Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Elasticity poptávky a nabídky
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Struktura oddílu Trhy výrobních faktorů
Analytický aparát mikroekonomie
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
4. Náklady a příjmy firmy.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Monopolistická konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Předpoklady dokonalé konkurence
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Příjmy a zisk.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
6. MONOPOL.
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy Příjmy za dokonalé konkurence Příjmy za nedokonalé konkurence 2. Vztah MR a P 3. Cenová elasticita poptávky po produkci firmy a příjmy firmy 4. Zisk firmy - základní pojmy 5. Optimum firmy - obecná pravidla maximalizace zisku (nutná a postačující podmínka)

1. Celkové, průměrné a mezní příjmy TR = P·Q AR = TR/Q = P·Q/Q = P MR = dTR/dQ Křivka AR = křivka poptávky po produkci firmy (d) průběh křivek závisí na charakteru konkurence (organizaci trhu)

Křivka TR dokonalá konkurence nedokonalá konkurence

Křivka MR a AR dokonalá konkurence nedokonalá konkurence

2. Vztah MR a P a) Obecně (pro DK i NK) MR = dTR/dQ = d(P·Q)/dQ = P·dQ/dQ+ Q·(dP/dQ) → MR = P + [Q·(dP/dQ)] (dP/dQ) = směrnice d b) DK P konstantní →směrnice d = 0 → MR = P c) NDK s ↑Q musí↓P →směrnice d < 0 → MR < P

3. Cenová elasticita poptávky po produkci firmy a příjmy firmy TR s růstem Q MR Elastická ePD< -1 rostou kladné Jednotková ePD= -1 nemění se = 0 (TR konst. nebo max.) Neelastická ePD> -1 klesají záporné

Vztah mezi ePD, P a MR MR = [P + Q·(dP/dQ)] ·P/P MR = [P2/P + Q· (P/P)·(dP/dQ)] MR = P · (1 + dP/dQ· Q/P) MR = P ·(1 + 1/ ePD ) Pozn. platí jen při prodeji za jednotnou cenu! V DK je ePD = -∞, MR = P V NDK je ePD < 0, MR < P

4. Zisk firmy – základní pojmy Funkce zisku π = f(Q) π = TR - TC průběh příjmových veličin  typ konkurence na trhu produkce (DK, NDK) průběh nákladové funkce  krátké nebo dlouhé období a typ výnosů

Typy zisku Účetní zisk = TR - explicitní náklady Ekonomický zisk = TR - (explicitní + implicitní náklady) Normální zisk = implicitní náklady EZ = ÚZ - NZ  = TR - TC EZ >0: ÚZ > NZ /Q = AR - AC TR > TC  = (AR - AC)  Q AR > AC

Optimum firmy maximalizující zisk Max. π = max.(TR - TC) Podmínka 1. řádu – nutná podmínka Dπ/dQ = dTR/dQ - dTC/dQ = 0 MR = MC (zlaté pravidlo max. zisku) Podmínka 2. řádu – postačující podmínka d2π/dQ2 = (d2TR / dQ2 )- (d2STC/dQ2) < 0 (dMR/dQ) - (dSMC/dQ) < 0 dMR/dQ < dSMC/dQ → směrnice MR v optimu < směrnice MC → MC protínají MR zespodu → ↑MC

Zisk určený rozdílem TR a TC

OPTIMÁLNÍ VÝSTUP DK FIRMY

Pravidlo převrácené elasticity a Lernerův index Optimální výstup firmy Q*: MR = MC Lernerův index (L) = (P – MC)/P L = (0,1), L = 0 → firma nemá žádnou monopolní sílu →(DK) firma → čím menší L, tím menší monopolní síla firmy → spotřebitelé mají více substitutů dosadíme za MR: MR = P ·(1 + 1/ ePD) P ·(1 + 1/ ePD) = MC P + P/ ePD = MC upravíme: (P – MC)/P = - 1/ ePD

Pravidlo převrácené elasticity (P – MC)/P = - 1/ ePD - Čím elastičtější poptávka (graficky – při lineárním průběhu -plošší d),tj. čím více substitutů mají spotřebitelé, tím menší je monopolní síla firmy