Veřejné bankovní právo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_121.
Advertisements

Regulace a dohled nad bankovním systémem
Obecná část finančního práva II
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Sociální správa - prosinec
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Hospodářská politika státu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_19_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Bankovní systém říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Samostatnost centrální banky. Samostatnost = nezávislost na vládě – je upravena zákonem CB musí respektovat aktuální ekonomickou situaci a celkovou hospodářskou.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
Finanční a rozpočtové právo
137 Štojdlová Marie Ekonomika, 3. ročník, obchodník
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Bankovní systém a trh peněz
Česká národní banka.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Monetární (měnová) politika
Veřejné bankovní právo ČNB a dohled
Finanční arbitr JUDr. Dana Šramková, Ph.D..
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_95 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Bankovnictví.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
NEFISKÁLNÍ ČÁST FINANČNÍHO PRÁVA
Úvod do nefiskální části: ČNB, základy plateb. styku
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BANKOVNÍ SOUSTAVA, FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKY.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0203 Název vzdělávacího materiálu: Bankovnictví Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Česká národní banka. Charakteristika ČNB Právní forma: osoba veřejného práva sui generis Vznik: ze zákona, k , rozdělením SBČS Ústřední banka.
Česká národní banka Centrální banka ČR Podléhá pouze ústavě Veřejnoprávní objekt Sídlo v Praze Hospodaří samostatně s majetkem, který jí byl svěřen státem.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6016 NázevCentrální banky Téma hodinyBanky PředmětZáklady finanční.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA MICHAELA KARÁSKOVÁ FILIP CULEK.
Měnové právo II 12. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Česká národní banka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná část finančního práva III
Česká národní banka Ing. Roman Ptáček, Ph.D..
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná část finančního práva II
Obecná část daňového práva procesního I
Peníze a měnová politika
Finanční arbitr 26. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Česká národní banka.
Obecná část daňového práva procesního I
PŘEDMĚT FINANČNÍ SPRÁVY
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Česká národní banka.
Veřejné Finance.
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
2. ČNB a její role v platebním styku.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Obor finančního práva 6. března 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Úvod, finanční trh, ČNB, bankovní dohled, finanční arbitr
Transkript prezentace:

Veřejné bankovní právo JUDr. Dana Šramková, Ph.D.

Evoluce centrálního bankovnictví (CS) 1919 Bankovní ústav při MF 1925 Národní banka Československá 1939 Národní banka pro Čechy a Moravu 1944 Československý měnový úřad v Londýně 1945 Národní banka československá 1950 Státní banka československá 1993 ČNB a NBS

Opakování 1. Rektor MU + 1. guvernér NBČS = KDO?

KAREL ENGLIŠ "Kdo sloužíš vlasti, odměny nečekej." 17.srpna 1880 v Hrabyni u Opavy zemřel 13.června 1961 v Hrabyni u Opavy Sociální politika (1916) Theorie statistiky a spotřebního hospodářství (1917) Základy hospodářského myšlení (1922) Soustava národního hospodářství (1938 )

Systém právní regulace (hl. část: dále např. pr Systém právní regulace (hl. část: dále např. pr. trestní, mezin, právo, právo EU) Právní regulace bankovnictví Veřejnoprávní regulace Soukromoprávní regulace Ústavní právo Správní právo Finanční právo Obchod. právo … Nefiskální část fin. práva: veř. bankovní (měnové, devizové právo)

Česká národní banka

Základní charakteristika ČNB Právní forma: osoba veřejného práva sui generis Vznik: ze zákona, k 1.1.1993, rozdělením SBČS Ústřední banka České republiky Od 1.4.2006 orgán sjednoceného dohledu nad finančním trhem s kompetencemi správního úřadu (viz zákon č. 57/2006 Sb.)

Organizační struktura ČNB Ústředí (sídlo) v Praze Pobočky 7 (v Praze, Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Brně a Ostravě) Organizační struktura schématicky viz http://www.cnb.cz/cs/o_cnb/organizacni_struktura/

Bankovní rada ČNB Nejvyšší řídící orgán ČNB Určuje měnovou politiku a nástroje pro její uskutečňování a rozhoduje o zásadních měnově politických opatřeních České národní banky Další působnost: a)stanoví zásady činnosti a obchodů České národní banky, b)schvaluje rozpočet České národní banky, c)stanoví organizační uspořádání a působnost organizačních jednotek České národní banky, d)stanoví druhy fondů České národní banky, jejich výši a použití, e)vykonává práva a povinnosti zaměstnavatele vyplývající z pracovněprávních vztahů vůči zaměstnancům České národní banky. g)stanoví mzdové a další požitky guvernéra h) rozhoduje v II.instanci (rozklad)

