Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Advertisements

Tepelné motory.
Tepelné stroje -motory
Spalovací motory s pístem
Tepelné motory.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Vodní elektrárna Voda přitékající přívodním kanálem roztáčí turbínu, která je na společné hřídeli s generátorem elektrické energie. Dohromady tvoří tzv.
Filip Leden. Historie využití vodní páry v parním stroji Základem parního stroje byl pohyb pístu v uzavřeném válci způsobený přiváděnou párou z parního¨kotle.Vylepšení.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Tepelné motory. Struktura prezentace úvod pokus otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 3.Přednáška BW06/56 – STAVEBNÍ STROJEIng. Svatava Henková, CSc.
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Ročník:
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
VY_32_INOVACE_05-53 Ročník: VIII. r. IX. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Teplo koná práci II.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Plně elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
TEPLO A TEPELNÉ STROJE. Energie - z řeckého energia: aktivita, činnost. Ve strojírenské praxi se projevuje jako dominantní energie mechanická. Často dochází.
Palivová soustava traktoru Zetor
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 1 Potenciál, napětí, náboj, proud Ing. Jaroslav Bernkopf.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Vynalezl ho německý vynálezce Felix Wankel r Patří do skupiny spalovacích motorů Je založen na principu rozpínání plynu Do motoru je vháněna směs.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
VÝROBA JADER OB21-OP-STROJ-TE-MAR-U PŘÍKLADY VÝROBY JADER Malá jednoduchá jádra se zhotovují v jednodílných jadernicích (formách), z nichž se vyjmou.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
VY_32_INOVACE_AUT2_18 Zpomalovací brzdy. Účelem zpomalovací brzdy je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Brzdu nelze použít ani jako brzdu parkovací.
ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ MOTORU A JEHO FUNKCE Předmět: Komunikační technologie vyučující:PaedDr. Pavel Konupčík Seminární práce: Základní rozdělení motoru a.
Transformátory.
Účinnost různých systémů ukládání elektrické energie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektrické stroje točivé
Termika – Fotovoltaika
Pístové spalovací motory
Tepelné motory.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Motory – mazání a chlazení Ročník:
TEPELNÉ MOTORY.
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Základy rovnovážné termodynamiky
Vypracoval: Tomáš Svrčina
Elektromotor a jeho využití
Ropa.
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE)
Pístové kompresory VY_32_INOVACE_21_416
Pístové spalovací motory
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Pracovní list k procvičení znalostí o tepelných motorech Autor
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Tepelné motory Autor: Mgr. Alena Víchová
Tepelné stroje.
TEPELNÉ MOTORY.
Atmosféra Země.
Mgr. Jan Ptáčník – Fyzika - Tercie
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Tepelné motory.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Diagnostika palivové soustavy MPI
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a voda – VODNÍ STROJE
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Název SŠ: VOŠ, SPŠ automobilní a technická
Transkript prezentace:

Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci. Spalovací motory Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci. Spalovací motor je mechanický tepelný stroj, který vnitřním nebo vnějším spálením paliva přeměňuje jeho chemickou energii na energii tepelnou a na mechanickou energii působením na píst, lopatky turbíny, nebo s využitím reakční síly.

Dělení podle zdroje energie Elektromotory – mění elektrickou energii na mechanickou práci Tepelné motory – spalováním paliva získávají teplo, které následně přemění na mechanickou práci, dělíme je: se spalováním vnějším (mimo pracovní prostor motoru) Parní stroj Stirlingův motor se spalováním vnitřním (v pracovním prostoru motoru) Reakční motory Spalovací motor

Parní stroj Přeměňuje tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou Roku 1765 jej představil James Watt, používán do konce 20. století

Stirlingův motor Vynalezen skotem Robertem Stirlingem 1816 Má dva pracovní prostory, mezi nimiž může volně proudit plyn. Jeden z prostorů je studený, druhý horký. Může pracovat s nejrůznějšími zdroji vnější tepelné energie – od geotermální či solární až po biomasu a fosilní paliva. K dosažení vyšší účinnosti musí pracovat s vysokými tlaky plynu.

