VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Živá a neživá příroda Přírodověda 4. ročník.
Advertisements

Téma: Soustava řídící, smysly Předmět: Člověk a jeho svět Ročník: 5 Autor: Mgr. Iveta Mazgalová ZŠ TGM Hodkovice n. M. Klíčová slova: nerv, mícha,
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
VY_52_inovace_PRV.5.24 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
VY_52_inovace_PRV.5.20 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
VY_52_inovace_PRV.5.15 Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_inovace_PRV.5.15 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Člověk Člověk je společně s živými organizmy součástí živé přírody.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Písemné násobení jednociferným činitelem s přechodem přes desítku
VY_III/2_INOVACE_112_Nervová soustava Nervová soustava Miroslav Kaňok.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_01_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Lebka ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví Téma: Nervová soustava Jméno autora:
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 04_Soustava oběhová Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.2 Živá a neživá příroda Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 06_Soustava vylučovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Lidské tělo - kostra.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 05_Soustava trávicí
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
Nervová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 07_Soustava kožní
Písemné násobení (čísla do ) VY_32_Inovace_12TK-1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_14_NERVOVÁ SOUSTAVA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
VY_32_INOVACE_07_PŘV_DÝCHÁNÍ ROSTLIN
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_LIDSKY_ORGANISMUS_KOSTRA
NERVOVÁ SOUSTAVA (opakování)
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_NAŠE TĚLO
SLUNCE.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Prezentace – výklad učiva
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012

Nervová soustava NA ZAMYŠLENÍ : ŘEŠENÍ: řídí vše, co probíhá v lidském těle. Řídící centrálou této soustavy je mozek a mícha. Na rozdíl od ostatních živočichů člověk dokáže myslet, dorozumívat pomocí řeči a vědomě pracovat. NA ZAMYŠLENÍ : Proč jsou pro naše tělo nebezpečné úrazy mozku a míchy? Zkus popsat, co se stane, když : na semaforu svítí červená, cítíš vůni oběda, cítíš, že je venku chladné počasí, vyvolá tě paní učitelka. ŘEŠENÍ: Mozek a mícha řídí náš nervový systém, který se v každém okamžiku podílí na jakékoli naší činnosti.Jejich poškozením může dojít k selhání životně důležitých funkcí. Oči vidí červenou na semaforu, nervy tuto informaci převedou do mozku, ten dá příkaz tělu – zůstaň stát

Dokážeš popsat jednotlivé části nervové soustavy? Trochu matematiky : Nervové impulsy putují míchou rychlostí 400km/h, na kole jezdíme rychlostí 20 km/h, pěšky jdeme 5 km/h. Kolikrát rychlejší jsou nervové impulsy než jízda na kole či pěší chůze? Je rychlost Pendolina vyšší než je rychlost nervového impulsu? mozek mícha 400 : 20 = 20 400 : 5 = 80 Nervové impulsy jsou 20x rychlejší než je jízda na kole a 80x rychlejší než pěší chůze. nervy Není. Rychlost tohoto vlaku je 160km/h, takže rychlost nervového impulsu je (400 : 160 = 2,5) 2,5x vyšší.

A počítáním i pokračujeme. Kromě mozku je hlavní částí nervového systému … M Í C H A 19 536 598 67 256 44 928 5 829 : 87 = C 16 384 : 64 = H 96 * 468 = A 45 448 : 76 = Í 444 * 44 = M

Vyber z nabídky správné údaje a napiš je k pojmu mozek nebo nervy spojují mozek a míchu vysílá tělu příkazy je v lebce pamatuje si je jimi protkáno tělo kontrolní centrum těla vedou příkazy do těla myslí

je orgán,kterým si myslíme, Víte, že ? nervová soustava Veškeré dění, které probíhá v lidském těle, řídí _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _. Řídící centrálou nervové soustavy jsou _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ . Mozek se skládá z miliard nervových buněk. Jeho povrch tvoří šedá _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ s mnoha záhyby. Činnosti mozku jsou ovládané vůlí – mozek o nich _ _ _ _ _ _ rozhoduje, neovládané vůlí – stahy srdce, které řídí mozek sám bez naší vůle. Mícha je dlouhý _ _ _ _ _ _ _ _ nervové tkáně procházející páteří. Míchou probíhají nervové impulsy z celého těla. Nervová soustava je nejlépe vyvinutá u člověka. Na rozdíl od ostatních živočichů člověk dokáže myslet, _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ pomocí řeči a uvědoměle pracovat. mozek a mícha kůra mozková vědomě provazec dorozumívat se dorozumívat se nervová soustava MOZEK je orgán,kterým si myslíme, že myslíme provazec mozek a mícha kůra mozková vědomě

Metodický list Digitální učební materiál je určen 5.ročníku, Přírodověda, oblast Lidské tělo, část Nervová soustava. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem. Snímek č.2: žáci si připomenou části nervové soustavy, prohlédnou si obrázky mozku s jeho popisem, ústně zodpoví otázky k zamyšlení; kliknutím myší se zobrazí správné odpovědi. Snímek č.3: žáci písemně popíší nervovou soustavu, na příkladu si procvičí matematické dovednosti (mezipředmětový vztah); postupným klikáním myší zobrazíte správné odpovědi. Snímek č.4: opět mezipředmětový vztah přírodověda- matematika, žáci spočítají příklady, podle výsledků dosadí do tabulky správná písmena (5 829 : 87 = 67 C, 16 384 : 64 = 256 H, 96 * 468 = 44 928 A, 45 448 : 76 = 598 Í, 444 * 44 = 19 536 M ). Snímek č.5: žáci písemně přiřadí dané výrazy pod správné slovo ( mozek = vysílá tělu příkazy, je v lebce, pamatuje si, myslí, kontrolní centrum těla; nervy = spojují mozek a míchu, je jimi protkáno tělo, vedou příkazy do těla); klikem se výrazy seřadí do správných sloupců. Snímek č.6: žáci doplní ať ústně, či písemně výrazy do článku; klikem se zobrazí správný text.

Použitý materiál Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5. ročník, PaeDr.Hana Mühlhauserová, 2004 Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, nakl. Nová škola 2010 Obr.na snímku č.2 : Svět poznání, Lidské tělo Obr.na snímku č.3 : www.cmis.cz/dum; http://science.pppst.com/humanbody/banner_nervous_system.gif - obr.doktor www.cmis.cz/dum; http://www.arthursclipart.org/humanbody/humanbody/nervous%20system.gif Obr.na snímku č.4 : galerie klipartů PowerPoint Obr.na snímku č.6 : www.cmis.cz/dum; http://www.profimedia.sk/fotografie/mozog-kresby/profimedia-0042275855.jpg