Bydlení a zdraví Mgr. Aleš Peřina, Ph. D..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
POHLAVNÍ CHOROBY výklad a opakování Název: VY_32_INOVACE_Pohlavni_choroby Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice Autorem materiálu a všech jeho částí,
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 11Číslo.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
POJIŠTĚNÍ ODPOVĚDNOSTI ZA ŠKODU OBČANŮ. Pojištění odpovědnosti:  Pojištění odpovědnosti za škodu občana  Pojištění za škodu způsobenou při výkonu povolání.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Technické prostředky v požární ochraně
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Bydlení a zdraví Mgr. Aleš Peřina, Ph. D..
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Regenerační přípravky I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Vytápění Tepelné ztráty
Název projektu: Moderní škola
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
HYGIENA PRÁCE.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Znečištění ovzduší Obr. 1
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Maso – zrání, vady, kontrola, skladování
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-11
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Prezentace – výklad učiva
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální učební materiál
Přehled nejdůležitějších novinek
Kontrola prostředí a sterility
Emise jemných částic Helena Hnilicová.
Šíření vodní páry v dvouplášťových konstrukcích.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
2. fáze výcviku řidičů.
Návykové látky Alkohol
Úloha SÚJB při uznávání nemoci z povolání způsobené ionizujícím zářením (NzP) seminář SÚJB Hana Podškubková, OLO.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Bydlení a zdraví Mgr. Aleš Peřina, Ph. D..
Význam zapojení žáků s dlouhodobým onemocněním v pohybových programech na ZŠ a SŠ Mgr. Tomáš Vyhlídal Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Bydlení a zdraví Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.

Obecně Faktory vnitřního prostředí Biologické, chemické, fyzikální Psychosociální Zdraví: stav tělesné, duševní a sociální pohody, nejenom nepřítomnost nemoci nebo vady Veřejné zdraví: zdravotní stav obyvatelstva a jeho skupin Ohrožení veřejného zdraví: stav nebezpečí, které překračuje obecně přijatelnou míru zátěže populace Kompetence hyg. služby jsou omezené.

Vnitřní prostředí (ovzduší) Nemá přímé spojení s venkovním ovzduším, je ovlivňováno vnitřními zdroji, takže se svým složením významně liší od venkovního ovzduší Byty Pobytové místnosti školy, ubytovací zařízení, zdrav. zařízení a USP, stavby pro obchod a shromažďování většího počtu osob Pracovní prostředí Zdroje variability Odlišná expozice s ohledem na využívání prostor Odlišná vydatnost vnitřních zdrojů s ohledem na fyzikálně-chemické vlastnosti prostředí Problém získat reprezentativní vzorek (časová a místní proměnlivost) Viz prezentace na SZU: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/ovzdusi/konz_dny_a_seminare/2009/02_vzorkovani_ovzdusi.pdf

Biologické faktory Mikroorganismy a plísně Roztoči Nepatogenní druhy senzibilizují Patogenní druhy: epidemiologické hledisko, Legionella pneumophilla Legionářská nemoc, Pontiacká horečka RR (AIDS) = 41,9; RR (hematologické malignity) = 22,4; RR (plícní nádory) = 6,78; RR (diabetes) = 1,99; RR (kouření) = 1,83; RR (muž) = 1,46 Hygienický limit: 500 CPU/m3, pokud nejsou viditelné kolonie Roztoči Čeleď Pyroglyphidae Mrtvá těla 2 mg/g prachu Trávící enzymy vylučované ze zažívacího traktu Guanin: 2-amino-1,7-dihydr-6H-purin-6-one; limit 0,6 mg/g prachu Čeleď Pyroglyphidae – název podle následků, které způsobují: pyros oheň, svědící ohnivá vyrážka na kůži Zdroj HRA: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/voda/pdf/Legionelozy_verejne_informace_2012.pdf

