SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neživá příroda – Slunce
Advertisements

Pří_059_Rozmanitost přírody _Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
ZAJÍMAVOSTI ZE SVĚTA OBOJŽIVELNÍKŮ
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY
Neživá příroda - vzduch
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ŽIVOČICHOVÉ – znaky života
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
ČLOVĚK VYUŽÍVÁ SÍLU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Rozmnožovací soustava
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Vnitřní ústrojí psa domácího
Houby jedovaté Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
PROJEVY ŽIVOTA.
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Pří_171_Rozmanitost přírody_Kapr Autor: Mgr. Eliška Galíková
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
Pří_273_Živá příroda_Bezobratlí v Chřibech Autor: Mgr. Marie Pížová
ODLIŠUJEME SE OD OSTATNÍCH ŽIVOČICHŮ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Smysly člověka (všeobecně)
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
Pří_083_Rozmanitost přírody_Brouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Pří_081_Rozmanitost přírody_Denní motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_059_Rozmanitost přírody – Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Co jsme již poznali.
Horniny vyvřelé Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví Téma: Nervová soustava Jméno autora:
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Živočichové – stavba těla, potravní vazby a druhy
Rostliny.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Podmínky života na Zemi
Člověk je součástí přírody
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
VY_52_INOVACE_27_ Vlastnosti živočichů
VY_52_INOVACE_19_ Živá a neživá příroda
Rozmnožovací soustava
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. SPOLEČNÉ ZNAKY ČLOVĚKA S OSTATNÍMI ŽIVOČICHY Pří_245_Člověk_Společné znaky člověka s ostatními živočichy Autor: Mgr. Kateřina Švecová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro ucelení vědomostí o společných znacích člověka s ostatními živočichy. Materiál doplňuje dosavadní vědomosti žáků, ukazuje náměty k přemýšlení. Žáci porovnají své znalosti a rozšiřují své povědomí o životních projevech člověka, které jsou shodné s ostatními živočichy. Je určen pro přírodovědu v 5.ročníku. DUM je určen pro práci s počítačem a interaktivní tabulí. Zpracováno pro tematický celek Člověk. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici : MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2004, 91 s. ISBN 80-728-9063-8.

mikroskopem Ž I V Á B Y T O S T B U Ň K Y JE ČLOVĚK ORGANISMEM ? Organismus je:       Slovo pochází z řeckého organon, což znamená instrument. Základní složkou živých organismů jsou:    Ž I V Á B Y T O S T   B U Ň K Y Čím můžeme buňky pozorovat? mikroskopem

POKUS SE SYSTEMATICKY ZATŘÍDIT SOUČASNÉHO ČLOVĚKA: Kmen: Podkmen: Třída: Řád: Čeleď: Podčeleď: Rod: Druh: Živočichové Strunatci Obratlovci Savci Primáti Hominidi Lidé Člověk Člověk moudrý Jaké je latinské označení pro náš druh? homo sapiens

CO UŽ VÍŠ? živé přírody živočichů mláďata savců životními projevy páteř složenou z obratlů mláďata savců životními projevy Člověk je spolu s ostatními živočichy součástí: Člověk patří do skupiny: Patříme do podkmenu obratlovců, protože máme: Člověk rodí živá: Mláďata sají mateřské mléko, proto patříme do třídy: S ostatními živočichy se vyznačujeme společnými :

DÝCHAJÍ Cizím slovem ventilace. Co ti to připomíná? Dýchání je proces výměny plynů, a to hlavně: K Y S L Í K U   A O X I D U U H L I Č I T É H O     Projevem tohoto procesu navenek je: D E CH   Zdrojem kyslíku je vnější prostředí: vzduch (suchozemští živočichové, rostliny a houby) 2. voda   (především vodní živočichové)

? ? PŘIJÍMAJÍ ŽIVINY TRÁVICÍ SOUSTAVA Co je to živina? Zpracování živin zajišťuje: Živina je látka, kterou organismus potřebuje a přijímá z vnějšího prostředí pro svoji výživu a vývoj. Jaké živiny organismus potřebuje? ZDROJE ENERGIE MINERÁLY VITAMÍNY VODA tuky cukry bílkoviny ? Voda je nepostradatelná živná látka, která se podílí na všech chemických reakcích nezbytných pro život. ? Je důležitý vyvážený příjem živin?

VYLUČUJÍ ODPADNÍ LÁTKY Úkol: odstranění odpadních produktů Moč je vyloučena močením. Výkaly jsou vyloučeny vyprazdňováním stolice. Potem jsou odváděny některé škodliviny. Při dýchání se vylučuje oxid uhličitý Slzami jsou odváděny některé škodliviny.

ROZMNOŽUJÍ SE Rozmnožování je proces tvorby potomstva. Jak se nazývá cizím slovem?   R E P R O D U K C E Rozlišujeme: Nepohlavní rozmnožování Pohlavní rozmnožování Potomci vznikají odštěpením z rodičovského jedince. Potomci vznikají kombinací dvou různých pohlavních buněk. Výhody: rychlé a jednoduché Nevýhody: stále stejné vlastnosti Víš proč? Výhody: jedinečná kombinace genů, nová směs vlastností (možný vývoj) Vysvětli tuto výhodu, najdi nevýhody.

ROSTOU A VYVÍJEJÍ SE bydlet Během svého života většina organismů roste. Růst probíhá přibýváním počtu buněk. Když buňka doroste určité velikosti, rozdělí se. Tak vzniknou dvě nové buňky. Některé organismy (např. rostliny) pokračují v růstu dělením buněk po celý život. U většiny živočichů se po dosažení dospělosti buňky dělí mnohem pomaleji a dělení slouží pouze k obnově. bydlet

VOLNĚ SE POHYBUJÍ běh chůze plavání let Jde to i jinak? Podle prostředí, v němž se pohyb provádí, se rozeznává: běh chůze plavání let Jde to i jinak?

REAGUJÍ NA ZMĚNY PROSTŘEDÍ reakce = odezva na určitý podnět Smyslové orgány vysílají informace po nervech do mozku. Mozek informace třídí a zajišťuje patřičnou reakci těla. Slyším zvuk vidím obraz cítím vůni, puch cítím tlak, teplo ... vnímám chutě

POUŽITÉ ZDROJE: www.office.microsoft.com MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. Přírodověda 5: učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2004, 91 s. ISBN 80-728-9063-8. Organismus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Organismus Živina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDivina Vylučování. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vylu%C4%8Dov%C3%A1n%C3%AD Vyprazdňování stolice. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vyprazd%C5%88ov%C3%A1n%C3%AD_stolice Bernard Picart – The Perfumer. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bernard_Picart_-_The_Perfumer.jpg