Halogenidy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Halogenidy.
Advertisements

HALOGENIDY.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Alkalické kovy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Procenta: složení roztoků. Roztok homogenní směs dvou a více látek rozpouštědlo a rozpuštěné látky –kapalné (voda se štávou) –pevné (slitiny) –plynné.
HALOGENIDY. Halogenidy jsou dvouprvkové sloučeniny halogenů s jinými kovy, kde halogen má oxidační číslo -I Jejich název je dvouslovný: - podstatné jméno.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití halogenidů II TÉMATICKÝ CELEK:
Prvňáci a matematika Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
NÁZVOSLOVÍ. Názvosloví Oxidační číslo  formální náboj, který by byl na atomu, pokud bychom elektrony vazeb přiřadili atomu s vyšší elektronegativitou.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3065 NázevHalogenidy Téma hodinyHalogenidy PředmětChemie Ročník(y)8.ročník.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Halogenidy FeCl 3 NH 4 Cl KI AgBr CCl 4 NaCl IF 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_14_3_NÁZVOSLOVÍ SOLí Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu:
AUTOBUS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Sulfidy.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Výpočet hmotnostního zlomku
Chemická reakce a její rovnice
Halové prvky Halogeny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
HALOGENIDY.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Halogeny Obr. 1 fluor Obr. 2 chlor brom jod
Wolfram Denisa Dolanská.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
Vlastnosti látek − hustota
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Karbonylové sloučeniny
Výpočet procentového složení sloučenin
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
Chemické názvosloví dvouprvkových sloučenin
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Pravidla pro počítání s mocninami
SOLI.
Převody délky MATEMATIKA
Mineralogický systém II. Halogenidy
17 skupina.
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dělení solí Halogenidy (fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy) sulfidy
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Základní chemické veličiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Halogenidy Co jsou halogenidy Koncovky
SČÍTÁME A ODČÍTÁME DO 5 S KAMARÁDEM
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Halogenidy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Úkol 1: Zopakuj si látku z předešlých hodin a doplň text: Halogenidy jsou ……….. sloučeniny …….. s jiným prvkem. Oxidační číslo halogenu v halogenidu je vždy .... Kontrola: Halogenidy jsou dvouprvkové sloučeniny halogenu s jiným prvkem. Oxidační číslo halogenu v halogenidu je vždy -I.

Úkol 2: Pětiminutovka Vzorec, název Kontrola: PbI2 Jodid olovnatý SF6 Fluorid sírový Bromid vápenatý CaBr2 Chlorid železitý FeCl3 SiF4 Fluorid křemičitý MgBr2 Bromid hořečnatý Chlorid hlinitý AlCl3 Jodid draselný KI

Výskyt halogenidů Úkol 3: Doplň vzorce halogenidů: Chlorid sodný (sůl kuchyňská) - …. Fluorid vápenatý (kazivec) -…. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/USDA_Mineral_Flourite_93c3962.jpg/200px-

Příprava halogenidů Halogenidy se většinou připravují přímým slučováním prvků. Zinek s jódem se po přidání vody k jejich směsi prudce sloučí na jodid zinečnatý, viz videoklip vlevo. Úkol 4: Napiš rovnici reakce: Pozn.: Voda se reakce přímo neúčastní (katalyzátor). Kontrola: Zn + I2 → ZnI2

Vlastnosti halogenidů KCl KBr KI KCl KBr KI Pozoruj vlastnosti KCl, KBr a KI. Zaměř se na jejich barvu, skupenství, vzhled a rozpustnost ve vodě. Úkol 5: Napiš názvy těchto halogenidů, uveď jejich barvu, vzhled, skupenství a rozpustnost ve vodě: Kontrola: Chlorid draselný, bromid draselný, jodid draselný, všechny jsou bílé, pevné, krystalické látky rozpustné ve vodě.

Srážecí reakce K roztokům ze snímku 6 přidáme 1% roztok AgCl AgBr AgI K roztokům ze snímku 6 přidáme 1% roztok dusičnanu stříbrného (AgNO3). Dobře pozorujte změny. Reakce, při níž z výchozích látek vznikají málo rozpustné produkty (sraženiny), se nazývají srážecí reakce. Po 20 minutách

Úkol 6: Vznik nerozpustných sraženin: Co vzniklo reakcí halogenidů s AgNO3? Jakou barvu mají vzniklé sloučeniny? KCl + AgNO3 → AgCl + KNO3 Podle reakce chloridu draselného napiš i reakci bromidu a jodidu draselného s AgNO3: Kontrola: Vznikly sraženiny AgCl - bílá AgBr - nažloutlá AgI - žlutá KBr + AgNO3 → AgBr +KNO3 KI + AgNO3 → AgI + KNO3

Užití halogenidů AgBr NaCl NaCl NaCl NaCl NaCl http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Wiesmann_Produktion_2_Leather.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Picswiss_BE-91-01_Freilichtmuseum_Ballenberg-_.jpg

Úkol 7: Podle snímku 9 doplň následující text: Největší použití má NaCl, který se používá k zimní údržbě ……, ke konzervaci …….., při zpracování …., k výrobě chlóru, ……… sodného a při výrobě ….... Citlivost bromidu stříbrného na světlo se využívá při …………… Kontrola: silnic, ke konzervaci potravin, při zpracování kůží, k výrobě chlóru, hydroxidu sodného a při výrobě mýdla. Citlivost AgBr na světlo se využívá při fotografování.

Příklad na závěr Sůl kamenná, halit Chlorid sodný se v přírodě vyskytuje jako nerost sůl kamenná, halit. V běžném životě je znám jako sůl kuchyňská. Získává se také odpařováním mořské vody, která jí obsahuje průměrně 2,7 %. Úkol 8: Vypočti, kolik kg soli získáme odpařením 350 kg mořské vody. Kontrola: 350 / 100 · 2,7 = 9,45 kg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Halit_crystal%2C_Pedra_Lume%

Veškerá fotodokumentace a videoklipy pocházejí z wikimedia commons nebo vlastních zdrojů. Mgr. Vaněk Vlastimil, autor materiálu