Úraz elektrickým proudem, teplem a chladem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚRAZY TEPLEM A CHLADEM Mgr. Jana Volemanová.
Advertisements

Tepelná poranění Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_190_Biologiečlověka_Prvnípomocpřitepelnýchporaněních Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín,
Úraz elektrickým proudem
Zpracovala Mgr.Martina Novotná 2007
Poškození z fyzikálních příčin Poškození teplem Poškození chladem Poškození el. Proudem Utopení a tonutí Poškození ionizujícím zářením Základy klinické.
POPSAT A VYSVĚTLIT ŽÁKŮM JAK ROZEZNAT POPÁLENINY, OMRZLINY, ÚPAL A ÚŽEH. ZJISTIT ZÁSADY 1. POMOCI U TĚCHTO DRUHŮ ONEMOCNĚNÍ.
PRVNÍ POMOC. Zdravotnický materiál lékárnička rukavice náplast.
Použití léčebné hypotermie v podmínkách resuscitační péče František Duška Klinika anesteziologie a resuscitace 3. LF UK
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Shrnutí nejdůležitějších bezpečnostních předpisů a zásad, které je nutno dodržovat, aby se předešlo možnému.
1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
OŽIVOVACÍ TECHNIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Poruchy vnitřního prostředí Jitka Pokorná. Dehydratace Stav, kdy dochází k úbytku celkové tělesné vody.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
PRVNÍ POMOC POŠKOZENÍ TEPLEM POŠKOZENÍ CHLADEM. POŠKOZENÍ TEPLEM.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo18 Označení materiálu evo18_epilepsie_diabetes.pptx Název školy Gymnázium.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Kožní soustava Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově „kůže“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Tato studijní opora je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Učíme se.
ŠÍŘENÍ TEPLA. a) VEDENÍM = dotykem těles (teplo se přenáší přes atomy). Nastává mezi dvěma dotýkajícími se tělesy nebo částmi téhož tělesa, které mají.
Zlomeniny Poranění hlavy Intrakraniální krvácení Poranění hrudníku Poranění pateře a míchy Poranění břicha.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Suroviny pro cukráře I. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Úraz není náhoda - úrazy dětí
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Fylogeneze pohybu živočichů- test
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Dýchací systém Obrázky použity z: LIDSKÉ TĚLO
První pomoc - bezvědomí
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
VY_32_INOVACE_03_PR_ZÁKLADY PRVNÍ POMOCI
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
ŠKOLENÍ HLAVNÍCH VEDOUCÍCH TÁBORŮ (HVT) - Přibyslav
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Změna objemu pevných těles při zahřívání nebo ochlazování
Patologická fyziologie nervového systému přednáška 2 – základní syndromy nervového systému Petr Maršálek ÚPF 1.LF UK.
Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Poruchy vnitřního prostředí
Renální selhávání Mgr. Martina Dohnalová.
Kalorimetrie měření tepla
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Akutní intoxikace Z. Rozkydal.
Pneumothorax Z. Rozkydal.
Tomáš Janota Kardio JIP (Koronární jednotka)
ABLS Základní neodkladná resuscitace dospělých /Adult Basic Life Support (ABLS) pro studenty 3. ročníku před nácvikem T. Janota, 3. int. kl. VFN a 1.
Renální selhání Z. Rozkydal.
Vytrvalostní schopnosti (endurance abilities, Ausdauerfähigkeit)
Třída 3.A 13. hodina.
Šok Z. Rozkydal.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S RŮZNÝMI DRUHY KRVÁCENÍ, VYSVĚTLIT, JAK POSKYTNOUT 1. POMOC. POPSAT ÚRAZ ELEKTRICKÝM PROUDEM A JAK SE PŘI NĚM ZACHOVAT.
Aspirace Z. Rozkydal.
1. pomoc Sraz K+K Loučovice.
Popáleniny Z. Rozkydal.
Kóma Z. Rozkydal.
Kóma Z. Rozkydal.
Křeče Z. Rozkydal.
ŠÍŘENÍ TEPLA (zapni zvuk)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Úraz elektrickým proudem, teplem a chladem Z. Rozkydal

