Burza škol 2018 Ing. Vladimíra Vitoslavská Střední odborná škola a Střední odborné učiliště služeb Velký Újezd, s.r.o. Soukromé odborné učiliště Velký Újezd, s.r.o. Burza škol 2018 Ing. Vladimíra Vitoslavská
Obsah Stručně o škole Případ první Případ druhý Závěr
Stručně o škole Studijní obory: Obory H: Obory E: Kuchař-číšník Kadeřník Zahradník Krejčí Obory E: Zahradnické práce Šití oděvů Zednické práce Maturitní nástavbové studium (obory L): Podnikání
Stručně o škole Menší škola rodinného typu (asi 210 žáků) Žáci nejsou anonymní – snažíme se je dobře poznat, jejich zájmy, problémy, rodinné zázemí,… Sázíme více na osobní kontakt s žáky a rodinou než na formální a administrativní opatření – nasloucháme problémům žáků a hledáme řešení Část žáků již zažila neúspěch na jiné střední škole Snažíme se žáky zapojit do takových aktivit, aby zažili pocit úspěchu – v posledním roce např. Bronzová medaile na Gastro Makro Cupu (kuchař-číšník) Stříbrné ocenění na Gastro Junior Bidvest Cupu (kuchař-číšník) Stříbrná medaile Českého zahrádkářské svazu (zahradník) Propustnost mezi obory E a H Pracovníci školy se denně operativně potkávají a informují se o možných potížích, které je třeba řešit Na škole pracuje školní psycholog a také romský poradce Většina vyučujících má vystudovanou kromě své aprobace také speciální pedagogiku
Případ první sestry z mimořádně špatného sociálního zázemí – matka bezdomovec, otec alkoholik, který během studií děvčat zemřel, obě v péči sedmdesátileté babičky, tendence hledat si první partnery ve stejném prostředí, ze kterého pocházely O obě se zajímal nejen odbor sociálně-právní ochrany dětí, ale také různé neziskové organizace, které se děvčatům snažily pomoct – tato péče byla bohužel značně nesoustavná Děvčata jsme museli „naučit“ chodit do školy (i za cenu toho, že jsme pro ně jeli několikrát přímo domů si je vyzvednout…), naučit je postarat se o sebe (naučit se prát si pravidelně prádlo, uklízet si, nakoupit si potřebné věci,…) a až „nakonec“ jsme je mohli učit řemeslu s přihlédnutím k jejich specifickým vzdělávacím potřebám (dyslexie, apod.). Děvčatům jsme platili po celou dobu studia stravování a museli jsme dohlížet na jejich stravovací zvyklosti (velmi zanedbané) I přes tyto problémy obě dívky dokončily studium v oboru H, jedna v současnosti pokračuje na maturitním studiu
Případ druhý Chlapec nastoupil na E obor zednické práce – velmi nízká motivace ke studiu – významná míra záškoláctví neslučitelná se získáním klasifikace Opakovaně jsme řešili s rodinou, nikam to však nevedlo Nakonec jsme zjistili, že otec chlapce je sám zedník a chlapec se tomuto řemeslu snaží vyhnout (resp. snaží se vyhnout tomu, aby musel pracovat s vlastním otcem, se kterým nemá příliš dobré vztahy) Tato situace se kombinovala s velkým podceňováním chlapcových schopností v rodině Nakonec jsme rodiče i chlapce přesvědčili ke studiu jiného oboru – obor zahradník (obor H – tedy poměrně náročnější, než který původně studoval) Na tomto oboru je chlapec spokojený a v tuto chvíli je úspěšně v půlce studií
Závěr Škole se daří zvládat některé výchovné problémy a překonávat nepříznivé sociální faktory díky snaze o maximální komunikaci s žákem, příp. jeho rodinou, a vyučujícími mezi sebou a díky hledání konstruktivních řešení (mezi něž jen málokdy patří standardní kázeňské postihy), i když jsou nad rámec našich běžných povinností Umíme se smát…
Děkuji Vám za pozornost. www. souvelkyujezd. cz https://www. facebook