Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Advertisements

Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Strukturované učení PROJEKT EU
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence
Lidský faktor v dopravě!
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Průběh projektu SLIC 2012 Co jsme se dozvěděli? Posouzení psychosociálních rizik Kampaň Evropské inspekce SLIC 2012 PhDr. Ludmila Kožená SZÚ.
YOUTHPASS (Pas mládeže) Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro Vysílající a Hostitelské organizace)
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Zm ě ny postoj ů frekventant ů kurz ů k osobám se specifickými pot ř ebami Petra Bendová Olomouc 15. kv ě tna 2008.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Nabídka služeb kariérové poradny ZČU Pavla Hrabačková, 12. –
1 Roman Kučera – VŠB – TUO Radka Najmanová - OU Michael Rada – VŠP Jiří Bolgáč – SLU 2.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
PAS MLÁDEŽE Youthpass Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro mentory)
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Klinická hodnocení a farmakologie pro 3.tisíciletí – multimodální edukační platforma CZ.1.07/2.4.00/
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
ORIENTAČNÍ TÝDEN PRO STUDENTY PRVNÍCH ROČNÍKŮ Informační, poradenské a sociální centrum.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Cesta k uplatnění na trhu práce
HORIZONT ZLÍN Workshop
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Profese trenéra.
Sociální šetření a legislativa
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro gymnázia
Rodičovství biologické a pěstounské
Vzorový projekt pro ZŠ.
Pedagog.
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu Eliška trunečková Martina Panožková , Denisa Řeháková , Alena Vosečková , Zuzana Truhlářová

Navzdory dlouho zažitým předpokladům syndrom vyhoření není doménou jen oborné realizace praxe, ale poslední dobou je identifikován i v rámci studentské pregraduální přípravy na pomáhající profese Tato problematika zatím není v odborné literatuře podrobněji popsána Například provedený systematický výzkum došel k znepokojujícímu závěru, že téměř polovina všech studentů medicíny v USA je postižena vyhořením. (IsHak a kol., 2013) Po zpracování výsledků předběžné studie byly u studentů prvních ročníku prezenční formy pregraduálního studia sociální práce ve vysoké míře detekovány faktory ukazující na syndrom vyhoření

Yang definuje vyhoření studentů následovně: „Studenti v procesu učení, protože se stresují a jsou zatíženi psychologickými faktory, projevují stav emočního vyčerpání, tendenci k depersonalizaci a pocit nízkého osobního úspěchu.“ (Yang in Rahmati, 2014) Tamara Robins (2015) toto vyčerpání popisuje jak stav probíhající intenzivní únavy, která vzniká v reakci na náročné studijní podmínky a je často považováno za klíčový prvek při vyhoření.

RIZIKOVÉ FAKTORY VNITŘNÍ-> OSOBNOST STUDENTA, JEHO SCHOPNOST BOJOVAT SE STRESEM A VYUŽÍVAT POZITIVNÍ STRATEGIE PŘI ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ VNĚJŠÍ-> OKOLNOSTI A SITUACE SE KTERÝMI SE STUDENTI SETKÁVAJÍ SAMOTNÝ OBOR SOCIÁLNÍ PRÁCE

Školy zaměřené na vzdělávání v sociální práci, se snaží o vytvoření vzdělávacího prostředí, které umožňuje rozvoj vysoce kvalifikovaných sociálních pracovníků, kteří mají pro budoucí praxi požadované znalosti, dovednosti a kompetence. -> vyhořelí studenti nedisponují požadovanými znalostmi a dovednosti a nejsou v budoucnu kompetentní při jednání s klienty Někteří autoři připisují vysokou míru vyhoření u studentů v pomáhajících profesích jednoduše tím, že se podle nich tolik neliší od odborníků z praxe. (Edwards et al., 2010; Winwood a Lushongton, 2009) Studenti ve zdravotnictví, ošetřovatelství, sociální práci, psychologi a dalších terapeutických oborech se v rámci svého studia účastní stáží a praxí a jsou proto vystaveni podobným stresovým faktorům jako odborníci v praxi. (Robins et al. 2015)

Almalki a kol. (2017, online) své studii zaměřené na studenty medicíny uvádí, že studenti již během studia v rámci praxí začínají pečovat o pacienty. V té době ještě nemají dostatek znalostí a zkušeností, což vede ke zvýšení stresu. Khanna et al. (2015) doplňuje, že stres je umocňován uvědoměním si odpovědnosti v těchto oborech. Další systematické zhodnocení provedené Ishakem a kol. (2013) ukázalo, že hlavní negativní faktory spojené se zvýšenou mírou vyhoření u studentů medicíny jsou zkušenosti s vážným onemocněním u pacientů. Klientů sociálních pracovníků existuje celá škála cílových skupin, se kterými se studenti již v rámci svých praxí mohou setkávat. Musí být dozajista připraveni komunikovat s rozdílnými typy klientů, řešit jejich zvláštní či speciální potřeby a musí umět jednat s klienty, jež jsou v různých okamžitých emočních nastaveních.

PROJEKT SYNDROM vyhoření a strategie zvládání náročných životních situací (zvládání zátěže)u studentů pregraduálního studia proces, který má vlastní vývoj a dotýká se všech oblastí bio-psycho-sociálního systému NECHCEME POTLAČOVAT RIZIKOVÉ FAKTORY (NEMOŽNÉ) ALE PODPOROVAT JEDINCE Cílem = posouzení přítomnosti syndromu vyhoření u studentů pregraduálního studia s následným využitím výsledků jak ve výuce studentů, tak v praxi. ŘEŠENÍ? ZAHRNOUT DO HODIN? – ČASOVÁ DOTACE SEBEZKUŠENOST? - FINANCE

DĚKUJI ZA POZORNOST