Historie zahradní terapie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Advertisements

P ODPORA TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Ivana Příhonská Praha /
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Hlavní akce v areálu zámku a Barok pas 2016 Zažijte Zámek ve Žďáru nad Sázavou.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Mgr. Břetislav Košťál, DiS. ambasador projektu "Na vlastní kůži" Deinstitucionalizace a reforma péče o duševní zdraví v ČR Konference Na vlastní kůži 19.4.
ERIK Einsteini. ERIK Je mi 28 let. Jsem svobodný a bezdětný. Jmenuji se.
Modernizace a inovace vzdělávacího programu diplomovaná dentální hygienistka Modernizace a inovace vzdělávacího programu diplomovaná dentální hygienistka.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
ONDŘEJ FOUS Současná krajinářská architektura SEMINÁRNÍ PRÁCE Vypracovala: Lenka Martinátová Obor:AMZO 2. ročník LS 2015/2016.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Domov pro osoby se zdravotním postižením Všebo ř ice Z ř izovatel: Ústecký kraj Adresa: Pod Vodojemem 312/3C, Ústí nad Labem Vznik: v roce 1995.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Jihočeská univerzita V Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra právních oborů, řízení a ekonomiky Kolegium děkana 2. června 2009.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Individuálně, ale společně a jinak
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
DUM - Digitální Učební Materiál
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
MUDr. Jan Stuchlík Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Vize a požadavky Karlovarského kraje SPRSS JUDr. Tatjana Kašlíková, Mgr. Ilona Čtvrtníková, Mgr. Ferdinand Raditsch Aktivita je součástí projektu ‚Podpora.
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Hlavní město praha a integrace cizinců
31 Základní typy zdravotnických systémů
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Techniky práce s mentálně postiženými
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní informace o poskytovateli
Terapeutické komunity
Služby následné péče.
Charakteristika primární péče
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
2. ROČNÍK KONFERENCE K RODINNÉ POLITICE MĚSTA OLOMOUCE,
Koordinátor podpory (terénní sociální pracovnice) v ORP Mělník
Obsah projektu MUDr. Jan Stuchlík
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Biblioterapie.
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Ing. Stanislava Správková
XIV. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE
Sociální pedagogika, její zdroje a přesahy
Cílové skupiny sociálního podnikání
Život bez střeva , Praha.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Podpora samostatného bydlení
Centrum J. J. Pestalozziho, o. p. s.
PRACHATICE VYUŽITÍ DOBROVOLNÍKŮ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Historie zahradní terapie Výběrový kurz Úvod do zahradní terapie, 23. 3. 2018, VOŠ Jabok Eliška Hudcová

Historie vzniku zahradní terapie První zahrady se vznikem lidských sídel – samozásobitelství + léčivé byliny Starověký Egypt – léčivé procházky duševně nemocných členů královské rodiny Galén z Pergamu (2. stol. n.l.) – ergoterapie Klášterní zahrady (1. tis. n. l.), okrasné a parkové zahrady určeny k modlitbám, meditacím, relaxaci 15. stol. v nemocnici „Urbis et orbis“ v Zaragoze léčba systematickou prací i na poli 16. stol. léčba zemědělskou činností v některých německých klášterech, ale do 19. stol. obecně bez kvalitní lékařské a terapeutické péče

Před profesionalizací zahradní terapie Do konce 19. století v sociální práci nediferencované cílové skupiny Společně vězni, prostitutky, duševně nemocní, politicky pronásledovaní Práce v zemědělství a zahradě kolem nemocnic, věznic, blázinců, hospiců, hromadných ústavů atd. Samozásobitelský účel a jako forma pracovní terapie Vznik sociálních politik, vědecké poznatky, nové poznatky o terapii Popsání cílových skupin

První krůčky k zahradní terapii, USA USA – psychiatrické reformní hnutí, Benjamin Rush (1746-1813), zakladatel americké psychiatrie a humánnějšího přístupu k pacientům s duševním onemocněním („rýpání v zemi je lék“, 1768, srov. Watson et al., 1960) 1813 ve Filadelfii první psychiatrické zařízení v USA – Friends Hospital, pěstování ovoce a zeleniny v parku, 1879 terapeutický skleník

