Programování v prostředí Borland Delphi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(instance konkrétní třídy)
Advertisements

Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy II.
Třída SIMSET je druhou standardní systémovou třídou, která obsahuje prostředky pro práci se spojovými seznamy. KRUHOVÉ SPOJOVÉ SEZNAMY Spojový seznam –
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
ÚVOD DO CPP 7 Dědičnost - pokračování
BLIŽŠÍ POHLED NA TŘÍDY, DĚDIČNOST - úvod
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
PB069 – Vývoj desktopových aplikací v C#/.NET
Principy překladačů Běhová podpora Jakub Yaghob. Běhová podpora Statická podpora jazyka Překladač Interface na knihovny Hlavičkové soubory Dynamická podpora.
PROGRAMOVACÍ JAZYKY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Čtvrté cvičení Objektové programování Objektový model v Javě
Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
Tvorba webových aplikací
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 13.1 (Schránka a operace se schránkou)
State. State – kontext a problém Kontext  chování objektu má záviset na jeho stavu, který se typicky mění za běhu Neflexibilní řešení  metody obsahují.
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Analýza informačního systému
13AMP 6. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled Synchronizace procesů Synchronizace procesů Producent-Konzument Producent-Konzument.
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Objektové programování
Modelování a simulace MAS_02
Simulační modely a programové vybavení. Vývoj simulačních programů  Původně pouze strojový kód –Příliš dlouhé, náročné na programátora, obtížné hledání.
Počítače a programování 1
B. Miniberger, BIVŠ Praha 2009
Transparentní modelování a provádění procesů Michael Juřek Software Architect Microsoft s.r.o.
KIV/PPA1 cvičení 8 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Objekty v Javě Třída Konstruktor Metody Metody a proměnné třídy x instance Program sestávající.
OSNOVA: a) Úvod do OOPb) Třídy bez metod c) Třídy s metodamid) Konstruktory a destruktory e) Metody constf) Knihovní třídy g) Třídy ve tříděh) Přetížení.
Algoritmizace a programování Objektově orientované programování - 16 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
VISUAL BASIC PRALG.
Návrhový vzor Factory v JAVA API Martin Kot Katedra informatiky VŠB – Technická univerzita Ostrava
IB111 Programování a algoritmizace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Algoritmizace a programování Úvod do Delphi - 04 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
13/04/20151 Datový typ třída – class (1) Datový typ definovaný uživatelem Poskytuje mechanismus pro modelování entit, s nimiž manipulují aplikace Charakterizuje.
Databázové modelování
Principy OOP Objektově orientované programování vychá-zí ze třech základních principů (rysů): zapouzdření (encapsulation) dědičnost (inheritance) polymorfismus.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1 Programování a p. jazyky Postup při tvorbě programu (systému) –strategie –analýza ( konceptuální modely) Datová Procesní –návrh (i/o, výjimky, algoritmus)
Zpracoval: Mgr. Tomáš Rajnoha Uspořádání dat na disku
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček. Konfigurace Windows VY_32_INOVACE_10_1_05_AP.
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
Programování VISUAL BASIC KGI / PROG 1. ročník LS.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Informatika I 12. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Visual Basic Úvod do programování. Co je to program  Program je řada příkazů, které určují počítači, co má provádět, jak má zacházet s vloženými daty.
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
Klient pro správu databází MySQL 1 Klient pro správu databází MySQL Zbyněk Munzar České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická.
PROGRAMOVÁNÍ 3ITA,3ITB Jaroslav Burdys Hlavní zdroj:
M2160 – Úvod do programování II RNDr. Jaroslav PELIKÁN, Ph.D. katedra počítačových systémů a komunikací Fakulta informatiky Masarykovy univerzity Botanická.
Zahradnická fakulta v Lednici S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 23. – 25. dubna 2008 S 4 U – Seminář o Univerzitním informačním systému.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Delphi – práce se základními komponentami (2. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008B Orbis pictus 21. století.
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín VY_32_INOVACE_ICT_04 ORGANIZACE DAT V PC Zpracovala: Mgr. Květoslava Štikovcová Číslo.
Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
PB069 – Vývoj desktopových aplikací v C#/.NET
OOP OOP (Object Oriented Programming)
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Soubor Soubor v informatice označuje pojmenovanou sadu dat uloženou na nějakém datovém médiu, se kterou lze pracovat nástroji operačního systému jako.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Návrhový vzor Flyweight
TNPW1 JavaScript Ing. Jiří Štěpánek.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
5a. Makra Visual Basic pro Microsoft Escel
Typ pole (1) Proměnná typu pole představuje kolekci proměnných stejného datového typu, které mohou být označovány společným jménem (identifikátorem) Pole.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary
Transkript prezentace:

Programování v prostředí Borland Delphi RNDr. Jaroslav PELIKÁN, Ph.D. katedra informačních technologií Fakulta informatiky Masarykovy univerzity v Brně Botanická 68a, 602 00 BRNO  : +420 - 549 495 751 E-mail: pelikan@fi.muni.cz http://www.fi.muni.cz/usr/pelikan

Literatura Teixeira, S. – Pacheco, X.: Mistrovství v Delphi 6, Computer Press 2002. Lischner, R.: Delphi v kostce, Computer Press 2000. 03/01/2019

OOP OOP (Object Oriented Programming) je založeno na myšlence, že program provádí jisté akce nad jistými objekty, které reprezentují data dovoluje vytváření dále rozšiřitelných (otevře-ných) systémů Pro umožnění objektově orientovaného návr-hu poskytují dnešní vývojová prostředí spe-ciální datové typy: objektový typ (object): Turbo Pascal 5.0 a vyšší třída (class): Delphi, C++, Java, C# 03/01/2019

Datový typ třída – class (1) Typ definovaný uživatelem Charakterizuje vlastnosti a chování objektů Obsahuje (může obsahovat): datové položky (data fields): proměnné uchovávající interní data třídy metody (methods): procedury a funkce reprezentující akce, které je možné s objektem provádět existují dva speciální typy metod: konstruktor (constructor): vytváří instanci třídy (objekt) destruktor (destructor): uvolňuje paměť alokovanou objektem 03/01/2019

Datový typ třída – class (2) vlastnosti (properties): definují atributy třídy (podobně jako datové položky) čtení i změna hodnoty vlastnosti může být spojena s další specifickou akcí (např. s vyvoláním metody) změna jejich hodnoty může být prováděna i v době návrhu aplikace (nikoliv jen za běhu aplikace) události (events): speciální typy vlastností umožňují definovat metodu, která bude automaticky vyvolána jako reakce na nějakou událost (např. stisk-nutí klávesy, pohyb myší, stisknutí tlačítka myši) 03/01/2019

Datový typ třída – class (3) Na základě definovaného typu třída lze de-klarovat proměnnou sloužící ke zpřístupnění tzv. objektu Objekt (object): instance třídy jedná se o proměnnou datového typu definova-ného třídou Datový typ třída slouží i k programovému po-pisu tzv. komponent, které umožňují podstat-ným způsobem zjednodušit návrh aplikace 03/01/2019

Datový typ třída – class (4) Příklad: type TDatum = class Den,Mesic:Byte; Rok:Word; procedure SetDatum(D,M:Byte; R:Word); function GetDatum:string; function JePrestupnyRok:Boolean; end; var Datum:TDatum; Proměnná Datum slouží k uchování odkazu (ukazatele) na místo v paměti, kde bude ulo-žen objekt 03/01/2019

Datový typ třída – class (5) Vytvoření objektu se provádí pomocí kons-truktoru begin Datum:=TDatum.Create; (* Možné, ale není doporučováno Datum.Den:=5; Datum.Mesic:=10; Datum.Rok:=2000; *) Datum.SetDatum(5,10,2000); If Datum.JePrestupnyRok then ShowMessage(’Rok je přestupný’) else ShowMessage(’Rok není přestupný’); Datum.Free; end. 03/01/2019

Principy OOP (1) Objektově orientované programování vychá-zí ze tří základních principů (rysů): zapouzdření (encapsulation): dovoluje skrýt interní data (metody) třídy tak, aby byla přístupná pouze prostřednictvím volání metody dědičnost (inheritance): umožňuje definovat třídu jako potomka jiné třídy potomek dědí všechny entity definované na úrovni svého předchůdce potomek může definovat další nové entity, popř. přepsat (předefinovat) entity již existující 03/01/2019

