Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy Příjmy za dokonalé konkurence Příjmy za nedokonalé konkurence 2. Vztah MR a P 3. Cenová elasticita poptávky po produkci firmy a příjmy firmy 4. Zisk firmy - základní pojmy 5. Optimum firmy - obecná pravidla maximalizace zisku (nutná a postačující podmínka)
1. Celkové, průměrné a mezní příjmy TR = P·Q AR = TR/Q = P·Q/Q = P MR = dTR/dQ Křivka AR = křivka poptávky po produkci firmy (d) průběh křivek závisí na charakteru konkurence (organizaci trhu)
Křivka TR dokonalá konkurence nedokonalá konkurence
Křivka MR a AR dokonalá konkurence nedokonalá konkurence
2. Vztah MR a P a) Obecně (pro DK i NK) MR = dTR/dQ = d(P·Q)/dQ = P·dQ/dQ+ Q·(dP/dQ) → MR = P + [Q·(dP/dQ)] (dP/dQ) = směrnice d b) DK P konstantní →směrnice d = 0 → MR = P c) NDK s ↑Q musí↓P →směrnice d < 0 → MR < P
3. Cenová elasticita poptávky po produkci firmy a příjmy firmy TR s růstem Q MR Elastická ePD< -1 rostou kladné Jednotková ePD= -1 nemění se = 0 (TR konst. nebo max.) Neelastická ePD> -1 klesají záporné
Vztah mezi ePD, P a MR MR = [P + Q·(dP/dQ)] ·P/P MR = [P2/P + Q· (P/P)·(dP/dQ)] MR = P · (1 + dP/dQ· Q/P) MR = P ·(1 + 1/ ePD ) Pozn. platí jen při prodeji za jednotnou cenu! V DK je ePD = -∞, MR = P V NDK je ePD < 0, MR < P
4. Zisk firmy – základní pojmy Funkce zisku π = f(Q) π = TR - TC průběh příjmových veličin typ konkurence na trhu produkce (DK, NDK) průběh nákladové funkce krátké nebo dlouhé období a typ výnosů
Typy zisku Účetní zisk = TR - explicitní náklady Ekonomický zisk = TR - (explicitní + implicitní náklady) Normální zisk = implicitní náklady EZ = ÚZ - NZ = TR - TC EZ >0: ÚZ > NZ /Q = AR - AC TR > TC = (AR - AC) Q AR > AC
Optimum firmy maximalizující zisk Max. π = max.(TR - TC) Podmínka 1. řádu – nutná podmínka Dπ/dQ = dTR/dQ - dTC/dQ = 0 MR = MC (zlaté pravidlo max. zisku) Podmínka 2. řádu – postačující podmínka d2π/dQ2 = (d2TR / dQ2 )- (d2STC/dQ2) < 0 (dMR/dQ) - (dSMC/dQ) < 0 dMR/dQ < dSMC/dQ → směrnice MR v optimu < směrnice MC → MC protínají MR zespodu → ↑MC
Zisk určený rozdílem TR a TC
OPTIMÁLNÍ VÝSTUP DK FIRMY
Pravidlo převrácené elasticity a Lernerův index Optimální výstup firmy Q*: MR = MC Lernerův index (L) = (P – MC)/P L = (0,1), L = 0 → firma nemá žádnou monopolní sílu →(DK) firma → čím menší L, tím menší monopolní síla firmy → spotřebitelé mají více substitutů dosadíme za MR: MR = P ·(1 + 1/ ePD) P ·(1 + 1/ ePD) = MC P + P/ ePD = MC upravíme: (P – MC)/P = - 1/ ePD
Pravidlo převrácené elasticity (P – MC)/P = - 1/ ePD - Čím elastičtější poptávka (graficky – při lineárním průběhu -plošší d),tj. čím více substitutů mají spotřebitelé, tím menší je monopolní síla firmy