Zahradní terapie ve 20. století, USA I. 1917 první školení s prvky zahradnictví pro ošetřující personál, nemocnice Bloomingdale Hospital v New Yorku Po 1. světové válce cílené zahradničení při péči o válečné veterány Od 20. let 20. století ergoterapeutické příručky včetně zahradnických aktivit, od 40. let univerzitní kurzy Po 2. světové válce etablování zahradnických činností v rehabilitačních a terapeutických programech Tzv. „zahradnické kluby“ vedené dobrovolníky pro různé cílové skupiny, sociální prvek

Zahradní terapie ve 20. století, USA II. 1955 ZT samostatný studijní obor, Michigan State University Od 50. let programy zahradní terapie pro tělesně postižené 1973 – AHTA (The American Horticultural Therapy Association), Journal of Therapeutic Horticulture 1973 – Dawn Farm – drogově a alkoholově závislí ZT funguje v Kanadě, Austrálii, Japonsku, Koreji, na Novém Zélandu atd.

Zahradní terapie v Evropě Konec 18. stol. reformní hnutí v psychiatrii (choromyslní ne trestanci, ale pacienti) Philippe Pinel (FR), Johann Christian Reil (GE) – zemědělská pracovní terapie

19. a 20. století v Evropě Společně v ústavech sirotci, trestanci, tělesně i duševně nemocní „Agrikolní kolonie“ v Německu (1850-1900), soběstačné zemědělské subjekty pro duševně nemocné 1936 v Anglii v katalogu léčebných metod pro osoby s tělesně a duševně postižené zahrnuty zahradnické aktivity 1940 – Camphill Communities, Skotsko, pro děti se zvláštními potřebami, dnes na 100 komunit ve 20 zemích, dospěli s těžším mentálním postižením

2. polovina 20. století v Evropě I. Důraz na psychofarmaka v léčbě, pasivní přijímání Proti zneužívání práce, zemědělské jednotky zavírány Od 70. let psychofarmaka a psychoterapie doplňovány o ergoterapii a zahradnickou činnost 1978 v Anglii Society for Horticultural Therapy and Rural Training, dnes přední organizace pro školení a přednášky v zahradní terapii https://www.thrive.org.uk/

2. polovina 20. století v Evropě 80. léta 20. století – první publikace o zahradní terapii (1980, čtvrtletník Growth Point) 1871 - U Bodamského jezera první ukázková terapeutická zahrada, ostrov Meinau Postupně ZT poskytována v nemocnicích, kongresy, odborná sympozia, výzkumné projekty Asociace v Nizozemí, Rakousku, Švýcarsku, Německu, Skandinávii – Green Care Vzdělávací kurzy Vídeň, Mnichov, Bologna

Zahradní terapie v Česku I. Původně spojeno s péčí o psychicky nemocné (parky, zahrady) Meziválečné období aktivní i receptivní ZT Schreberovy zahrádky v Brně (2,4 ha, bývalý hřbitov, první zahrádkářská kolonie na území tehdejšího Rakouska-Uherska, pojmenované po zakladateli ortopedovi MUDr. D. G. M. Schreberovi, který prosazoval léčbu svých pacientů pobytem na čerstvém vzduchu. Přebudován v 2. pol. 20. stol. Na park, dnes s dětským hřištěm využíván k odpočinku obyvatel). V období komunismu pracovní terapie, bez cílenosti na klienta, plánování a metodiky

Zahradní terapie v Česku I. Po 1989 pracovní terapie na ergoterapii, obor medicíny Dnes vznikají smyslové zahrady, zahradně terapeutické prvky (komunitní zahrady, sociální farmy, pedagogické farmy, školní zahrady atd.) Neexistuje obor zahradní terapie ani zastřešující organizace, bez metodik a dostupné literatury Mezinárodní projekty Nemocnice, Organizace poskytující sociální služby, školy, NNO