Magisterské studium zdravotních věd

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O.Sláma, Š. Špinka Projekt „Paliativní péče v ČR“ Senát PČR
Advertisements

Průzkum v azylových domech
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Inovační kurz pro sanitáře
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
PRÁVA NEMOCNÝCH Výukový materiál pro potřeby SZŠ Kroměříž
Etická hlediska péče o staré občany
Myšlenky pro současnost a budoucnost MUDr.Bohumil Skála,PhD
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Etické principy Mgr. Marie Hronová.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
MUDr. Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF v Praze.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Koncepce péče o staré občany
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Problematika eutanázie
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
E UTANÁZIE. D ĚJINY EUTANÁZIE. A RGUMENTY PRO A PROTI. Jaromír Matějek.
Sdělování nepříznivých informací.
Komunitní péče.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Alternativní a augmentativní komunikace
(Asistovaná sebevražda) Ano či ne?
Specifické metody SP LS 2014
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
MUDr. Miroslava Zavřelová Ústav preventivního lékařství
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Domácí ošetřovatelská péče. Domácí ošetřovatelskou péčí je zdravotní péče poskytovaná pacientům v jejich sociálním prostředí. Na základě doporučení: 
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
Bioetické principy. Princip = obecné pravidlo jednání odvozené z lidské zkušenosti.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu?
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Povinnosti a práva zdravotnických pracovníků
Okruhy činnosti sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Magisterské studium zdravotních věd Rodinné lékařství II Magisterské studium zdravotních věd

Etické problémy v primární péči Historie – prvním etickým kodexem Hippokratova přísaha – 5. stol. př. n . l konat jen dobro nepodat jedu chovat se nezištně neustále se vzdělávat

Kodex práv pacientů první kodex sestavil lékárník David Anderson ve Virginii 1971 nyní existují kodexy ve všech zemích, nutno sladit se systémem zákonů dané země, aby mohly být pro zdravotníky závazné

Etika u nás před 1989 – odkaz na vrozenou mravnost a svědomí 1991 – ustanovena lékařská etika jako vědní obor, ustanoveny etické komice 1992 – Centrální etická komise vydala Etický kodex práv pacientů 1993 – Charta práv postižených dětí 1993 – Etické kodexy mentálně a tělesně postižených

Aktuální situace u nás rozvolnění systému zdravotnictví i do komerčních aktivit aktivity nestátních zařízení nadstandardní péče výuka komunikačních dovedností jako podkladu etické chování zdravotníků etika – samostatný obor na LF

Hlavní okruhy etických problémů 1. Scientistické zaměření medicíny 2. Etické problémy při ošetřování chronicky nemocných , starých a handicapovaných občanů, onkologicky nemocných a nemocných v terminálním stadiu 3. Etické problémy při sdělování pravdy a závažných informací

Scientistické zaměření medicíny vede k tendenci přeceňovat roli přístrojových vyšetření a laboratorních metod není věnován dostatek času pohovoru s nemocným – „sdělená bolest je poloviční bolest“ (zdánlivý nepoměr přínosu informace) mizí lidský rozměr a celostní pohled

Péče o chronicky a nevyléčitelně nemocné nutný individuální přístup choroba je vždy léčitelná, i když je nevyléčitelná nebrat nemocnému naději celý pečující tým by se měl vzájemně informovat, zda a v jakém rozsahu je nemocný o své chorobě informován

Problémy při sdělování pravdy a závažných skutečností " NON NOCERE ! Neuškoď ! povinnost lékaře sdělit pravdu nemocnému o jeho onemocnění, ale neuškodit mu tím nemocný má právo na pravdu, ale má také právo rozhodnout o tom, zda chce být informován a kdo z jeho okolí má být informován povinnost mlčenlivosti zdravotníků o skutečnostech, které se při ošetřování nemocného dozvěděli

Etický kodex práv pacientů I 1. Ohleduplná odborná péče 2. Znát jméno lékaře, právo na soukromí a styk s rodinou 3. Znát informace o diagnostice a léčbě své choroby, souhlas, poučení 4. Právo nemocného odmítnout léčbu a být poučen o následcích 5. Respektovat stud 6. Právo na ochranu všech informací a dat o nemocném

