Číselné soustavy a kódy VY_32_INOVACE_pszczolka_07-2-20-riskuj_opakování Autor: Pszczółka Tomáš Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky
Anotace Žáci si zopakují získané znalosti v oblasti číselných soustav a kódů. Číselné soustavy Aritmetické operace Kódy Koder, Dekoder a další KLO.
Procvičování – Číselné soustavy, kódy a další. Riskuj Procvičování – Číselné soustavy, kódy a další.
Pravidla hry Žáci se rozdělí na skupiny. Rozhodčí zapisuje výsledky a hlídá časový limit pro odpověď určený vyučujícím. První skupina volí otázku, za správnou odpověď jí rozhodčí přičte body. Poté volí další skupina v pořadí. Hra končí po ukončení časového limitu nebo po vyčerpání všech otázek. Vítězí skupina s nejvyšším počtem bodů.
Risk – hrací pole 1. oblast -Číselné soustavy- 2.Oblast -Aritmetické operace- 3.Oblast -Kódy- 4.Oblast -Koder, dekoder- 5.Oblast -Od všeho- 1000 1000 1000 1000 1000 2000 2000 2000 2000 2000 3000 3000 3000 3000 3000 4000 4000 4000 4000 4000 5000 5000 5000 5000 5000
Jaké číselné soustavy jsme se učili? Oblast 1 1000 Jaké číselné soustavy jsme se učili? 12, 16, 8, 10 2, 8, 10, 16 2, 19, 12, 11 Na hrací pole
Oblast 1 2000 Dvojkové soustavě se také říká binární, jaké má tato soustava základové číslo? 2 4 16 Na hrací pole
Šestnáctková soustava je vyjadřována následujícími znaky.. Oblast 1 3000 Šestnáctková soustava je vyjadřována následujícími znaky.. 1, 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ,10, 11, 12, 13, 14, 15 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F Na hrací pole
Které z uvedených čísel odpovídá osmičkové soustavě? Oblast 1 4000 Které z uvedených čísel odpovídá osmičkové soustavě? 127 128 A16 Na hrací pole
Oblast 1 5000 S jakou číselnou soustavou pracují obvody řídících jednotek nebo počítačů? ODPOVĚĎ S binární soustavou. Na hrací pole
Oblast 2 1000 Aritmetická operace 1+1 se rovná: 0, 1 jde dále do vyššího řádu 2 1 Na hrací pole
Pro násobená dvou operandů platí: Oblast 2 2000 Pro násobená dvou operandů platí: 0 . 0 = 1, 0 . 1 = 0, 1 . 0 = 0, 1 . 1 = 1 0 . 0 = 0, 0 . 1 = 0, 1 . 0 = 0, 1 . 1 = 1 0 . 0 = 0, 0 . 1 = 0, 1 . 0 = 0, 1 . 1 = 0 Na hrací pole
Je rozdíl mezi číselným a logickým sčítáním? Oblast 2 3000 Je rozdíl mezi číselným a logickým sčítáním? Ne. Ano, přece 1+1=1 a 1 jde dále. Ano, přece 1+1=0 a 1 jde dále. Na hrací pole
Oblast 2 4000 Procesor provádí odčítání? Přímo dle funkční tabulky. Pomoci násobení dvěma. Sčítáním – přes dvojkový doplněk. Na hrací pole
Oblast 2 5000 Jaká část procesoru vykonává aritmetické operace? ODPOVĚĎ ALU – Aritmeticko-logická jednotka Na hrací pole
Obvody pracující s kódy se označují jako: Oblast 3 1000 Obvody pracující s kódy se označují jako: Kód systém. Digitalizátor. Koder, dekoder. Na hrací pole
Oblast 3 2000 BCD kód je: Je to kombinace desítkové a dvojkové soustavy.. Je to logický obcod. Jsou to Booleova pravidla. Na hrací pole
BCD kód je také označován jako: Oblast 3 3000 BCD kód je také označován jako: BB Kód. BCD 8421. Není jinak označovaný. Na hrací pole
V Grayově kódu je 7 a 8 vyjadřeno Oblast 3 4000 V Grayově kódu je 7 a 8 vyjadřeno 0100, 1100 0111, 1000 0100, 1000 Na hrací pole
Oblast 3 5000 Definuj Grayov kód. ODPOVĚĎ Grayovo kódování má tu výhodu, že se sousední čísla v kódované podobě mění pouze na jedné pozici, tedy snadná kontrola chyb. Na hrací pole
Oblast 4 1000 Jaký obvod je koder? Dekadický logický obvod. Sekvenční logický obvod. Logický kombinační obvod. Na hrací pole
Oblast 4 2000 Z jakých prvků je sestaven učebnicový koder? Spínače, sběrnice, kostek. Logické členy NAND, spínače. Logické členy NAND a OR. Na hrací pole
Oblast 4 3000 Čím je dán počet spínačů koderu? Počet spínačů je dán počtem stavů. Počet spínačů je dán počtem hradel. Počet spínačů je dán počtem výstupních proměnných. Na hrací pole
Oblast 4 4000 Čím je dán počet hradel koderu? Počet logických členů je dán počtem stavů. Počet hradel je dán počtem výstupních proměnných . Libovolně. Na hrací pole
Oblast 4 5000 Jak definujeme pojem dekoder? ODPOVĚĎ Je to obvod, který převádí kód (např. binární) na desítkové číslo - pro nás srozumitelnější tvar. Nebo převádí binární číslo do jiného kódu. Na hrací pole
Oblast 5 1000 Bonusová otázka Bonusová odpověď Chybná odpověď Na hrací pole
Oblast 5 2000 K čemu slouží binární komparátor? Umožňuje sčítání bitů. Porovnává dvě paralelní dvojková slova. Je schopen rozpoznat chybu v binárním slově. Na hrací pole
Oblast 5 3000 Bonusová otázka Chybná odpověď Bonusová odpověď Na hrací pole
Oblast 5 4000 K čemu slouží generátor parity? Umožňuje sčítání bitů. Porovnává dvě paralelní dvojková slova. Je schopen rozpoznat chybu v binárním slově. Na hrací pole
Oblast 5 5000 Jaké sčítačky rozeznáváme? ODPOVĚĎ XOR – sám o sobě umí sčítat, nedokáže však generovat přenos. (dovede pouze 1+1=0) Poloviční sčítačka – sčítá a generuje přenos, nedovede však přijímat přenos z nižších řádů. Úplná sčítačka – sčítá, generuje přenos, dovede přijímat přenos z nižších řádů. Na hrací pole
POUŽITÁ LITERATURA Grafická úprava, obrázky: Tvorba Ing. Milada Tomalová v programu MS PawerPoint Tvorba pravidel: Ing. Milada Tomalová