Úrazy el. proudem 1/ úrazy el. proudem o nízkém napětí (do 1000 V) 2/ úrazy el. proudem o vysokém napětí (nad 1000V) 3/ úrazy bleskem a elektrickým výbojem

Poškození závisí: - Napětí - Intenzitě el. proudu - Čase, Cestě, kterou procházel Čím je vyšší napětí a intenzita proudu, tím je poškození větší 3 % všech úrazů el. proudem s nízkým napětím jsou smrtelná 30 % všech úrazů elektrickým proudem s vysokým napětím je smrtelných

Symptomy: Srdeční arytmie, fibrilace komor až asystolie Křeče a spastické kontrakce svalů Obrna dýchacích svalů - zástava dechu Postižení CNS - krátkodobé bezvědomí s amnezií Postižení hlavy - obrna dechového centra Hemolýza a myoglobinurie – akutní selhání ledvin Avulze šlach a fraktury obratlů Na kůži jsou popáleniny Vznikají trombózy cév, ischemie a nekrózy (amputace) Postižení míchy – monoparézy, paraplegie Ruptura ušního bubínku

Úrazy el. proudem o nízkém napětí – arytmie, tetanie, poruchy dechového centra Úrazy el. proudem o vysokém napětí – tepelné škody

První pomoc: Léčba: přerušit působení el. proudu (vypnutí, izolantem) kardiopulmonální resuscitace defibrilace sterilní krytí popálených ploch transport na JIP Léčba: řízená ventilace, podpora srdeční činnosti stabilizace srdečního rytmu, forzírovaná diuréza dialýza

Při postižení bleskem kardiopulmonální zástava popáleniny na kůži jsou vstupní a výstupní znamení (pavoučkovité spáleniny)

Úpal Je to přehřátí organizmu v prostředí s vysokou teplotou Úpal při tělesné námaze v horkém a vlhkém prostředí - Úpal při pobytu na slunci nebo ve velkých vedrech

Symptomy: erytém, horečka, tachykardie hypotenze, únava, malátnost povrchní dýchání, výrazná tachypnoe zmatenost, delirantní stav celková ochablost křeče ataxie, dysártrie dehydratace, pocení hučení v uších, nauzea a zvracení hemiparéza, poruchy vědomí

Léčba: infuze krystaloidů První pomoc: přerušení působení vysoké teploty sprcha, chlazení – obklady vaků s ledem omývání studenou vodou Proudění chladného vzduchu ponoření do ledové vody podávat studenou minerálku po doušcích Léčba: infuze krystaloidů udržet diurézu, manitol umělá plicní ventilace, úprava acidobazické rovnováhy dialýza, oxygenoterapie antikonvulziva

Hypotermie Podchlazení nastává při teplotě těla 35 °C a nižší. Symptomy: na začátku tachykardie a zvýšený srdeční výdej, později se dostavuje bradykardie porucha srdečního rytmu až fibrilace komor. Snižuje se dechová frekvence i dechové objemy. Nemocný je bledý, má povrchní dech. Hypoxie mozku se projeví zmateností, neochotou se pohybovat, svalovou ztuhlostí, pomalou ztrátou vědomí. Motilita střev se snižuje (až paralytický ileus) Omrzliny

První pomoc: zabránit další ztrátě tepla přidat oděv, vyměnit za suchý oděv zabalit do aluminiových fólií transportovat vleže. U fibrilace komor ihned zahájíme KPR U stavů v bezvědomí intubace a umělá plicní ventilace ohřátým kyslíkem Infuze fyziol. roztoku a glukózy - předehříváme. U orientovaných - teplé nápoje Postupné ohřívání zevní i vnitřní (25 až 37 °C.) Nepodávat alkohol - hyperemie, poklesu TK úbytek tepla

Omrzliny První pomoc: stupeň – bledá, nafialovělá, málo citlivá kůže 2. stupeň – nažloutlá kůže s puchýři, je necitlivá 3. stupeň – nekróza kůže, zmrzlé části jsou křehké, po rozmrznutí se rozpadají První pomoc: zastavit působení chladu postupné zahřívání sterilní krytí zasažených ploch