Zpráva o české reklamě 2017 Tisková konference 25.1. 2018
Jan Binar, prezident AKA, CEO McCann Praha Petr Chajda, předseda výboru asociace mediálních agentur (ASMEA), CEO Dentsu Aegis ČR a SR Lucie Češpivová, předsedkyně sekce českých nezávislých agentur, partner Dorland Petr Laštovka, předseda sekce digitálních agentur, Group Head of Planning Comtech Can David Čermák, předseda sekce aktivačních agentur, CEO Momentum Praha Diskuse
Hlavní události v legislativě Volební zákon s novými pravidly a finančními limity Spotřebitelské soutěže vyjmuty z regulace komerčního hazardu Spor o venkovní reklamu u dálnic a silnic první třídy David Čermák: Jak se uvolnění u spotřebitelských soutěží projevilo na trhu? Petr Chajda: Jak komplikuje výpadek podstatné části OOH? Vliv na ceny, dostupnost?
Růst výdajů do reklamy 80 mld. v roce 2017 vs. 73 mld. v roce 2016 znamená růst o 10% Petr Chajda: Ceny – vývoj za poslední rok, vliv na absolutní výši výdajů, poptávka po jednotlivých mediatypech, odhad za digitál (čísla nemáme) Ceny TV dle sledovanosti zdroj: ATO-Nielsen Admosphere, bez vlastní inzerce Kompletní čísla za internet uveřejní Sdružení pro internetový rozvoj během února
Průzkum AKA NEmediální výdaje – březen 2017 David Čermák: odhad trendu za rok 2017 – čísla budou později. Poznámka – dohad mediálních kanálů nekoresponduje o třetinu z předchozím slidem – Nielsenu. Na vině je nejspíše to, že Nielsen počítá ceníkové (Gross) ceny, zatímco průzkum operuje s net cenami. Pravda bude tedy někde uprostřed – koeficient GROSS/NET je cca 0,5-0,6.
Průzkum AKA NEmediální výdaje – březen 2017 Petr Laštovka: Digitál v nemediální oblasti – charakteristika poptávky, nová řešení, trh digitálních agentur, digitální know-how na straně klientů
Veřejné zakázky v komunikaci Lucie Češpivová: více výběrových řízení vs. méně zrušených tendrů (19:9). Podpora AKA veřejné správě. Stále malý podíl veřejné sféry na celkových výdajích do komunikace – někde kolem 1%. V zahraničí pětina a ž třetina
2018 – hlavní témata Legislativa Profesionalizace státní správy GDPR E privacy Odpovědnost medií za obsah reklamy na léčiva Profesionalizace státní správy Prohlubování znalosti a využívání Metodiky zadávání veřejných zakázek Lidské zdroje 52 % lidí do 30 let pokládá zaměstnání v reklamě a komunikaci za atraktivní Chronický nedostatek seniorních odborníků vede do tuzemska zahraniční experty Boj proti komoditizaci reklamy Kreativní odvětví s unikátními řešeními a přístupy Nezdůvodněný tlak na cenu vs. vytvářená hodnota Standardy spolupráce mezi zadavateli a agenturami Marek Hlavica: Nutnost se přizpůsobit nové regulaci. EACA a její snahy na poli EU v oblasti E-privacy Lucie Češpivová: Prohlubovat spolupráci s marketéry z veřejné sféry. Do vlastních řad – naučit agentury pracovat se zadavateli Jan Binar: Podle výzkumu AKA nepatří reklama mezi top obory, ale stále je zajímavou příležitostí. Většina studentů si uvědomuje šíři profesí, které se v ní dají uplatnit. Úzkoprofilové profese. Tlak na cenu práce. Problém oboru – rozevírají se nůžky mezi náklady a příjmy. Tlak na cenu služeb, zbytečné a nákladné tendrování. Přezírání hodnoty, které komunikace přináší. V konečném důsledku to může vest k podfinancování oboru, což poškodí zadavatele – jejich byznys.
Díky za pozornost Jan Binar, prezident AKA, CEO McCann Praha Petr Chajda, předseda výboru asociace mediálních agentur (ASMEA), CEO Dentsu Aegis ČR a SR Lucie Češpivová, předsedkyně sekce českých nezávislých agentur, partner Dorland Petr Laštovka, předseda sekce digitálních agentur, Group Head of Planning Comtech Can David Čermák, předseda sekce aktivačních agentur, CEO Momentum Praha Diskuse