Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Druhy smyslového vnímání
Smyslová soustava člověka
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
PSYCHICKÉ JEVY.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
Čití Fyziologický pochod, při kterém vznikají počitky, vyvolané působením podnětů na smyslové orgány, receptory.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
KOMUNIKACE V RÁMCI SOCIALNÍCH INTERAKCÍ Božena Genrtová.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
1. Nervová soustava: úvod.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – DYNAMICKÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Myšlení a myšlenkové operace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Státní vyznamenání Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
psychologie osobnosti - motivace
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kultura Vladimír Velešík.
čichový, chuťový a hmatový
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Prezentace – výklad učiva
Psychické procesy - vnímání
Filosofická antropologie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Sociální psychologie.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk jako jedinec Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou poznávacího procesu. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Poznávací proces

základní funkcí neuropsychické činnosti je správná adaptace na prostředí → předpokládá správnou orientaci v prostředí: prostředí dobře poznat mít k němu správný vnitřní vztah správně jednat využívat přitom minulé zkušenosti

Čití nejjednodušší, ale základní informace o vnějším světě (i o stavu vlastního organismu), získáváme prostřednictvím smyslových orgánů → tzv. analyzátorů každý analyzátor se skládá: z receptoru dostředivého nervu mozkového centra (vzniká vlastní počitek – jádro analyzátoru) činnost analyzátoru nazýváme → čití → tj. poznáváme vůně, chuť jídla, barvy, zvuky, teplotu, bolest atd. výsledek činnosti analyzátoru → počitek – je to odraz jednotlivé vlastnosti předmětů a jevů, která působí na receptory člověka

přes výrazné vyvinutí smyslových orgánů → nepociťujeme všechny podněty, které působí na naše receptory (např. dotyk jemných prachových zrnek na kůži, teplota přesahující určitou hranici) → jestliže má vzniknout počitek, musí mít podnět určitou intenzitu (sílu) podprahové podněty (nejnižší intenzita – nepociťujeme) dolní a horní podnětový práh (vyšší intenzita – pociťujeme) nadprahové podněty (vysoká intenzita – nepociťujeme)

smyslová citlivost je u jednotlivých osob rozdílná – malá, absolutní druhy analyzátorů: podle charakteristiky podnětu (co je podnětem) podle umístění receptoru (na povrchu těla – vnitřní nebo vnější) podle povahy počitku např. zrakové čití → podnětem jsou elektromagnetické vlny, které vysílají světelné zdroje nebo odráží různá tělesa

Vnímání součinnost analyzátorů = vnímání → výsledkem je vjem (člověk se neorientuje ve světě pouze na základě jednotlivých izolovaných počitků, ale vždy jde o souhrn navenek se projevujících vlastností) je to odraz předmětů a jevů jako celku (ucelený odraz → vjem jablka – zrak, chuť, čich) vzniká pouze přímým působením předmětů a jevů na receptory – ty rozkládají vnímaný předmět na složky → syntéza (mozek) → nový celek

celistvost vnímání výběrovost vnímání zaměřenost (odlišení od pozadí)

Příklad vnímání strom (složitý podnět) → činnost analyzátorů (probíhá smyslová analýza – jednotlivé podněty – zrakový, sluchový, čichový, chuťový, hmatový atd.) vzniknou počitky dále probíhá mozková syntéza (vytváří z jednotlivých počitků nový celek – vjem)

Druhy vnímání tvaru (vnímáme objekty ploché, úzké, široké, pravidelné, nepravidelné, malé, velké) prostoru (vpravo, vlevo, dole, nahoře) hloubky pohybu času sociální vnímání (vnímání druhých lidí a sociálních situací)

Faktory ovlivňující sociální vnímání povaha interakce mezi vnímajícím a vnímaným obecná zaměřenost vnímajícího soukromá teorie osobnosti projekce tzv. první dojem, haloefekt

Typy vnímání a pozorování analytický typ syntetický typ analyticko-syntetický typ emocionální typ

DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ. Psychologie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251-2631-8. EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN 80-86285-68-5. KOLEKT. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., 2009, ISBN 978-80-7358- 144-2.