Číselné soustavy a kódy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Otázky k absolutoriu HW 1 - 5
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
RoBla Číselné soustavy.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Tato prezentace byla vytvořena
Informatika I 7.a 8. hodina 4. týden.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy číslicové techniky
Dominik Šutera ME4B.  desítková nejpoužívanější  binární (dvojková) počítače (mají jen dva stavy)  šestnáctková (hexadecimální) ◦ Používají jej programátoři.
Základy číslicové techniky
Tato prezentace byla vytvořena
Číselné soustavy david rozlílek ME4B
Základy číslicové techniky
KOMBINAČNÍ LOGICKÉ FUNKCE
Kombinační logické obvody
Základy číslicové techniky
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Aritmetické operace ve dvojkové soustavě, šestnáctkový součet
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Logické komparátory Střední odborná škola Otrokovice
 Jak se dělí číselné soustavy?  V jaké technice se používá dvojková soustava?  Jaké čísla používá?
Základy číslicové techniky
Poloviční a úplná sčítačka
PYRAMIDA Celá čísla.
ZÁKLADY ČÍSLICOVÉ TECHNIKY
Číselné soustavy a kódy
Přenosové soustavy VY_32_INOVACE_pszczolka_ Synchronní čítač Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám -
Logické funkce dvou proměnných, hradlo
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
ALU Aritmeticko-logická jednotka
Základní pojmy v automatizační technice
Číselné soustavy a kódy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_18-17
Elektrické měřící přístroje
VY_32_INOVACE_pszczolka_ Čítače - test
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Kódy
Číslicová technika.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Logické funkce a obvody
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Logické funkce a obvody
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
VY_32_INOVACE_pszczolka_ Čítače – základní stupeň
Autor: Pszczółka Tomáš
Aritmetické operace v číselných soustavách
Logické funkce a obvody
Číselné soustavy a kódy
Číslicová technika.
Elektrické měřící přístroje
Číslicová technika.
Aritmetické operace s binárními čísly
VY_32_INOVACE_pszczolka_ Registr kruhový - aplikace
Číselné soustavy Číselné soustavy reprezentují čísla, která jsou pro nás symbolem určitého množství – kvantity. Desítkovou soustavu se učíme již v první.
Číselné soustavy a kódy
Logické funkce a obvody
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Logické funkce a obvody
Logické funkce a obvody
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Transkript prezentace:

Číselné soustavy a kódy VY_32_INOVACE_pszczolka_07-2-20-riskuj_opakování Autor: Pszczółka Tomáš Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky

Anotace Žáci si zopakují získané znalosti v oblasti číselných soustav a kódů. Číselné soustavy Aritmetické operace Kódy Koder, Dekoder a další KLO.

Procvičování – Číselné soustavy, kódy a další. Riskuj Procvičování – Číselné soustavy, kódy a další.

Pravidla hry Žáci se rozdělí na skupiny. Rozhodčí zapisuje výsledky a hlídá časový limit pro odpověď určený vyučujícím. První skupina volí otázku, za správnou odpověď jí rozhodčí přičte body. Poté volí další skupina v pořadí. Hra končí po ukončení časového limitu nebo po vyčerpání všech otázek. Vítězí skupina s nejvyšším počtem bodů.

Risk – hrací pole 1. oblast -Číselné soustavy- 2.Oblast -Aritmetické operace- 3.Oblast -Kódy- 4.Oblast -Koder, dekoder- 5.Oblast -Od všeho- 1000 1000 1000 1000 1000 2000 2000 2000 2000 2000 3000 3000 3000 3000 3000 4000 4000 4000 4000 4000 5000 5000 5000 5000 5000

Jaké číselné soustavy jsme se učili? Oblast 1 1000 Jaké číselné soustavy jsme se učili? 12, 16, 8, 10 2, 8, 10, 16 2, 19, 12, 11 Na hrací pole

Oblast 1 2000 Dvojkové soustavě se také říká binární, jaké má tato soustava základové číslo? 2 4 16 Na hrací pole

Šestnáctková soustava je vyjadřována následujícími znaky.. Oblast 1 3000 Šestnáctková soustava je vyjadřována následujícími znaky.. 1, 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ,10, 11, 12, 13, 14, 15 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F Na hrací pole

Které z uvedených čísel odpovídá osmičkové soustavě? Oblast 1 4000 Které z uvedených čísel odpovídá osmičkové soustavě? 127 128 A16 Na hrací pole

Oblast 1 5000 S jakou číselnou soustavou pracují obvody řídících jednotek nebo počítačů? ODPOVĚĎ S binární soustavou. Na hrací pole

