VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
DÝCHACÍ SOUSTAVA Dýchání = respirace Výměna plynů – kyslíku a oxidu uhličitého Vdech – kyslík Výdech – oxid uhličitý Dýchání: Vnější: výměna plynů mezi plícemi a krví Vnitřní: výměna plynů mezi krví a tkáněmi
Horní cesty dýchací Dutina nosní Dutina ústní Nosohltan Eustachova trubice – spojení nosohltanu se středním uchem
Dolní cesty dýchací Hrtanová příklopka Hrtan – několik chrupavek – největší – štítná – ohryzek Průdušnice – 10 – 12 cm, 16 – 20 prstencových chrupavek Dvě průdušky → do plic Průdušinky Plicní váčky ( alveoly) Plicní sklípky – výměna plynů
Dolní cesty dýchací
Dolní cesty dýchací Plíce: levá – 3 laloky pravá - 2 laloky - kryty poplicnicí Dutina hrudní vystlána - pohrudnicí Mezi poplicnicí a pohrudnicí – pohrudniční štěrbina
Plicní sklípek Základní funkční jednotka Výměna dýchacích plynů Plicní váčky - alveoly
Dýchání: Rytmické, ovládáme vůlí. Plicní ventilace: výměna plynů mezi vnějším prostředím a krví Dechová frekvence: počet vdechů a výdechů/1 min. Dospělý člověk – nádech – 16 – 18x / 1 min. Dítě - nádech - 20 – 26x / 1 min.
CELKOVÁ KAPACITA PLIC
Onemocnění dýchacích cest: Angíny, záněty, nádory, tuberkulóza, astma, alergie Poranění hrudníku – pneumotorax – splasknutí plic Plíce kuřáka
Dýchací soustava Anotace : Prezentace, ktera může sloužit jako výkladové učivo Autor: Mgr. Lenka Senohrábková Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: popíše jednotlivé orgány dýchací soustavy, definuje funkci dýchací soustavy Speciální vzdělávací potřeby: přistup k internetu, interaktivní tabule Klíčová slova: plíce Druh učebního materiálu: Prezentace Druh interaktivity: Aktivita Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 - 15 let
Zdroje: VANĚČKOVÁ, Ivana, et al. Přírodopis8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. nakladatelství Fraus, Plzeň 2006. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. .google.cz/imgres?q=obrázky+dolní+cesty+dýchací&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=636&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=1YEjdZGyKypNbM:&imgrefurl=http://adykacer.blog.cz/0811/dychaci-soustava-2&docid=EA17UfGjGB2D4M&imgurl=http://nd01.jxs.cz/748/475/8a3a67183f_37142779_o2.png&w=462&h=640&ei=TZixTpi0BMyQ4gTTnJXFAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=295&vpy=256&dur=3137&hovh=264&hovw=191&tx=94&ty=129&sig=117801061299942515333&page=2&tbnh=128&tbnw=92&start=21&ndsp=28&ved=1t:429,r:1,s:21 http://www.google.cz/search?q=obr%C3%A1zky+plicn%C3%AD+v%C3%A1%C4%8Dky&hl=cs&biw=1366&bih=636&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=PJyxTtn0OomvgwfauOytAQ&sqi=2&ved=0CCIQsAQcz/imgres?q=obrázky+plicní+váčky&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=636&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=jOzsmlAEBFo1KM:&imgrefurl=http://lidsketelo.webnode.cz/dychaci-
Zdroje: soustava/&docid=GJ1nG97Xu4cb1M&imgurl=http://files.lidsketelo.webnode.cz/200000008-5b34d5c2ec/dychacimechanismus.jpg&w=537&h=190&ei=RpyxTsOmB9PT4QSr94n5BA&zoom=1&iact=hc&vpx=445&vpy=342&dur=18488&hovh=133&hovw=378&tx=348&ty=115&sig=117801061299942515333&page=2&tbnh=63&tbnw=178&start=20&ndsp=23&ved=1t:429,r:9,s:20 oogle.cz/imgres?imgurl=http://www.stefajir.cz/files/Hlasivky.gif&imgrefurl=http://www.stefajir.cz/%3Fq%3Dchrapot&h=410&w=600&sz=121&tbnid=85aDfmA6IkszmM:&tbnh=90&tbnw=132&prev=/search%3Fq%3Dobr%25C3%25A1zky%2Bhlasivky%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=obrázky+hlasivky&docid=ozClSt7URnif1M&hl=cs&sa=X&ei=y56xTr_LJq2P4gTGjfmABQ&ved=0CCIQ9QEwAQ&dur=791 http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://perutyn.wbs.cz/teorie_potapeni/graf.jpg&imgrefurl=http://perutyn.wbs.cz/Zajimavosti.html&h=321&w=439&sz=23&tbnid=ofzIyw_kNoBRUM:&tbnh=114&tbnw=156&prev=/search%3Fq%3Dobr%25C3%25A1zek%2Bvit%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2Bkapacita%2Bplic%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=obr%C3%A1zek+vit%C3%A1ln%C3%AD+kapacita+plic&docid=3o-XpcIXJP6uwM&hl=cs&sa=X&ei=CqSxTpiJKM344QTW_pigAQ&ved=0CCgQ9QEwAw&dur=334