NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Fyzika AUTOR: Ing. Roman Hanák NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa OBSAH: Dráha rovnoměrného pohybu ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364
ANOTACE Hodina je zaměřena na výpočet dráhy rovnoměrného pohybu. Najdeme zde vzorec a jednotky pro dráhu. Dále zde máme řešené příklady i příklady pro samostatné procvičení. Inovativnost je v tom, že se zde vyskytuje řada moderních interaktivních prvků. Máme zde názorné grafické animace, obrázky, komentáře k řešení a hypertextové odkazy. Žáci lépe pochopí probíranou látku a hodina je pro ně zajímavější. Každý řešený příklad je pomocí animací rozdělen na dílčí kroky, takže vyučující se nezdržuje psaním na tabuli, ale pomocí ovladače postupně odkrývá řešení příkladu a má tak možnost žáky nechat samostatně tvořit a věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. V hodině jsou odkazy na internetové stránky, které slouží k doplnění a rozšíření probírané látky o další zajímavé informace. Hodina je tvořena tak, aby mohla být odučena v multimediální učebně nebo v počítačové učebně, které mají připojení k internetu.
Rovnoměrný pohyb znamená, že těleso za stejnou dobu urazí vždy stejné dráhy. To znamená, že rychlost tělesa se nemění. 1s 1s 1s 1s 0 m 2 m 4 m 6 m 8 m
Dráha při rovnoměrném pohybu je přímo úměrná době pohybu. Dráhu značíme písmenem 𝒔. Vzorec pro výpočet dráhy: 𝒔=𝒗·𝒕 Jednotky: 𝒎 metr 𝒌𝒎 kilometr
1) Zdenek jel na kole 30 minut stálou rychlostí 20 𝑘𝑚 ℎ . Vypočítej jakou ujel vzdálenost. 𝒗=20 𝑘𝑚 ℎ 𝒔=𝒗·𝒕 𝒕=30 𝑚𝑖𝑛 =0,5 ℎ 𝒔=20·0,5 𝑘𝑚 =𝟏𝟎 𝒌𝒎 𝒔= ? 𝑚 Zdenek ujel vzdálenost 10 km.
a) Jaký pohyb znázorňuje polopřímka 𝑠 𝑚 b) Jakou dráhu ujel v bodě A c) Jakou dráhu ujel v bodě B C 40 d) Jakou dráhu ujel v bodě C e) Určete rychlost v bodu B 32 f) Určete rychlost v bodu C 24 B a) rovnoměrný 16 b) 𝑠=0 𝑚 c) 𝑠=20 𝑚 8 d) 𝑠=40 𝑚 A e) 𝑣=20 :2 𝑚 𝑠 =10 𝑚 𝑠 𝑡 𝑠 1 2 3 4 e) 𝑣=40 :4 𝑚 𝑠 =10 𝑚 𝑠
3) Letadlo proletí rovnoměrným přímočarým pohybem úsek Jihlava-Brno rychlostí 640 𝑘𝑚 ℎ za dobu 7,5 min. Urči jakou vzdálenost mezi Brnem a Jihlavou vzdušnou čarou. 𝒔=𝟖𝟎 𝒌𝒎 4) Jak dlouhý je most, jestliže auto jede rovnoměrně rychlostí 40 𝑘𝑚 ℎ a přejede most za 1,2 min ? 𝒔=𝟖𝟎𝟎 𝒎
Fyzika online – ZŠ Sokolovská Liberec Hypertextové odkazy Khanova škola Fyzika online – ZŠ Sokolovská Liberec Testy.nanic.cz – Fyzika Učitel. Net – tvoje online škola Encyklopedie fyziky Fyzikální webové stránky Fyzikální, matematické a chemické tabulky
Použité zdroje: KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník. Havlíčkův Brod: Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Galerie klipart Vlastní tvorba