Poruchy nervosvalového přenosu myasthenia gravis myasthenické syndromy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Akutní respirační selhání – důvod k urgentnímu revmatologickému vyšetření? 1)Petr Bradna, 2)Jan Maňák, 3)Vladimír Koblížek, 1)Tomáš Soukup, 1)Jan Tomš,
Advertisements

Acetylcholin a noradrenalin v periferní nervové soustavě
Setkání MYGRA 2010.
Linking Words and phrases
Fyziologie srdce Daniel Hodyc Ústav fyziologie UK 2.LF.
Neuroimunitní onemocnění
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
A wish clause I wish + past simple. Put the verbs in the correct form I wish I …………… French. (speak) I wish I …………… a house in the country. (have) I wish.
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Third Conditional – tvar a použití
Dnes to v obchodě zatím moc nejde. It's been a slow day at the store today.
Making predictions – how sure you are will definitely (100% sure) It will definitely happen. will almost probably It will almost probably happen. is /
Dobrý den, pane. Znám vás? Hello, sir. Do I know you?
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady39Číslo DUM.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Reported speech Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_179 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do International Congress of Medicine for Everyday Practice Alain Wajman, MD, Kardiolog.
Past simple action in the past taking place once, never or several times (He visited his parents every weekend.) actions in the past taking place one after.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:VY_32_INOVACE_AJK444 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4. ročník Datum.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Makrofág a apoptotická buňka
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ460 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník2. ročník.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 33 Číslo.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Neuromuskulární onemocnění
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_56 Jméno autora: Mgr. Barbora Studena Název.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Roman Kopáčik. Guillain-Barrého Syndrom Je akutní inflamatorní demyelinizační polyradikuloneuritída (AIDP), nemoc postihující periferní nervový systém.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Write a story Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření17. 8.
Autor: Mgr. Kateřina Suková
NERVOVÁ SOUSTAVA 29. prosince 2012 VY_32_INOVACE_110101
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Poruchy nervosvalového přenosu
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
GE - Vyšší kvalita výuky
Přenos signálu na synapsích
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
(Minulý čas průběhový)
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý a průběhový.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
Autor: Miroslava Sedlmajerová
PAST CONTINUOUS MINULÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ
Nervosvalová onemocnění obecná část
LONDON´S BURNING - práce s textem
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Pak. pak pak Selamat pagi, Bart. Your Indonesian is coming along well. I gather you think that “pak”, pronounced “puck”, is the Indonesian word.
Translation 11/03 Neplánuje ten útok dlouho. He hasn‘t been planning the attack long. Už dlouho nic neplánoval. He hasn‘t planned anything for a long.
Transkript prezentace:

Poruchy nervosvalového přenosu myasthenia gravis myasthenické syndromy

Schéma synaptické štěrbiny

antiMuSK protilátky inhibují AChR shlukování Shlukování AChRs je závislé na ose agrin/MuSK/RAPsyn Nervová terminála Agrin MuSK Fetální AChR RAPsyn Fosforylace Svalové vlákno antiMuSK protilátky inhibují AChR shlukování ale nemění počet AChR

S Tzartos, J Lindstrom and others Topologie AChR Fetální Adultní g e a a a a d b d b ACh/a-BuTx binding site S Tzartos, J Lindstrom and others

Etiopatogeneze postsynaptické poruchy (MG ) Rozhodující roli má thymus • 10-15% pacientů – thymom folikulární hyperplázie cca 50% zbylí prostá involuce thymu •Myoidní buňky epitelu thymu exprimují antigenní epitopy Achr •Thymomy exprimují různé Ag

Protilátky u MG • Anti Achr pozitivní – Ab Achr IgG1-3 80% u generalizované formy 50% u oční formy •Anti Achr negativní - seronegativní MG – představují 20% •MuSK IgG4 (muscle specific thyrosin kinasa) •Anti LRP4 (low density lipoprotein receptor related protein4) •CoIQAb (anchor acytylcholin enterase)

Mechanismus působení anti-AChR protilátek Complement- dependent lysis Blokování funkce Seminář EMG 4/2010 Tzartos, Drachman, Engel and others

Seminář EMG 4/2010

Nízkofrekvenční stimulace - dekrement Seminář EMG 4/2010

Patogeneze presynaptické poruchy – myasthenický syndrom Porucha v oblasti napěťově řízených kalciových kanálů (IgG VGCC) na presynaptickém segmentu Vázne influx Ca2+ iontů do presynaptického segmentu Vázne aktivace CAM kinázy, která je potřebná k uvolnění ACH vezikul Vázne uvolnění ACH vezikul do synaptické štěrbiny Vázne aktivace AChR na postsynaptické membráně Vázne nervosvalový přenos a vzniká svalová slabost Opakovaný pohyb zvýší influx Ca2+ iontů presynapticky a přenos se zlepší a zlepší i sval.síla •Více jak z 80% u paraneoplázie (ca plic, lymfom)