Struktura bankovní rady 7 členů: guvernér 2 viceguvernéři 4 členové BR Člen BR jmenuje ho a odvolává prezident republiky funkční období 6 let (max 2x)

Současný guvernér Miroslav Singer

Viceguvernéři Mojmír Hampl Vladimír Tomšík

Vrchní ředitelé – členové BR Kamil Janáček Robert Holman Pavel Řežábek Eva Zamrazilová

Postavení ČNB Centrální banka je: ústřední bankou České republiky; právnickou osobou, která má postavení veřejnoprávního subjektu (veřejnoprávní korporace); součástí Evropského systému ústředních bank (http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/ecb_escb/ http://www.ecb.int/home/html/index.en.html); správcem měny a výlučnou emisní institucí; bankou bank v její působnosti; správcem účtů státu (např. FÚ), kód banky 0710; správcem měnové rezervy v devizových prostředcích a ve zlatě;

Postavení ČNB - pokračování provozovatelem systémů pro mezibankovní platební styk; subjektem plnícím funkci registru bank, zastoupení zahraničních bank a finančních institucí vykonávajících bankovní činnosti na území České republiky; koordinátorem rozvoje bankovního informačního systému a subjektem, kterému jsou zákonem svěřeny kompetence správního úřadu (obdobně jako ústřední správní úřady je ČNB oprávněna vydávat sekundární normativní právní akty a metodické pokyny heteronomní povahy).

Zásady činnosti ČNB Zásada priority hlavního cíle Zásada tržní ekonomiky Zásada podpory obecných hospodářských politik v EU Zásada absolutní nezávislosti Zásada relativní nezávislosti na vládě Zásada spolupráce s vládou (viz dále) Zásada mezinárodní spolupráce

Zásada závaznosti Statutu Evropského systému ústředních bank a ECB Zásada podřízenosti právním aktům ECB Zásada bankovního tajemství (§ 49 Z o ČNB) Zásada mlčenlivosti (zaměstnanců ČNB) Zásada informační (např. vůči PČR)

Cíl ČNB Hlavní cíl: péče o cenovou stabilitu - podle článku 98 Ústavy ČR a zákona č.6/1993 Sb., o ČNB, ve znění pozdějších předpisů (x dříve: stabilita měny) Jak ČNB tento cíl naplňuje? Dosažení a udržení cenové stability, tj. vytváření nízkoinflačního prostředí v ekonomice ► vytváření podmínek pro udržitelný hospodářský růst (stanovení inflačních cílů, http://www.cnb.cz/cs/menova_politika/prognoza/index.html); Nezávislost je předpokladem účinnosti měnových nástrojů vedoucích k cenové stabilitě.

Nezávislost ČNB Personální Institucionální Funkční Finanční

Personální nezávislost omezení politických ingerencí do personálního obsazení BR Taxativní výčet důvodů odvolání člena BR

Institucionální nezávislost BR při plnění svých zákonem stanovených cílů a výkonu svých dalších činností nesmí přijímat ani vyžadovat pokyny od prezidenta, parlamentu, vlády či jakýchkoli jiných subjektů.

Funkční nezávislost Relativní autonomie ČNB při formulování inflačních cílů a nástrojů k jejich dosažení. Kurzový režim je sice ČNB povinna stanovovat po projednání s vládou, ale nesmí tím být ohrožen její hlavní měnový cíl. O zásadách a opatřeních měnové a fiskální politiky se ČNB a vláda vzájemně informují

Finanční nezávislost zákaz přímého financování veřejného sektoru a jím řízených subjektů. ČNB má vlastní rozpočet schválený BR externí audit výsledku hospodaření roční zpráva o výsledku hospodaření ►parlamentu info veřejnosti o pozici ČNB

ČNB a hospodářská politika vlády ČNB ze zákona podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády (vedlejší cíl), za podmínek: pokud není v rozporu s cílem hlavním.

ČNB jako normotvůrce Česká národní banka stanoví vyhláškami nominální hodnoty, rozměry, hmotnost, materiál, vzhled a další náležitosti bankovek a mincí a jejich vydání do oběhu, postup fyzických a právnických osob při příjmu zákonných peněz a nakládání s nimi, včetně postupu při odebírání podezřelých bankovek a mincí, poskytování náhrad za necelé a poškozené bankovky a mince, ukončení platnosti bankovek a mincí a způsob a dobu jejich výměny za jiné bankovky a mince, podmínky, za kterých lze reprodukovat symboly peněz nebo vyrábět předměty, které je úpravou napodobují.

