Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_5B36M4_Písemné odčítání čísel větších než 10 000 Téma: Písemné odčítání čísel větších než 10 000 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3136
Anotace učivo je určeno žákům 4. ročníku cílem prezentace je podpořit aktivitu žáků a motivovat je při získávání nových poznatků metodický pokyn: tuto prezentaci lze využít pro práci v menších skupinách, ostatní žáci zatím mohou pracovat samostatně nebo ve skupinách s učebnicí nebo s pracovním listem, atp., poté se mohou vystřídat
Písemné odčítání čísel větších než 10 000 čísla píšeme přesně pod sebe odčítáme jednotky od jednotek, desítky od desítek ... ptáme se „1 a kolik jsou 2?“ zkoušku správnosti provedeme sečtením rozdílu a menšitele
Písemné odčítání bez přechodu přes základ 10 písemně odčítej, nejprve rozdíl odhadni a pak porovnej s výpočtem proveď zkoušku 795 684 498 675 863 564 -513 511 -273 564 -152 143
Písemné odčítání s přechodem přes základ 10 000 postup je stejný jako u čísel do 10 000 345 135 272 904 571 369 -272 876 -143 853 -353 278 vyhledej správný výsledek po zaokrouhlení a přiřaď ho k příslušnému příkladu 130 000 220 000 70 000
Přiřaď čísla hned před a hned za daným číslem 12 000 29 999 40 700 702 000 535 034 997 642 702 001 29 998 40 699 997 641 997 643 12 001 701 999 11 999 30 000 535 035 40 701 535 033