Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Mimoprodukční funkce lesa
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
Rodina.
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:II.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výzkum: ženy v politice Rada pro rovné příležitosti pro ženy a muže.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FAKULTA TEXTILNÍ Katedra hodnocení textilií Kristýna Šlemínová.
O ZAKLADATELÍCH AMERICKÉ SOCIOLOGIE Lester F.WARD ( ) patřil k nejstarší generaci zakladatelů americké sociologie. Jeho dílo bylo polemikou s názory.
Terapeutické komunity Metody sociální práce ETF/Jabok PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
2. vlna ženského hnutí. Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Genderová kultura a kulturní teorie sociálního státu
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Gender ve škole.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti Oblast rovných příležitostí žen a mužů PhDr. Ivana Štrossová Havlíčkův Brod, 23. dubna.
Gender ve škole Zdislava Vávrová, Marie Múčková Školní pedagogika podzimní semestr 2014.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Gender a úmrtnost Kateřina Ivanová
Sexualita, sociologie těla
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální skupiny a role
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D. Gender Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.

Pojmy Pohlaví (sex) – biologické rozdíly mezi muži a ženami Gender (latinsky rod) – vysvětluje rozdíly mezi muži a ženami na základě panujících kulturních vzorců ve společnosti. Přijímány v rámci socializace, v interakcích, v médiích, literatuře. Tyto vzorce si pak osvojujeme a považujeme za přirozené. Genderové stereotypy Sexismus – hodnocení osob na základě genderových stereotypů (obvykle negativní nebo znevýhodňující)

Genderové stereotypy Ženy: Kladné: Záporné: Muži:

Genderové stereotypy Liší se v různých společnostech (muslimové, západní křesťané – katolická nauka, sekularizovaní křesťané, asijské společnosti, africké společnosti, další kultury) Liší se v různých sociálních vrstvách??? (nižší - střední třídy – vyšší třídy)

Genderové stereotypy v různých prostředích Rodina – výchova, dělba práce, starost a péče Školy – předměty, soutěživost Vztahy – vlastnosti Pracoviště, glass ceiling (skleněný strop) Média, reklamy Gender a politika Jazyk Vnímání autorit, power of naming

Gender - feminismus Teorie a praxe, které tematizují otázky týkající se postavení žen ve společnosti. Historie – tzv. vlny feminismu Humanistický feminismus Feminismus diference Ekologický feminismus Post-strukturalistický feminismus

1. Humanistický feminismus – 1. vlna feminismu 19. století – moderní společnost +liberalismus. Svobodný jedinec, který činí racionální – rozumná rozhodnutí. (S. Freud, atd.) Mobilní a flexibilní pro potřeby trhu a kariéry. Ale toto může naplnit v této době jen bílý muž.

Ženy jsou považovány za emocionální, domácí, neracionální. - Ženy jsou považovány za emocionální, domácí, neracionální. Důsledek: Veřejný muž, soukromá žena.   Kritika této koncepce ze strany feminismu: tvrdí, že i ženy jsou schopné zaujímat tytéž pozice, jako muži. Boj o volební práva žen + vzdělání.

Feminismus diference – 60. léta 20. st. Tzv. druhá vlna feminismu - Feminismus diference – 60. léta 20. st. Tzv. druhá vlna feminismu Ženy se nemají podřizovat společenským normám stanoveným muži. Mají artikulovat své vlastí hodnoty, vize společnosti a světa, angažovanost ve věcech veřejných. Mají také ve společnosti rozvíjet etiku péče a starosti.

Betty Friedan: „Feminine Mystique“ – 2. vlna feminismu v USA, 60. Léta - Betty Friedan: „Feminine Mystique“ – 2. vlna feminismu v USA, 60. Léta Carol Pateman: „The Sexual Contract“ . (Mužská dominance, bohatství – ženská subordinace, péče) Carol Gilligan : „Jiným hlasem“

Glass ceiling – skleněný strop. - Kritika sítě nejrůznějších bratrstev (old boys networks), která vytvářejí mocenské struktury bez žen. Glass ceiling – skleněný strop.

Situace v ČSSR Předválečný stav Po r. 1948 – vysoká zaměstnanost žen Double burden (dvojitá zátěž) Po r. 1989 – příklon ke stereotypizaci ???

3. Ekologický feminismus - 3. Ekologický feminismus   Názor: Muži prostřednictvím technologií ovládají, kontrolují a využívají přírodu stejně tak, jako si přejí kontrolovat a ovládat ženy. Analogie mezi přístupem k přírodě a k ženskému tělu/ženskému životu, který má být k dispozici mužům.

4. Post-strukturalistický feminismus   Zpochybňování termínů „mužské vlastnosti“, „ženské vlastnosti“. Namísto toho „člověk“ – komplexní, polymorfní znaky, charakteristiky. Cíl post-strukturalismu: DEKONSTRUKCE VŠECH STEREOTYPNÍCH KATEGORIÍ, budování nových identit.