ČNB jako předkladatel Z ČNB spolu s MF ČR připravuje a předkládá vládě návrhy Z v oblasti měny a peněžního oběhu… ČNB spolupracuje s MF ČR na přípravě návrhů Z v oblasti… platebního styku, regulace vydávání elektronických peněz…

ČNB jako orgán sjednoceného dohledu Zákon č. 57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem Bankovnictví a družstevní záložny Pojišťovnictví Penzijní pojištění Kapitálový trh

Dohled vykonávaný ČNB: kontrola dodržování pravidel Obecně: dohled nevykonává jen ČNB, ale v širším smyslu též např. auditoři Konkrétně ČNB: Podmínky vstupu do odvětví (např. ne/udělení licence…) Stanovení a prověřování zákl. povinností (např. u bank) Povinné pojištění vkladů (je-li stanoveno Z) Úvěry věřitele poslední instance

Členění dohledu Dohled na dálku: Dohled na místě: Monitorování Prověřování pravidelně zasílaných údajů Levný, ale méně efektivní než Dohled na místě: Detailní (lze i adekvátnost operací, úroveň řízení rizik) Interval prověrek závisí např. na „finančním zdraví“ bank Umožňuje prověřit daný subjekt podrobněji

Role komerčních (obchodních) bank finanční zprostředkování (obchody s penězi na finančním trhu); realizace platebního styku (s výnosy zejména ve formě „poplatků“ a provizí za bankou provedené služby v oblasti platebního styku); emise bezhotovostních peněz (jedná se o funkci bankovního sektoru jako celku, základ emise bezhotovostních peněz spočívá v procesu multiplikace bankovních depozit)

Pravidla pro fungování bank Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách Bankami se pro účely tohoto zákona rozumějí právnické osoby se sídlem v České republice, založené jako a.s., které a) přijímají vklady od veřejnosti, a b) poskytují úvěry, na základě bankovní licence. Ustanovení obchodního zákoníku o akciové společnosti se pro ně nepoužijí, pokud tento zákon stanoví jinak.

„Monopol“ bank pro přijímání vkladů: § 2 ZoB „Monopol“ bank pro přijímání vkladů: Bez licence nesmí nikdo přijímat vklady od veřejnosti, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.

Pravidla pro fungování zahr. bank Bankovní činnosti mohou vykonávat prostřednictvím svých poboček také zahraniční banky, které k tomu mají licenci podle § 5, tedy: Zahraniční banka, předloží žádost o licenci České národní bance a současně též vyjádření orgánu bankovního dohledu ze země svého sídla k záměru založit pobočku v České republice a jeho prohlášení, že nad pobočkou bude vykonávat bankovní dohled.

Princip tzv. jednotné bank. licence Banky se sídlem v členských státech mohou vykonávat na území České republiky prostřednictvím svých poboček činnosti podle tohoto zákona bez licence, pokud oprávnění k jejich výkonu jim bylo uděleno v zemi jejich sídla a pokud zahraniční banka dodržela postup stanovený právem Evropských společenství. Na tyto pobočky se vztahuje registrační povinnost daňových subjektů.

Internetové zdroje Česká národní banka: http://www.cnb.cz, zejména: http://www.cnb.cz/cs/platidla/ http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/ Evropská centrální banka: http://www.ecb.int Česká bankovní asociace: http://www.czech-ba.cz/ (zde též od 1.11.2009 platný Kodex ČBA Mobilita klientů - postupy při změně banky). Tzv. Modrá kniha ECB - Blue book (Platební styk v EU): http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/modra_kniha/ http://sdw.ecb.europa.eu/ Finanční arbitr: http://www.finarbitr.cz FIN-NET (A, N, F) : http://ec.europa.eu/internal_market/fin-net/members_en.htm EURO: ČNB: http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/euro/ ECB (česky): http://www.ecb.int/bc/html/index.cs.html Evropská komise (česky): http://ec.europa.eu/economy_finance/the_euro/index_cs.htm?cs_mid=2946

Doplnění: ČNB a FINANČNÍ ARBITR Přijme-li Česká národní banka podnět k zahájení řízení z moci úřední ve věci porušení povinnosti poskytovatele podle Z o plat. styku (§ 137 Z č. 284/2009 Sb.): odpoví na něj do 60 dnů ode dne, kdy podnět přijala, i když o to ten, kdo podnět podal, nepožádal + jestliže to připadá v úvahu, informuje jej Česká národní banka zároveň o možnosti mimosoudního řešení sporů mezi uživateli a poskytovateli podle Z o fin. Arbitrovi (Z č. 229/2002 Sb.).