Doktorský studijní program Speciální pedagogika Konference studentů DSP SP 2011/12
DSP Speciální pedagogika v ČR Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Předsedkyně oborové rady prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. Pedagogická fakulta Karlovy univerzity v Praze Předsedkyně oborové rady doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. Pedagogická fakulta Palackého univerzity v Olomouci Předsedkyně oborové rady prof. PaedDr. Libuše Ludíková, Ph.D.
DSP Speciální pedagogika PdF MU Cílem DSP Speciální pedagogika je připravit vědecké pracovníky erudované pro výzkumnou a odbornou činnost v oboru speciální pedagogika Doktorský studijní program / obor Speciální pedagogika je akreditovaný do roku 2018 www.ped.muni.cz/wsedu (programy, DSP)
Koncepce a cíle Výzkumná a odborná činnost se realizuje v těchto oborech speciální pedagogiky: Logopedie (Klenková) Surdopedie (Klenková, Souralová) Psychopedie (Pipeková, Franiok) Somatopedie (Vítková) Oftalmopedie (Vítková, Květoňová) Etopedie (Mühlpachr, Vojtová) Specifické poruchy učení (Bartoňová)
Soubor předmětů DSP SP Filozofie výchovy a vzdělávání (Rybář, Mühlpachr) Integrativní speciální pedagogika (Vítková) Metodologie I. (Pančocha, Mühlpachr) Patopsychologie (Řehulka, Přinosilová) Specializace širšího vědního základu Specializace vědního oboru 1, 2, 3, 4 Metodologie II. (Pančocha, Mühlpachr) Odborná orientace v oboru 1, 2, 3, 4, 5, 6 Příprava disertační práce 1, 2, 3, 4, 5, 6 Cizí jazyk 1, 2 (volitelný)
Charakteristika DSP DSP Speciální pedagogika je pojímán interdisciplinárně a multidisciplinárně Spolupráce mezi katedrami PdF MU Mezioborová spolupráce v rámci MU (především s LF MU) Spolupráce s odbornou praxí u nás i v zahraničí (mobility studentů, mezinárodní projekty) Spolupráce s Oborovými radami speciální pedagogiky v ČR
Doktorandi jako členové vědeckých týmů Mezinárodní projekt Reintegrace žáků s chronickým onemocněním do ZŠ. Comenius 2.1 (Helena Vaďurová, 2005- 2007) Mezinárodní projekt EQUAL Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce (Lucie Procházková, Petra Hamadová, Dana Zámečníková, Dita Slavíková, 2002-2005) GA ČR Kvalita života jako axiologická kategorie (Helena Vaďurová, Karel Pančocha, 2003-2006) ERASMUS EPS 1, Sokrates Programme – Philosophy with children (Petra Hamadová, Petr Hrouzek, Helena Vaďurová, 2004-2005) Výzkumný záměr Speciální potřeby žáků v kontextu RVP ZV (všichni interní doktorandi, 2007-2013)
Internacionalizace doktorského studia DSP Speciální pedagogika je akreditován v jazyce anglickém Special Education Mgr. Amal Salah (2004-2008) v jazyce německém Sonderpädagogik Mgr. Günter Osterer, Ph.D. (2004-2006) Dipl. Pad. Eva Dobrovits, M. Sc. Rakousko 2011- 2015)
Počty studentů v DSP Speciální pedagogika V akademickém roce 2011/12 studuje v DSP Speciální pedagogika v 1.- 7. ročníku 29 studentů, z toho 20 studentů v prezenční formě 9 studentů v kombinované formě
Úspěšné ukončení DSP Speciální pedagogika 2002/03 – 3 absolventi 2003/04 – 5 absolventů 2004/05 – 2 absolventi 2005/06 – 2 absolventi 2006/07 – 5 absolventi 2007/08 – 4 absolventi 2008/09 – 5 absolventů 2009/10 – 2 absolventi 2010/11 - 2 absolventi celkem 30 úspěšných absolventů DSP Speciální pedagogika
Disertační práce 2008-09 HANÁK, P. Analýza současných úkolů speciálně pedagogických center podle druhu postižení v České republice. Brno: MU, 2008. SLAVÍKOVÁ, D. Projekt integrace ve škole pro žáky s tělesným postižením - Stephen-Hawking-Schule v Neckargemünd v Německu. Brno: MU, 2008. NAVRÁTILOVÁ, D. Komparace systémů vzdělávání jedinců se specifickými poruchami učení v České republice a v Itálii. Brno: MU, 2008.
Disertační práce 2008-09 PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce v Rakousku. Brno: MU, 2009. BOČKOVÁ, B. Přístupy speciálních pedagogů k podpoře žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2009. FIALOVÁ, I. Analýza a komparace faktorů determinujících profesní orientaci žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Brno: MU, 2009.
Disertační práce 2008-09 DOLEŽALOVÁ, L. Analýza postojů vysokoškolských učitelů k terciárnímu vzdělávání studentů se sluchovým postižením. Brno: MU, 2009.
Disertační práce 2009-10 KALEJA, M. Analýza postojů rodičů romských dětí ke vzdělávání. Brno: MU, 2010. SAYOUD SOLÁROVÁ, K. Analýza speciálně pedagogických a speciálně andragogických přístupů k terapii osob s neurologickým onemocněním v seniorském věku. Brno: MU, 2010.
Disertační práce 2010-11 BROŽOVÁ, D. Analýza poradenské podpory a možností intervence u žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: MU, 2010. PITNEROVÁ, P. Determinanty integračního procesu žáků se sluchovým postižením. Brno: MU, 2010.
Disertační práce 2010-11 HRICOVÁ, L. Komunikační kompetence žáků a učitelů na základních školách pro sluchově postižené BĚHOUNKOVÁ, L. Rozvoj sociálních dovedností ohrožených
Sborníky doktorandů PANČOCHA, K., VAĎUROVÁ, H. Aktuální směry ve výzkumu ve speciální pedagogice. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-866-33- 92-3. MÜHLPACHR, P. Dilemata speciální pedagogiky. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-7392-01. MÜHLPACHR, P. Speciální pedagogika v interdisciplinárních a multidisciplinárních souvislostech. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4762-4. MÜHLPACHR, P. Sociální práce ve speciální pedagogice. Brno: MU, 2009. ISBN 978-80-210-4951-2. PANČOCHA, K. Životní dráha jedince v inkluzivním prostředí. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5340-3.