat ve fyzikálních jednotkách a na základě tohoto určovat.
Diferencované stravování
Návykové látky Alkohol
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Život bez střeva , Praha.
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
2. Centrální gravitační pole
Transkript prezentace:

Testy aerobních předpokladů W170 Jan Horáček

Testy aerobních předpokladů Ke zjištění funkční zdatnosti kardio-respiračního systému K získání vodítka pro řízení intenzity tréninkové zátěže Měříme: Aerobní kapacitu (kapacitu transportního systému pro kyslík) Celkovou aerobní schopnost (vytrvalostní) VO2max, VO2max/kg, VO2max/FSA, Kyslíkový poločas, ANP, RCP, LT, W70, W170/kg, minutový příjem kyslíku Nadmíru vhodným nástrojem je spiroergometrie (bicyklová) Stejskal 2005

W170 – aerobní též znám jako Physical Work Capacity-170 (PWC170) Nejenom u starších pacientů možno využít i W160, W150, W130 a jiné. Aerobní test na zjištění výkonu na tepové hladině 170 tepů/minutu. Jeden z nejstarších submaximálních testů stanovujících tělesnou zdatnost, Vhodný pro měření adaptace oběhového systému na aerobní zátěž. Vysoké hodnoty poukazují na vysoký stupeň adaptace, nízké naopak nejenom na nízký stupeň adaptace, ale například i na přetrvávající únavu, nebo na onemocnění. U běžné populace silná korelace mezi hodnotami W 170 a aerobní kapacitou (VO2 max). SF 170 tep/min je přibližnou hodnotou, při které se u mladého zdravého jedince nalézá anaerobní práh. Sestává z: nízkoodporové zahřívací fáze Nepovinný odpočinek nejenom po zahřívací fázi, ale i po každé z následujících fází. 3 stupně po třech-šesti minutách s různým stoupajícím zatížením (například 1-2-3 W/kg). Každý stupeň 4-6 min. pro dosažení setrvalého stavu. SF měříme na konci každé fáze. intenzita zatížení [W] by měla být taková, aby SF byla : - na konci 1. stupně asi 120–140 tep/min - na konci 2. stupně asi 140–160 tep/min Cool-down fáze Prováděn na: Bicyklovém ergometru Klikovém ergometru Veslařský ergometr Ale i jiné.. Výkon na hladině 170 tepů Stanovení W170 extrapolací (Heller, 2005) Heller, J. (2005). Laboratory Manual forHuman and Exercise Physiology. Charales Univeristy in Prague: The Karolinum Press.

W170 – aerobní též znám jako Physical Work Capacity-170 (PWC170) Výsledný výkon je závislý i na frekvenci šlapání, která by měla být udržována v rozsahu ± 5 otáček/min. Optimální frekvence pro netrénované je 60 ot/min (tedy 55–65), pro trénované vyšší (až 85–95). Čím vyšší zátěž, tím je potřeba vyšší frekvence otáček. Test W170 se může použít i pro odhad VO2max: 1) Provedeme standardně test, ale neextrapolujeme výkon při SF 170, ale při hodnotě SFmax, kterou vypočítáme (220-věk) 2) Zjištěný výkon se dosadí do vzorce (Bunc, 1989): VO2max (ml/min) = × [W] + 411 - Dá se užít pro výkony mezi 100 až 400 W, s chybou méně jak 10 %. BUNC, V. Zdravotně orientovaná zdatnost a možnost její kultivace na základní škole. Těl. Vých. Sport Mlád., 1998.

W170 – aerobní též znám jako Physical Work Capacity-170 (PWC170) Parametr nebojové jednotky (n= 5964) bojové jednotky (n=303) elitní jednotky (n = 35) věk (roky) 25,8 28,1 28,9 hmotnost (kg) 80,1 83 81,7 BMI 24,9 26 25,5 tuk % 13,5 14,5 14,8 svalstvo % 40,3 40,7 39,1 systolický tlak (mmHg) 135 143 138 diastolický tlak (mmHg) 75,2 78,6 74,2 W170 (W) 240 237 255 W170/Kg (W/kg) 3,02 2,88 3,13 uklidnění Tf 2. minuta (%) 79,8 81,2 80,5 Povolání n ■ vojenská základní služba 2181 - Hradní stráž 38 - strážní jednotky 443 - bojové jednotky 758 -jiné 942 ■ profesionální vojáci 4034 - Ministerstvo obrany 611 - štáby 836 1053 - piloti 82 - jiné 1452 ■ voják v základním výcviku 2376 celkem 8591 (Soumar, 2010) (Heller, 2005) Funkční vyšetření u mužů Funkční zdatnost W170/kg W max/kg Výborná      3,26- více 4,80- více Průměrná      2,61- 3,25 4,30- 4,70 Nedostatečná      méně- 2,60 méně- 2,20 Funkční vyšetření u žen Funkční zdatnost W170/kg Wmax/kg Výborná      2,61- více 3,90- více Průměrná      1,96-2,60 3,30- 3,80 Nedostatečná      méně- 1,95 méně- 3,20 (Kryl, 1990) SOUMAR, Libor, OBERMAN, Čestmír, Dlouhodobé monitorování aktuálního tělesného stavu populace s důrazem na příslušníky Armády České republiky, Vojenské rozhledy, 2010, roč. 19 (51), č. 4, s. 174–189, ISSN 1210-3292 KRYL, L. a kol. Praktikum z tělovýchovného lékařství. Praha : SPN, 1990 Heller, J. (2005). Laboratory Manual forHuman and Exercise Physiology. Charales Univeristy in Prague: The Karolinum Press.