Etický kodex práv pacientů II 7. Právo na péči ve zdravotnickém zařízení, odpovídající charakteru onemocnění, jinak právo na transfer 8. Právo na zajištění kontinuální péče 9. Právo na informace, pokud má být zvolen nestandardní postup 10. Právo na citlivý přístup všech zdravotníků v závěru života 11. Právo i povinnost nemocného řídit se provozním řádem zdravotnického zařízení, právo znát účet za provedené úkony

Další etické kodexy 1. charta práv hospitalizovaného dítěte 2. charta práv pacientů seniorů 3. charta práv mentálně postižených 4. charta práv tělesně postižených Etické kodexy jsou morální práva pozitivně formulovaná pro dobro nemocného, nelze je soudně vymáhat

Etické postoje a vlastnosti lékaře a zdravotnického pracovníka - předpoklad etického chování trpělivost obětavost vlídnost sociální cítění nezištnost velkorysost taktnost ohleduplnost diskrétnost poctivost spolehlivost ochota kolegialita stavovská čest osobní bezúhonnost

Etická problematika eutanázie dva významy – dobrá, snadná, krásná smrt usmrcení ze soucitu, útrpnosti a milosrdenství Má člověk právo na to, aby jej druhý člověk z milosrdenství usmrtil? Potřebuje jiného člověka – lékaře.

Vývoj pohledu na eutanázii dříve aktivní eutanázie – přeplněná stříkačka pasivní eutanázie – odkloněná stříkačka nyní non voluntary eutanasia – pacient v bezvědomí – kdy odpojit přístroje voluntary eutanasia – pacient projevuje svou vůli zemřít – může být ovlivněn bolestí – nutná kvalitní paliativní péče asistovaná sebevražda – lékař opatří smrtící lék, nemocný jej užije sám

Po ukončení kauzální léčby NTBR – not to be reanimated DNR – do not resuscitate CMO – comfort measures only uvedeno v dokumentaci nemocného, je to rozhodnutí celého týmu i po konzultaci s nemocným a jeho rodinou

Situace v ostatních zemích pouze v Holandsku uzákoněno, ročně 5000-8000 lidí kritéria nevyléčitelně nemocný špatná prognóza nemoci neztišitelné bolesti opakovaná žádost nemocného lékař provádějící eutanázii musí dát případ k posouzení dalšímu specialistovi

Situace v ČR eutanázie je diskutovaná v odborných kruzích, je zvažován podíl kvalitní paliativní péče na frekvenci žádostí nemocných o ukončení života diskuze laické veřejnosti emotivní převažuje obava ze zneužití

Eutanázie a praktický lékař I pečuje o těžce a nevyléčitelně nemocné často se do péče praktického lékaře vrací nemocní v terminálním stadiu ze specializovaných pracovišť péče o nevyléčitelně nemocné klade velké nároky na odborný přístup současně je v kontaktu s nemocným a jeho rodinou nezbytný hluboce lidský přístup nevyléčitelně nemocný má právo se rozhodnout, že chce být ošetřován doma

Eutanázie a praktický lékař II v péči o nevyléčitelně nemocné nutno využít všechny možnosti paliativní péče největší rezervy jsou v léčbě bolesti obava z použití opioidů poučení rodiny - při zhoršení nevolat RZP, volat PL využívání služeb mobilních hospiců

Etická problematika AIDS I charakteristika nemocných abnormální způsoby chování, sexuální promiskuita narkomanie kombinace obojího přenos z matky na plod

Etická problematika AIDS II po zjištění infekce prochází nemocný obtížným obdobím: život ve strachu a úzkosti tělesné a psychické strádání strach z choroby, z bolesti, ze smrti obavy o blízké obavy o zaměstnání strach z izolace, ze samoty často pocity viny z předčasné, zbytečné smrti

Etická problematika AIDS III pravidla pro přístup k HIV pozitivním (vyhláška MZCR 1992) povinnost léčit (povinnost personálu se chránit) zachování důvěrnosti – problém sdělení blízkým sdělení pravdy – dilema chtění být informován klinický výzkum – placebo?

