Arabská říše.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Advertisements

Islám Arabové.
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
Arabové a jejich výboje
ARABOVÉ A jejich výboje.
Islámské umění.
velmocenské postavení katolická kalvinistické luteránské země v úpadku bývalá koloniální velmoc - špatná politika Habsburků; spoléhají se na dovoz – nerozvíjí.
Asie Jihozápadní. Obecný úvod  Civilizace  Sumerové  Babylon  Mezopotámie  Arábie  Persie  Osmanská říše  Islám  Sunnité X Šiité  Izrael  Konflikty.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.3 Arabská říše Název sady: Raný a vrcholný středověk Číslo.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
ISLÁM Obr.1. ISLÁM je monoteistické náboženství bylo založené prorokem Muhammadem (politický a náboženský vůdce v 7.stol.) narozeným v Mecce „Islám“ =
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ISLÁM Judaismus, křesťanství a islám – monoteistické náboženství Bůh seslal lidstvu proroka Muhammada (Mohameda), aby šířil víru Svatá kniha Korán – autentické.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Křížovka. Křížovka Řešení Kréta a první Řekové (doba bronzová)
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Která náboženství znáš?
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
Islám.
Člověk a vývoj civilizace
STŘEDOVĚK.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_06
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ISLÁM ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_14
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Šablona Islám VY_32_INOVACE_D VY_32_INOVACE_D
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
PRAVĚK.
Islám – znaky, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
ISLÁM a islámská expanze
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PRAVĚK.
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Obyvatelstvo přírodní podmínky mají vliv na rozmístění obyvatel
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13-14_Křížové výpravy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_ZEMĚPIS
Úvod do středověku.
Asie Jihozápadní.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Státy severní Afriky Mgr.Iva Roubalíková
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
SEVERNÍ AFRIKA Rastislav Švec.
Přechod od doby bronzové k železné
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Lucie Opltová – 1. ZŠ Horní Slavkov VY_32_INOVACE_117_RECONQUISTA
Arabové a islám.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

Arabská říše

Arabský poloostrov

Arabský poloostrov - život Poušť – nevhodné podmínky k zemědělství Beduíni = synové pouště – kočovali s karavanami mezi oázami Hlavní obživa – dálkový obchod (s kým?) Společnost rodová – klany a kmeny spojené pokrevními svazky, v čele šajchové Náboženství – polyteismus Klíčové centrum – Mekka – uctívání černého kamene ve svatyni Kaaba – každoroční poutě

Svatyně Kaaba v Mekce

Muhammad (Mohamed) Žil cca 570-632 Obchodník z rodu Kurajšovců Měl vidění boha Alláha a prohlásil se za jeho proroka Alláh mu nadiktoval Korán Odmítl polyteismus a uctívání Kaaby – odpor v Mekce R. 622 odešel – tzv. hidžra (vystěhování) – počátek muslimského letopočtu Islám – viz PRACOVNÍ LIST

Korán Veršovaná sbírka Božích sdělení nadiktovaná Mohamedovi 114 súr (zjevení) Nejprve ústní tradování, zápis až v pol. 7. stol. po Mohamedově smrti Doplňuje jej sunna („živý Korán“) – soubor pravidel života muslimů

Vznik arabského státu Viz mapa – UČEBNICE, S. 21 Nové centrum – Medina („Město prorokovo“) – první muslimské město Mohamed později dobyl Mekku a začal budovat arabský stát – ovládl celý poloostrov R. 632 Mohamed umírá – spory o nástupce (chalífa = vůdce muslimů) – rozdělení islámu: Sunnité – vůdci mají být voleni Šíité – vůdci mají být potomky Mohameda Nástupci rozšiřují území (kam?) – vznik arabské říše

Arabská říše v 8. století

Arabové v Evropě R. 711 vojevůdce Tárik přistál u Španělska (Tárikova skála = Giber-al-Tárik – Gibraltar) Zničení říše Vizigótů a ovládnutí Pyrenejského poloostrova (centrum – Cordóba) Křesťanští šlechtici usilují o znovudobytí poloostrova – počátek tzv. reconquisty – probíhala až do dobytí Granady r. 1492 Expanze Arabů dál do Evropy – zastaveni r. 732 u Poitiers (kým?)

Arabská kultura Centra – Cordóba, Káhira, Damašek, Bagdád Skvělí obchodníci – ovládali obchod mezi Evropou a Asií – nové plodiny v Evropě (které?) Znalost geografie – popisy míst vč. Prahy Rozvoj astronomie a matematiky (arabské číslice, trigonometrie…) Vyspělé lékařství a anatomie (slavný lékař – Avicenna) Filosofie – studovali díla antických učenců a zpětně je předávali do Evropy Umění – stavba mešit a minaretů (typické znaky?)

Mešity a minarety

Mešity a minarety Svatyně i místo setkávání Madrásy = náboženské školy při mešitách Imámové = duchovní Před modlitbou omytí nohou a zutí bot Žádný nábytek, jen koberce Ornamentální výzdoba, kupole, typické oblouky, světlá barva

Cordóba – Velká mešita

Granada – palác Alhambra

Islám v současnosti

Islám v současnosti 1,8 až 2 mld. věřících – po křesťanství jde o největší náboženství světa Viz PRACOVNÍ LIST – klíčové pojmy: 5 pilířů islámu Sunnité a šíité Právo šaría Polygamie, postavení žen a jejich zahalování Omezení v jídle a pití Džihád, islamisté a fundamentalisté

Islám v současnosti

Doporučené zdroje Miloš Mendel, Muslimové a jejich svět, Praha 2016 Tomáš Halík, Prolínání světů, Praha 2006 Dokument Islám (cyklus Světová náboženství), 2008