Mapování funkcí centrální nervové soustavy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nervová soustava.
Advertisements

4. Neuron.
Nervová soustava- úvod
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
Life´s what you make it! Lekce 11 Present Perfect Continuous Tense review Birth, marriage, and death Good news, bad news.
Nervová soustava soustava řídící
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_335 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
VYŠETŘENÍ NERVOVÉHO SYSTÉMU seminář z patologické fyziologie Petr Maršálek.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Neexistuje zlatý standard, pouze konvergence fyziologických metod
Past simple action in the past taking place once, never or several times (He visited his parents every weekend.) actions in the past taking place one after.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Nature Inspired Technologies Group Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
Participle Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Repetitivní transkraniální magnetická stimulace (rTMS)
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Radiologická fyzika Michal Lenc podzim 2011.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň The Beatles Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_REG_LITERATURE_11.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_32_INOVACE_03B_09_Passive voice TEMA:Gramatika pro maturitní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
CZECH BANK HOLIDAYS MAY, JULY
Biography of an inventor
NERVOVÁ SOUSTAVA 29. prosince 2012 VY_32_INOVACE_110101
Angličtina: Martin Luther King
Angličtina: Thomas Jefferson
Angličtina: Harry S Truman
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Brno Jakub Jambor, Céline Pires
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Angličtina: Horatio Nelson
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Mapování funkcí centrální nervové soustavy Kognitivní neurověda Mapování funkcí centrální nervové soustavy Zopakovat minule – historicky a filosficky problem – reseni mb problemu pomoci redukcionismu ci funkcionlaismu, je to uspokojive – zacneme zkoumat podklad kognice jak ho vidi ciste z objektivistickeho hlediska. Priste bude psychologie, kterou muzeme chapat jako nekde mezi filosoffi berouci vazne subsjekt, a neurovedou soustredici se na objektivne pozorovatelne. Úvod do anatomie a biochemie centrální nervové soustavy, vybrané kognitivní poruchy z hlediska neurověd, psychoaktivní látky, některé současné trendy kognitivních neurověd (neuroetika, neuroestetika, neuroekonomie) Anatomie pomoci atlasu, promitani videa TMS???

Centrální nervová soustava

Vývoj mozku

Neuronová doktrína Z čeho je mozek složen? Neurony Gliové buňky Jak tyto složky umožňují zpracování signálů? Elektrochemický přenos mezi neurony In the early 20th century, Santiago Ramón y Cajal and Camillo Golgi began working on the structure of the neuron. Golgi developed a silver staining method that could entirely stain several cells in a particular area, leading him to believe that neurons were directly connected with each other in one cytoplasm. Cajal challenged this view after staining areas of the brain that had less myelin and discovering that neurons were discrete cells. Cajal also discovered that cells trasmiss electrical signals down the neuron in one direction only. Both Golgi and Cajal won a Nobel Peace Prize in 1906 for this work on the neuron doctrine.

Neuron

Typy neuronů

Funkční dělení neuronů Směr vedení vzruchů Aferentní (z orgánů a tkání do CNS) Eferentní (z CNS do orgánů a tkání) Interneurony Působení na druhé neurony Inhibiční Excitační Modulační Uvolňované neurotransmitery GABA-ergní, glutamoergní a dopaminergní Vzorce impulsů The concept of a neuron as the primary functional unit of the nervous system was derived from the work of the Spanish anatomist Santiago Ramón y Cajal in the early 20th century. Cajal proposed that neurons were discrete cells which communicated with each other via specialized junctions, or spaces, between cells. This became known as the neuron doctrine, one of the central tenets of modern neuroscience. To observe the structure of individual neurons, Cajal used a silver staining method developed by his rival, Camillo Golgi. When the Golgi stain is applied to neurons, it binds the cell's microtubules and gives stained cells a black outline when light is shone through them. 1899. Instituto Santiago Ramón y Cajal

Synapse

Elektrochemické vlastnosti neuronů Klidové napětí cca 70 mikrovoltů Dojde k “peaku“, který trvá cca 1milisekundu (tj. neuron nemůže střílet rychleji) Po „peaku“ dojde k otevření draslíkových iontů takže se napětí zase sníží Změna napětí se jako vlna propaguje neuronem, resp axonem až na synapsi Na synapsi se vlivem změny napětí otevřou draslíkové kanály a uvnitř synapse se uvolní neurotransmitery z vesicul, které výtečnou do synaptické štěrbiny, kde se chytají na receptorech, které uvnitř druhé buňky pomocí G-proteinů ovládají různé typy iontových kanálů či spouštějí různé typy reakcí uvnitř buňky (nutná ATP).

Vzorce neurálních impulsů

Historie kognitivní neurovědy Plní různé části mozku různé funkce? Phrenology - Franz Joseph Gall Pierre Flourens, a French experimental psychologist, was one of many scientist that challenged the views of the phrenologists. Through his study of birds, he discovered that lesions to particular areas of the brain produced no discernable change in behavior. In 1861, French neurologist Paul Broca came across a man who was able to understand language but unable to speak. The man could only produce the sound "tan". It was later discovered that the man had damage in his left frontal-parietal area, now known as Broca's area. Carl Wernicke, a German neurologist, found a similar patient, except that this patent could speak fluently but non-sensibly. The patient has been a victim of a stroke, and could not understand spoken or written language. This patient had a lesion in the area where the parietal and temporal lobes meet, now known as Wernicke's area. These cases strongly supported the localizationists views, because a lesion caused a specific behavioral change in both of these patients. Hitzig a Fritsch W. Penfield a homunkulus

Somatické a motorické funkce

Odlišné funkce hemisfér Levá: Pravá: jazykové schopnosti řečová intonace čtení citové zabarvení řeči psaní hudebnost mluvení obrazné představy logické myšlení prostorová orientace logická paměť prostorová paměť účelovost smysl pro humor optimismus deprese dobrosrdečnost fatalismus mnohomluvnost nedůvěra v možnosti iniciativa pasivita

Kognitivní poruchy při poškození mozku Důvody: Nádor, zánět, mrtvice, úraz, chirurgický výkon Příklady: Poškození pohybových center Poškození řečových center Poškození zraku Blindsight Rozpoznávání tváří Poruchy paměti, poškození hipokampu Korsakovův syndrom, retrográdní amnezie Lobotomie, poškození corpus callosum

Vizuální dráha

Detekce hran ve vizuální kůře

Případ Phinease Gage

Metody zobrazení mozku EEG, záznam elektromagnetické aktivity, 20. léta, vysoké časové rozlišení, nízké prostorové rozlišení, pouze povrch kůry CT, Computed Tomography, skládání rentgenových obrazů, 70. léta PET, pozitronová emisní tomografie, radioaktivní značení různých chemikálií aktivních v mozku MRI, fMRI, funkční magnetická rezonance, snímání radiových vln emitovaných různými čaástmi mozku v silném magnetickém poli V současnosti patrně nejdokonalejší zobrazovací technika s dobrým prostorovým (cca 2mm) i časovým (cca 1-4s) rozlišením

fMRI scanner