Etická problematika AIDS IV depistáž protilátek HIV – povinná jen u dárců krve a spermatu triage – třídění nemocných při nízké dostupnosti léků povinnosti HIV pozitivních – § o zabránění šíření infekčních chorob edukace – školy, rodiny (kondomy a stříkačky jsou již východiska z nouze) vztah k umírajícím – odpor okolí vytržení ze společnosti, pocit viny, strach ze smrti podpora hospicového hnutí

Shrnutí základních pravidel lékařské etiky 1. autonomie - nezávislost ( dodržování lidských práv, respektování svobody, důstojnosti) 2. non maleficience (nepoškozování včetně ochrany dat a informací) 3. beneficience (směřování k dobru) 4. justice (spravedlnost)

Komunikace mezi zdravotnickým pracovníkem a nemocným zcela specifická může ovlivnit spolupráci nemocného na léčbě působí terapeuticky nemocný potřebuje pocit porozumění mluvit s nemocným neznamená plýtvat časem

Komunikace schopnosti komunikace je třeba se učit a zdokonalovat ji komunikací se pokoušíme vidět věci jeho očima úcta k názoru nemocného podporuje vznik jeho důvěry 86% stížností na péči je založeno na chybách v komunikaci

Zásady správné komunikace s nemocnými nikoli paternalistický přístup – nemocný není pasivním objektem našeho konání rovnocenný partnerský vztah, vzájemná důvěra a úcta schopnost zdravotníka vcítit se do problémů nemocného – empatie individuální přístup, volba vhodného typu komunikace

Základní pravidla pro komunikaci 1. jednat jako s rovnocenným partnerem 2. oslovení dle přání nemocného, většinou „paní/pane“, nikoliv „dědy/babi“ 3. zpočátku nechat nemocného vypovědět svoje problémy, později řízený rozhovor 4. nepřerušovat nemocného, udržovat oční kontakt, oči ve stejné úrovni 5. sledovat nonverbální projevy, ale i nemocný sleduje nonverbální projevy zdravotníka

Základní pravidla pro komunikaci 6. doplňující otázky 7. klidné prostředí, věnovat se jen nemocnému, nezapisovat, nekontrolovat nálezy 8. uspořádání stolu – nemocný sedí do „L“ 9. zachovat intimitu, respoktovat stud, dávat jasné pokyny nemocnému 10. prodiskutovat hypotézy, nastínit plán vyšetření a dalšího postupu, zeptat se na názor nemocného

Základní pravidla pro komunikaci 11. nechat nemocného zopakovat léčebná opatření 12. umožnit nemocnému ventilovat negativní pocity a obavy 13. ukončení rozhovoru – stručné shrnutí, domluva další návštěvy nepoužívat cizích slov a slangových výrazů klidné jednání, upravený zevnějšek

Úskalí komunikace hněv, negativizmus a agresivita mohou být výrazem zoufalství, nikoli nevychovanost nebo nevděčnost syndrom „vyhoření“ komunikace s dětmi – dítě není nedokonalý dospělý, nutno volit metody přiměřené věku limitace medicíny vedou ke skepsi zdravotníků – nepřenášet na nemocné!!

Komunikace s handicapovanými při nerespektování handicapu riziko neporozumění handicapovaní přijímají informace jinými cestami je nutno se přizpůsobit jejich možnostem komunikace při necitlivém přístupu riziko non compliance vyšší riziko iatropatogenizace

Komunikace s mentálně postiženými nejednat s nemocným jako s dítětem hovořit s ním, i když je přítomen průvodce být tolerantní a trpělivý přizpůsobit se stupni mentálnímu postižení podle potřeby často opakovat otázky a doporučení projevovat úctu a respekt

Komunikace s tělesně postiženými vytvořit bezbariérové prostředí nevytýkat to, co nemůže ovlivnit, vzhledem ke svému postižení nestát nad nemocným věnovat nemocnému více času a pozorně jej vnímat předpokládat, že nemocný je inteligentní

Komunikace se sluchově postiženými zřetelně vyslovovat a umožnit odezírání mluvit pomalu používat jednoduché věty mít osvětlený obličej neprojevovat netrpělivost povzbudit nemocného využít podle potřeby tlumočníka do znakové řeči

Komunikace se zrakově postiženými představit se a uvést své služební zařazení využívat slovních informací předpokládat, že nevidomí jsou zcela normální lidé jednat vždy s nevidomými, i když mají s sebou průvodce upravit ordinaci jako prevenci úrazu nepohybovat se tiše po místnosti informovat předem o bolestivých zákrocích vyvarovat se projevů soucitu

Děkuji za pozornost