Reaktivní motory Pracují na principu akce a reakce Základní rozdělení: Proudové – drtivá většina letadel (vrtulová jsou dnes pouze ta nejmenší letadla), vezou jen palivo Tryskové - rakety, kosmické lodě... Vezou si palivo i kyslík

Spalovací motor Podle pohybu pístu dělíme Lineární (přímočarý) Čtyřtaktní – činnost motoru probíhá ve čtyřech fázích Zážehové (benzínové) Vznětové (dieslové) Dvoutaktní – činnost motoru probíhá ve dvou fázích Rotační, tzv. Wankelův motor

Čtyřtakt - konstrukce Motor má čtyři základní části vana – olej v ní napuštěný zajišťuje mazání pístu pomocí tzv. zubového čerpadla blok – z ojnice se převádí posuvný pohyb pístu na otáčivý pohyb klikové hřídele válec – pohybuje se v něm píst hlava – ventily otevírají sací a výfukové potrubí, svíčka zajišťuje jiskrový výboj pro zážeh

Čtyřtakt – fáze 1) Sání sací ventil otevřen píst jede dolů podtlakem se nasává sacím potrubím směs vzduchu a par benzínu v dolní poloze pístu se sací  ventil uzavře 2) Stlačení ventily uzavřeny píst jde nahoru směs je stlačena těsně před horní úvratí dojde na svíčce k jiskře

Čtyřtakt – fáze 3) Expanze směs hoří zplodiny tlačí píst dolů píst koná práci 4) Výfuk výfukový ventil otevřen píst jde setrvačností nahoru a vytlačuje spaliny

Čtyřtakt - shrnutí Během čtyř taktů vykoná kliková hřídel dvě otáčky Mimo pracovní 3. fázi se píst pohybuje díky setrvačníku otáčejícímu klikovou hřídelí Pro plynulost chodu motoru víc válců Dříve se směs vzduchu a benzínu tvořila složitě v karburátoru Dnes množství vstřikovaného paliva přesně řízeno počítačem Použití v osobních automobilech

Vznětový motor (diesel) Pracuje podobně jako zážehový Oproti zážehovému mu chybí svíčka Palivem není benzín, ale nafta Větší účinnost než zážehové, ale taky těžší, proto se používají u výkonnějších strojů – nákladní auta, lokomotivy, lodě...

Vznětový motor - fáze 1) Sání – nasává se pouze vzduch 2) Stlačení – stlačení vzduchu, vzduch se prudce ohřeje 3) Expanze – po vstříknutí paliva do stlačeného horkého vzduchu dojde k samovznícení, píst koná práci 4) Výfuk – spaliny jsou vytlačeny do výfuku

Dvoutaktní motor Během jeho pracovního cyklu se kliková hřídel otočí pouze jednou Oproti čtyřtaktnímu má jednodušší konstrukci, ale taky nižší účinnost Prostor nad pístem a pod pístem je propojen přepouštěcím ventilem Nemá ventily - přívod paliva a vyfouknutí spalin obstarávají píst a přepouštěcí kanál Mazání je prováděno olejem rozpuštěným v palivu

Dvoutaktní motor - fáze 1) stlačení, po zážehu expanze 2) výfuk a sání přes přepouštěcí ventil zároveň

Dvoutaktní motor Proti čtyřtaktním menší hmotnost, ale taky nižší účinnost Větší znečišťování – se spalinami ve výfuku i trochu paliva a oleje Použití v mopedech, motorových pilách, sekačkách

Wankelův motor Nemusí se převádět posuvný pohyb na rotační Nevýhody: Vyšší spotřeba oleje na mazání Menší stlačení paliva (kompresní poměr) Vyšší spotřeba paliva Dnes pouze jeden sériově vyráběný typ osobního automobilu Mazda RX-8

Spoj tvůrce s motorem a letopočtem Proudový Vznětový Zážehový Raketový Parní stroj Parní turbína Plynová turbína Stirlingův Rotační 1816 1765 1937 1876 1939 1954 1884 1903 1893 Laval & Parsons Aegidius Elling Robert S. Rudolf Diesel Wernher von Braun James Watt Hans von Ohain Felix Wankel N. A. Otto

Spoj motor s jeho účinností a teplotami ηmax 0,73 0,75 0,35 0,6 0,55 0,65 T1/K 600 800 1100 2800 2900 4000 T2/K 390 320 500 970 770 1000 Tepelný motor raketový motor čtyřdobý zážehový parní turbína plynová turbína parní stroj vznětový motor η 0,30-0,42 0,50 0,09-0,15 0,25-0,35 0,22-0,37 0,20-0,33

A to je vše přátelé... Doufám, že si to pročtete ještě jednou a vše se pěkně naučíte k písemce. Jaroslav Chrástecký