Vysokofrekvenční stimulace - inkrement Seminář EMG 4/2010

Klasifikace poruch NM přenosu - klinická ZÍSKANÉ autoimunitní - myastenia gravis, LEMS toxické - botulismus, organofosfáty, Mg, ATB KONGENITÁLNÍ /jen příklady-je jich mnoho / presynaptická-defekt tvorby vesikul, skladování ACH synaptická - defekt ACHE postsynaptická - slow channel syndrom

Klasifikace poruch NM přenosu elektrofyziologická Postsynaptická - MG,organofosfáty,kurare,kongenitální myastenické syndromy Presynaptická - LEMS, botulismus, Mg Pre + postsynaptická - paraneoplastický, léky indukovaný/ATB,prokainamid/, kombinace LEMS + MG

Myasthenia gravis

Historické poznámky Myasthenia (řecky – svalová slabost) Gravis (latinsky – “vážný nebo těžký”) První deskripce v 17.století Sir Thomas Willis “a woman who spoke freely and readily enough for a while, but after a long period of speech was not able to speak a word for one or two hours”

Léčba MG physostigminem In 1934, whilst still a Medical Officer at St. Alfege’s Hospital, Dr. Mary Walker discovered that a subcutaneous injection of physostigmine could (temporarily) restore muscle function in a patient with myasthenia gravis. Physostigmine was used at that time as an antidote for curare poisoning. Dr. Walker had thought that the signs and symptoms of myasthenia gravis resembled curare poisoning and that myasthenia gravis might be caused by a circulating curare-like substance --- if this were so then the signs and symptoms of myasthenia gravis would be alleviated by physostigmine. The first case of myasthenia gravis to be successfully treated with physostigmine was ‘Mrs. M.’ and the case report was published in the Lancet 2nd June 1934, pp1200-1. “Mrs. M.” Walker MB. Lancet 1934;1:1200-1

První thymektomie 1939 Alfred Blalock 21 letá žena s thymomem a MG Vysazen prostigmin Bez recidivy symptomů v dalších 3 letech “We wish to emphasize again the absence of conclusive proof that the improvement noted in our patient is due to removal of the tumor..” Ann Surg 1939;110:544

Epidemiologie v naší populaci je prevalence 10-25 : 100 000 převaha ženského pohlaví 2 : 1 u subtypu 1 Převaha mužského pohlaví 2 : 1u subtypu 2 2 základní klinické subtypy   1/ myasthenia gravis I.typ - mladé ženy do 30 let s thymomy a dobrou odpovědí na thymektomii a farmakoterapii 2/myasthenia gravis II.typ - muži i ženy starší 60 let s menší korelací k thymomu a horší odpovědí na farmakoterapii

Klasifikace MG (dle Ossermana) Okulární formy – 10% - ptóza, diplopie, okohybné poruchy – Gorelikův a Simpsonův příznak Generalizované formy IIa lehká – pouze končetinové svaly, bez bulbárních symptomů IIb těžká – končetinové + bulbární symptomy III předchozí + respirační insuficience IV myastenická krize - UPV

Klinické symptomy Kolísavá svalová slabost Ptóza, diplopie Dysfonie, dysfagie Slabost pletencových svalů Efekt inhibitorů AChE

Diagnostický algoritmus 1/ farmakologické Syntostigmin nebo Pyridostigmin 2/ serologické identifikace protilátek proti AchR užitím radioimunoassaye 3/ elektrodiagnostické Test repetitivní stimulace Single fiber EMG

Terapie MG I.thymektomie u všech pacientů, kteří jsou únosní s thymomem nebo hyperplazií thymu, ale i neprokázaná hypertrofie thymu.   II.Konvenční konzervativní terapie 1/Cholinergika - reverzibilní inhibitory ACHE 2/Glukokortikoidy - prednison, methylprednisolon 3/Imunosupresiva - azathioprin, cyklofosfamid, cyklosporin, mykofenolát mofetil 4/ Intravenózní imunoglobuliny – myastenická krize-kde nejde TPF 5/ Terapeutická plasmaferéza TPF – myastenická krize – rychlý efekt 6/ Radiační terapie - u maligním thymomů