Fyzikální faktory Mikroklima Dostačující teplota 18 - 22 oC bez kondenzace vzdušné vlhkosti Platné hygienické předpisy: Léto: 24±2 oC, max. 65 % r. h., pokud venkovní teplota nepřesáhne 30 oC Zima: 22±2 oC, min. 30% r. h., pokud venkovní teplota nepoklesne pod mínus 15oC Nadměrná teplota, nízká vlhkost = vysychání sliznic Teplota dosahující rosného bodu: růst MO a plísní. Zejména alergizující účinek (výtrusy, vlákna, mVOCs), u oslabených osob přímé patogenní působení Proudění vzduchu Ochlazující účineK

Tepelné mosty

Tepelné mosty

Vývoj teploty britských interiérů (Hollan)

World Health Organisation Zdravotní účinky Typ účinku Účinek LAEq [dB(A)] Specifické (sluchový orgán) Práh bolesti 130 dB Poškození sluchu z hluku > 80 dB World Health Organisation CNGL, 1999 NNGL, 2009 Nespecifické (retikulární formace) Změny sociálního chování (neochota pomoci) --- Ztížená komunikace > 65 dB vyžaduje zvýšené hlasové úsilí (uvolněná konverzace je možná do 45 dB) Riziko kardiovaskulárních onemocnění > 65 dB > 55 dB Obtěžování, rušení (spánku) Habituální hluk: > 35 dB Emoční hluk: 0 dB > 40 dB CNGL, 1999: Comunity noise guideline NNGL, 2009: Night noise guideline Hluk: >40 dB ruší, >50 dB obtěžuje, >80 dB poškozuje sluch

Další zdravotní účinky hluku (omezené údaje) Psychická onemocnění Není prokázáno, že by hluk způsoboval psychická onemocnění, avšak u predisponovaných osob může expozice nadměrnému hluku onemocnění spustit nebo zhoršit Výkon, pracovní úrazy, nehodovost Expozice hluku může způsobit zvýšený výskyt chybných úkonů Jiné Imunitní systém, onemocnění zažívacího traktu, nižší porodní hmotnost, opožděné osvojování řeči u dětí Nejistoty Není dostatek údajů o kombinovaných účincích hluku na zdraví Vnímavé skupiny osob (děti, nemocné osoby, staří lidé)

Odhad počtu zasažených osob – princip hodnocení zdravotních rizik v životním prostředí.

Radonová mapa ČR

Fyzikální faktory - RADON Zdroj: SURO,

Fyzikální faktory - RADON Zdroje: Podloží Stavební materiály Zdroj pitné vody (vlastní studna) Nasávání komínovým efektem Vlivy na zdraví: Po vazbě na suspendované částice vstupuje do dýchacícho ústrojí, deponované částcie způsobují expozici ionizujícími záření plícní tkáně s rizikem vzniku rakoviny

Fyzikální faktory - radon Kolísání koncentrace radonu během dne (nárůst do rovnovážného stavu po vyvětrání místnosti; zdroj: SURO)

Zjednodušené rozpadové schéma Rn

Ochlazovače a pračky vzduchu Recirkulační přístroj Pasivní filtrace Hepa filtr (high efficiency particulate air filter) Aktivní filtrace Elektrostratické filtry Ionizátor Lehké záporné ionty působí příznivě na zdraví lidí Zvlhčovač Vodní (pasivní odpařování, rozprašovací) Parní Rizika: Mikrobiální kontaminace, hlavně zvlhčovače (plísně, bakterie, Legionella pneumophilla) Hluk Ekonomická náročnost provozu

Prach Particulate Mater PM10, PM2.5, PM1…, v závislosti na technických možnostech měření Menší částice ( 2,5 µm) snadněji pronikají do plic Účinky Inertní Iritační Senzibilizující Mutagenní Karcinogenní Zdroje Venkovní ovzduší (efekt nedobrovolné expozice) Vnitřní: domácí činnosti, kutilství, chov zvířat, kouření Vláknité prachy (azbest): podmínkou účinku je expozice volným částicím v ovzduší Ad azbest: problém, až když jsou zahájeny stavební aj. práce.