Principy OOP (2) příklady: type TDatum2 = class (TDatum) procedure PrictiDen; procedure OdectiDen; private function PocetDniVMesici:byte; end; Tiskárna Continuous flow Jehličková Laserová DOD Inkoustová 9 24 03/01/2019

Principy OOP (3) platí „jednosměrná“ typová kompatibilita: objekt předchůdce := objekt následníka příklad: var Datum: TDatum; Datum2: TDatum2; begin Datum:=TDatum.Create; Datum2:=TDatum2.Create; Datum:=Datum2; (* Přiřazení tvaru Datum2:=Datum; provést nelze *) Datum.Free; Datum2.Free; end. 03/01/2019

Principy OOP (4) polymorfismus (polymorphism): poskytuje možnost, aby akce uskutečňované nad růz-nými objekty byly pojmenovány stejně, přičemž ale jejich realizace je různá (podle toho, nad kterým objektem se provádějí) polymorfismus je realizován pomocí speciálních metod: virtuální metody dynamické metody 03/01/2019

Borland Delphi Vývojové prostředí pro MS-Windows Verze 1.0 je určena pro Windows 3.x a dovo-luje vytváření pouze 16bitových aplikací Verze 2.0 a vyšší jsou určeny již pro Win-dows 95 (98, NT, 2000) a poskytují možnost vývoje 32bitových aplikací Jako programovací jazyk je v Delphi použit ObjectPascal, který vychází z BP 7.0 03/01/2019

Výhody MS-Windows Možnost multitaskingu a multithreadingu Možnost Clipboardu, DDE a OLE Více dostupné operační paměti Strojově nezávislá grafika Přímá podpora jednotlivých zařízení (tiskárna, myš, ...) Podpora pro vytváření menu, ikon, bitových map, dialogových rámců atd. 03/01/2019

Program pro MS-Windows (1) Operační systém MS-Windows je založen na událostmi řízené architektuře (event-driven architecture) S veškerými uživatelskými vstupy (z kláves-nice, myši, ...) se zachází jako s událostmi Pro každou událost Windows generují zprávu (message). Např. při stisku levého tlačítka myši je generována zpráva wm_LButtonDown Těchto zpráv je ve Windows cca 300 03/01/2019

Program pro MS-Windows (2) Pro vývoj programů MS-Windows 95 (98, Me, NT, 2000, XP) poskytují tzv. Win32API (Windows 32 Application Programming Interface) Win32API obsahuje více než 1000 funkcí, které je možné při tvorbě programu využít Vzhledem k velkému množství těchto funkcí a velkému počtu parametrů, které vyžadují, je (byla) tvorba programu poměrně náročná 03/01/2019

Visual Component Library (1) VCL (Visual Component Library) je objekto-vě orientovaná knihovna zapsaná v Object-Pascalu, která poskytuje hierarchii tříd odpo-vídající prostředí MS-Windows V rámci VCL jsou formou tříd popsány jed-notlivé standardní prvky používané ve Win-dows (Button, Menu, CheckBox, EditBox atd.) společně s jejich vizuální reprezentací pomocí komponent 03/01/2019

Visual Component Library (2) Umožňuje podstatným způsobem zjednodušit vývoj aplikací pro MS-Windows Tato kombinace dovoluje programátorovi: provádět mnoho standardních operací automa-ticky a vyhnout se tak v programech dlouhým zápisům vytvářet program částečně vizuální formou: umístěním patřičné komponenty do nově vznikajícího programu 03/01/2019

Visual Component Library (3) nastavením vlastností této komponenty napsáním obslužných metod, které budou vyvolány při vzniku konkrétních událostí (příchodu zprávy) Pozor! Pomocí VCL není možné řešit úplně všechno a někdy bývá stále nutné přistoupit přímo k volání funkce Win32API 03/01/2019

Visual Component Library (4) Každá vizuální komponenta je ve VCL po-psána jako třída (class) se svými: vlastnostmi (property): atributy tříd, které určují stav objektu (pozice, vzhled, chování atd.) metodami: procedury a funkce spřažené s objek-tem, které je možné volat za účelem provedení příslušné akce událostmi: speciální druh vlastnosti, která v prů-běhu programu reprezentuje výskyt určité (vět-šinou uživatelské) akce 03/01/2019