Muzikoterapie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Schopnost zvířat léčit
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Strukturované učení PROJEKT EU
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Techniky interpretace.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ohroženým domácím násilím
MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová
Imaginace.
Komunikace s dětským pacientem
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Muzikoterapie.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Domácí násilí v praktické rovině
Reminiscenční terapie
MT praxe. Úrovně MT praxe Pomocná – k různým cílům v obasti edukace, komunikace a rozvoje osobnosti Rozšiřující – k posílení výsledků léčebných a terapeutických.
Muzikoterapie.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Muzikoterapie a Danceterapie MSSP č. 9 Jitka Sinecká (převzato z PPT V
MT praxe.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Specifické metody SP LS 2014
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
ARTETERAPIE.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Praxe ve školní psychologii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Gerontopsychologie v praxi
Techniky interpretace.
Muzikoterapie.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Komunikace učitele se žáky
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Reminiscenční terapie
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Muzikoterapie.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Muzikoterapie.
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Techniky interpretace.
Transkript prezentace:

Muzikoterapie

Definice MT Muzikoterapie je cíleně řízený proces interakce a intervence, který využívá zvuku a hudby v rámci terapeutického nebo výchovného vztahu a vede k obnovení, zachování, rozvoji a udržení mentálního, fyzického a emocionálního zdraví člověka.   Řecky therapeia znamená léčit, ošetřovat, starat se – léčebná MT (v týmu) vzdělávat a cvičit – edukační MT Muzikoterapie pomáhá lidem se zdravotními nebo edukačními problémy. Oba cíle jsou v muzikoterapii propojeny. Pokud je muzikoterapeutický proces součástí pedagogického a speciálně-pedagogického působení, hovoříme o edukační muzikoterapii.   Léčebná muzikoterapie by měla být vždy součástí komplexní péče o klienta. V týmu by měl být lékař či psychiatr, psycholog případně speciální pedagog a primární terapeut. Jen tak se vytvářejí optimální podmínky pro uzdravení.

Muzikoterapie a hudební pedagogika Obě disciplíny se částečně prolínají. Základní rozdíly mezi muzikoterapií a hudební pedagogikou: Cíle hudební pedagogiky jsou hudební povahy, cíle MT nehudební. V hudební pedagogice je důležitý především výsledek, v MT i proces. V hudební pedagogice jde především o estetickou kvalitu hudby, v MT jde především o terapeutickou povahu. Vztah učitel – žák je direktivnější povahy než terapeut – klient, také úroveň důvěrnosti je ve vztahu terapeut – klient převážně vyšší.

Charakteristické znaky MT Využívá všeobecné zkušenosti člověka se zvuky a hudbou Staví na komunikačních, strukturálních, emocionálních kvalitách hudby Odehrává se ve vztahu

Cíle MT MT je systematický, cílený proces Cíle MT jsou nehudební léčba, učení, rozvoj sociálních dovedností rozvoj komunikace schopnost sebevyjádření, podpora motivace, zvládání bolesti a stresu osobnostní a spirituální rozvoj

Využití MT Preventivně pro vyladění psychiky v zátěžových situacích pro osobnostní rozvoj jako vhodné zaměstnání a zábavu (hyperaktivní děti, senioři, nemocní) jako stimulátor duševních i fyzických výkonů

Využití MT Diagnosticky při prvních setkáních s klienty ukazuje na aktuální vyladění člověka i na uzlové problémy svědčí o rolích, vztahových tendencích a napětí ve skupině

Využití MT Terapeuticky v psychiatrii při léčbě schizofrenie, fobií i psychóz, při autismu v pediatrii při odstraňování neuróz vývojové opožděnosti a mentální retardace u dětí spastických ve speciální pedagogice při vadách řeči, dyslexii a dysgrafii při zvládání školního kurikula k reedukaci narušených funkcí (soustředění, paměti) k nácviku komunikačních a sociálních dovedností k relaxaci a zvládání zátěže

Využití MT Terapeuticky při léčbě alkoholiků a toxikomanů, včetně obětí gamblingu při nápravě mladistvých delikventů při demenci, Azheimerově a Parkinsonově chorobě v chirurgii, traumatologii, porodnictví, neonatologii, fyzioterapii, pneumologii, onkologii. v ošetřovatelské, paliativní a hospicové péči

Metody muzikoterapie Improvizace Interpretace Kompozice Poslech

Formy MT Individuální MT Skupinová MT užívá se především v počátcích – intenzivnější, specifičtější, osobnější, důvěrnější Měla by se uskutečňovat minimálně 2x týdně. Skupinová MT rozvíjí mezilidskou komunikaci a vztahy dává pocit sounáležitosti s druhými umožňuje porozumět vlastní roli ve skupině a měnit ji umožňuje prostřednictvím problémů druhých realisticky nahlédnout své vlastní. Počet klientů ve skupině by neměl přesáhnout 16.

MT skupina Předpoklady Pravidla Průběh

Předpoklady práce ve skupině vytvářet bezpečné prostředí, atmosféru důvěry přizvat své vnitřní dítě, hrát si, dovolit si být svobodný, otevřený zajímat se o své pocity, uvědomovat si je, mít odvahu je vyslovovat

Pravidla práce ve skupině Každý se ve hře projevuje podle svého prožívání a respektuje projev a prožívání druhých. Žádný projev ve hře nehodnotíme jako dobrý nebo špatný.  Plně se soustřeďujeme na dění ve skupině – bez telefonů a pokud možno bez odcházení. Je zakázána parakomunikace při uvádění do aktivit a při jejich reflexi. Nekomunikujeme verbálně při neverbálních aktivitách. V případě pocitu ohrožení je možné z aktivity vystoupit.  Vše, co se zahraje a řekne, zůstává ve skupině.

Průběh práce ve skupině Navázání kontaktu. Rozehřívací fáze – jednoduchá hra s rytmem, melodií, písní. Uvedení hlavní aktivity (aktivit) – co, proč a jak budeme dělat. Organizace a průběh aktivity (aktivit) Reflexe – každý může v souvislosti s právě ukončenou činností vyjádřit libovolné pocity, dojmy, myšlenky.

Prostředky MT technik Hra na tělo Tleskání Pleskání rukama o jiné části těla Dupání Luskání Zvuky prstů na napnuté líce Zvuky rty a jazykem – hvízdání, foukání, mlaskání, nadechování, vydechování atd.

Prostředky MT technik Hlas Řeč – rytmizace slov, šepot, výkřiky, citoslovce Kreativní zpěv – vokalizace, tónování Píseň – reprodukce, reprodukce s variacemi, kompozice, melodizace říkadel

Prostředky MT technik Hudební nástroje Tradiční laděné nástroje – klavír, kytara Orffův instrumentář Etnické nástroje Nástroje vlastní výroby Kompenzační pomůcky a alternativy běžných nástrojů