Chemické faktory Polutanty vyznačující se převážně akutní toxicitou Oxid uhelnatý, oxidy dusíku Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAHs) Součást „black smoke“, směs látek. Nízká akutní toxicita, ale silný karcinogen lokálně i celkově (po vstřebání) Benzo(a)Pyren: M = 252,31 g/mol (srov. M (Pb) = 207,2 g/mol!) biliární sekrece a enterohepatální cirkulace IARC – 1, Exces lifetime cancer risk 1/10.000 … 1,2 ng/m3 Benzen Toxický pro krvetvorbu. Mechanismus cytotoxického účinku není zcela prozkoumán, na základě epid. studií jasná souvislost s akutní myeloidní leukemií (pracovníci profesionálně exponovaní). M = 78,1 g/mol, metabolismus erytrocyty, eliminace během 24 hod. IARC – 1, Exces lifetime cancer risk 1/10.000 … 17 µg/m3 Oxidy dusíku působí často ve spojení s PM, toxicita pro imunitní systém sliznic

Chemické faktory Formaldehyd Další těkavé organické látky Iritační a karcinogenní účinek (IARC 1) stavební materiály a spotřební předměty. Čichový práh 0,36 mg/m3, iritace 0,1 mg/m3 (=hodinový limit), Další těkavé organické látky toluen, xyleny, styren Trichlorethylen (M = 131,40 g/mol) Spotřební výrobky. Pomalá eliminace, tumory jater, ledvin, žlučových cest, non-Hodgkin lymfomy, tumor z Leydigových buněk Exces lifetime cancer risk 1/10.000 … 230 µg/m3 Tetrachlorethylen Podprahové působení ve směsi, v prac. prostředí koncentrace obvykle vyšší! Syndrom nemocných budov (Sick Building Syndrome) Tumor z Leydigových buněk je nádor varlat, vztahuje se propočet karcinogenního rizika. Lékařské zdroje uvádějí nejasnou příčinu tumoru. Z lékařského hlediska benigní s dobrou prognózou, z hygienického hlediska riziko zhoršení zdravotního stavu populace Tetrachlorethylen – toxické účinky. Benzen, toluen, styren, xylen – zřejmě jen dráždivé účinky, ale VOCs působí ve směsích a pravý účinek může být obtížné odhadnout

Typy nemoci z bydlení Infekční Neinfekční Vnější příčiny nemocnosti Virové a bakteriální (respirační) infekce zejména v obdobích epidemiologického výskytu Legionářská nemoc (Legionella pneumophila) Tuberkulóza (nízký hygienický standard) Zoonózy (chlamydiové infekce ptáků, leptospiróza) Neinfekční Alergie: plísně, nepatogenní mikroorganismy (produkce MVOCs a charakteristický zápach nevětraných prostor), roztoči, zbytky srsti, pyly a prachy roztoči, srst, pyly Nádorová onemocnění, nezřídka v souvislosti s expozicí chemickým látkám (ETS) Vnější příčiny nemocnosti Úrazy, otravy (oxid uhelnatý) Bez barvy a zápachu Tvořící CO-Hb Hypoxie Smrt

Syndromy spojované s bydlením Syndrom nemocných budov (SBS – „Sick Building Syndrome“) Nevhodné mikroklimatické podmínky (teplota, relat. vlhkost, proudění vzduchu) hlavně v klimatizovaných budovách, fotochemický smog, formaldehyd Dráždivé účinky u všech exponovaných osob Syndrom přecitlivělosti Souvislost s různými chemickými látkami v prostředí, dráždivé účinky jen u vnímavých osob Prevalence 5 až 15 %, možný též psychogenní původ

Jak zlepšit prostředí bytu? Vyloučit nebo omezit kouření (ETS) Využívat čisté způsoby vytápění Omezit kondenzaci vody na površích Dostatečně větrat Nepřetápět Dbát na bezpečnost osob