Oblast 2 1000 Aritmetická operace 1+1 se rovná: 0, 1 jde dále do vyššího řádu 2 1 Na hrací pole

Pro násobená dvou operandů platí: Oblast 2 2000 Pro násobená dvou operandů platí: 0 . 0 = 1, 0 . 1 = 0, 1 . 0 = 0, 1 . 1 = 1 0 . 0 = 0, 0 . 1 = 0, 1 . 0 = 0, 1 . 1 = 1 0 . 0 = 0, 0 . 1 = 0, 1 . 0 = 0, 1 . 1 = 0 Na hrací pole

Je rozdíl mezi číselným a logickým sčítáním? Oblast 2 3000 Je rozdíl mezi číselným a logickým sčítáním? Ne. Ano, přece 1+1=1 a 1 jde dále. Ano, přece 1+1=0 a 1 jde dále. Na hrací pole

Oblast 2 4000 Procesor provádí odčítání? Přímo dle funkční tabulky. Pomoci násobení dvěma. Sčítáním – přes dvojkový doplněk. Na hrací pole

Oblast 2 5000 Jaká část procesoru vykonává aritmetické operace? ODPOVĚĎ ALU – Aritmeticko-logická jednotka Na hrací pole

Obvody pracující s kódy se označují jako: Oblast 3 1000 Obvody pracující s kódy se označují jako: Kód systém. Digitalizátor. Koder, dekoder. Na hrací pole

Oblast 3 2000 BCD kód je: Je to kombinace desítkové a dvojkové soustavy.. Je to logický obcod. Jsou to Booleova pravidla. Na hrací pole

BCD kód je také označován jako: Oblast 3 3000 BCD kód je také označován jako: BB Kód. BCD 8421. Není jinak označovaný. Na hrací pole

V Grayově kódu je 7 a 8 vyjadřeno Oblast 3 4000 V Grayově kódu je 7 a 8 vyjadřeno 0100, 1100 0111, 1000 0100, 1000 Na hrací pole

Oblast 3 5000 Definuj Grayov kód. ODPOVĚĎ Grayovo kódování má tu výhodu, že se sousední čísla v kódované podobě mění pouze na jedné pozici, tedy snadná kontrola chyb. Na hrací pole

Oblast 4 1000 Jaký obvod je koder? Dekadický logický obvod. Sekvenční logický obvod. Logický kombinační obvod. Na hrací pole

Oblast 4 2000 Z jakých prvků je sestaven učebnicový koder? Spínače, sběrnice, kostek. Logické členy NAND, spínače. Logické členy NAND a OR. Na hrací pole

Oblast 4 3000 Čím je dán počet spínačů koderu? Počet spínačů je dán počtem stavů. Počet spínačů je dán počtem hradel. Počet spínačů je dán počtem výstupních proměnných. Na hrací pole

Oblast 4 4000 Čím je dán počet hradel koderu? Počet logických členů je dán počtem stavů. Počet hradel je dán počtem výstupních proměnných . Libovolně. Na hrací pole

Oblast 4 5000 Jak definujeme pojem dekoder? ODPOVĚĎ Je to obvod, který převádí kód (např. binární) na desítkové číslo - pro nás srozumitelnější tvar. Nebo převádí binární číslo do jiného kódu. Na hrací pole

Oblast 5 1000 Bonusová otázka Bonusová odpověď Chybná odpověď Na hrací pole

Oblast 5 2000 K čemu slouží binární komparátor? Umožňuje sčítání bitů. Porovnává dvě paralelní dvojková slova. Je schopen rozpoznat chybu v binárním slově. Na hrací pole

Oblast 5 3000 Bonusová otázka Chybná odpověď Bonusová odpověď Na hrací pole

Oblast 5 4000 K čemu slouží generátor parity? Umožňuje sčítání bitů. Porovnává dvě paralelní dvojková slova. Je schopen rozpoznat chybu v binárním slově. Na hrací pole

Oblast 5 5000 Jaké sčítačky rozeznáváme? ODPOVĚĎ XOR – sám o sobě umí sčítat, nedokáže však generovat přenos. (dovede pouze 1+1=0) Poloviční sčítačka – sčítá a generuje přenos, nedovede však přijímat přenos z nižších řádů. Úplná sčítačka – sčítá, generuje přenos, dovede přijímat přenos z nižších řádů. Na hrací pole

POUŽITÁ LITERATURA Grafická úprava, obrázky: Tvorba Ing. Milada Tomalová v programu MS PawerPoint Tvorba pravidel: Ing. Milada Tomalová