srdečne Vás vítam na interaktívnej hodine literatúry.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
VY_32_INOVACE_31-12 Česká poezie po r Karel Šiktanc.
Slovenský romantismus
Barokní literatura v Evropě a v Čechách
Obecné poučení o literatuře
Baroko v Evropě Itálie Torquoto Tasso/ /, dvorský básník /inspiroval J.W.Goetha-drama:T.Tasso/ Nábožensko-hrdinský epos:Osvobozený Jeruzalém/25.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Česky psaná literatura
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ______________________________________________________________________________________________.
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Reálie - bankovky.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Jan Amos Komenský ( ) Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval,
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jan Amos Komenský 8. ročník.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Baroko v evropské literatuře Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Středověká literatura - úvod
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
Jan Amos Komenský
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO konec 16. století – začátek 18. století
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Pristav sa, uvažuj, spomaľ svoje kroky!
1.Svetová vojna v dielach autorov európskej literatúry
Slovenská baroková literatúra
Otec Goriot Honoré de Balzac
Vývin drámy do r Štefan Kohári.
Šansón Ema Rybárová.
Prvá svetová vojna 3.A Dalibor Slúka
Od memoranda k matici slovenskej
Andrej Sládkovič Vlastné meno: Andrej Braxatoris
Vojtech Mihálik 1926 – Dolná Streda Bratislava
Milionár.
Renesančná filozofia Kód ITMS projektu:
Slovenská baroková literatúra
Lyrika Ľudové piesne.
SVETOVÁ LITERATÚRA MEDZI DVOMA SVETOVÝMI VOJNAMI (1918 – 1945)
Ján Ámos Komenský Tereza Mihalíková.
- je základný veršovaný žáner epiky
Evanjelické gymnázium
Kubizmus. Kristián Luksaj 8.B.
Milan Rastislav Štefánik
Sociálno-psychologický realizmus
POPULÁRNA PIESEŇ ( Literatúra pre 8.ročník ZŠ )
IDEA SLOVANSKEJ VZÁJOMNOSTI
Hraný film (angl. fiction film; nem. r. Spielfilm) film, ktorý zobrazuje fiktívne inscenované dramatické akcie a situácie.
RÍMSKOKATOLÍCKA CIRKEV TRNAVSKÁ ARCIDIECÉZA Katechetické oddelenie Ľudská osoba a jej dôstojnosť (téma) pre 1. ročník SŠ Mgr. Andrea Dobošová 2012.
Francúzska romantická literatúra
B A R O K O Aeneas uteká z horiacej Tróje, Federico Barocci, 1598
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO V EVROPSKÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

srdečne Vás vítam na interaktívnej hodine literatúry. Milí žiaci, srdečne Vás vítam na interaktívnej hodine literatúry. Pohodlne sa usaďte a starostlivo si nastavte svoje zrakové i sluchové aparáty, aby sme sa spoločne mohli vydať na úžasnú cestu do obdobia BAROKA.

BAROKOVÁ LITERATÚRA

Obsah Čo je barok? Znaky baroka Predstavitelia Česká baroková literatúra Slovenská baroková literatúra

Čo je barok? Myšlienkový, umelecký a kultúrny prúd. V Európe sa objavuje v 16. – 18- storočí Jeho kolískou je Španielsko a Taliansko. Motto baroka: vanitas vanitatum (márnosť nad márnosť všetkého pominuteľného) V literatúre je typický pompézny veľkolepý knižný štýl. Hlavnými znakmi baroka sú: kritika humanizmu  návrat k duchovným hodnotám dekoratívnosť (ozdobnosť) pompéznosť (nádhera) patetickosť (nadnesenosť)

Znaky baroka: duchovnosť a mysticizmus absolutizácia viery v popredí je nadpozemský svet zložité metafory, symbolika senzualizmus, expresivita

Španielska literatúra Predstavitelia Talianska literatúra TORQUATO TASSO hrdinský epos Oslobodený Jeruzalem (osudy prvej križiackej výpravy) Španielska literatúra LUIS DE GÓNGORA zakladateľ ozdobného básnického štýlu s názvom gongorizmus

Predstavitelia Anglická literatúra John Milton eposy Stratený raj (duchovný epos, oslava revolúcie) Raj znovu nájdený (príbeh Adama, Evy a Satana) Nemecká literatúra Hans Jacob Christoffel von Grimmelshausen román Dobrodružný Simplicius Simplicissimus (príbeh mladého Simpliciaza počas 30-ročnej vojny a jeho dobrodružstvá)

Česká baroková literatúra JAN AMOS KOMENSKÝ kňaz a pedagóg = učiteľ národov nábožensko-filozofické dielo Labyrint světa a ráj srdce (náboženský epos – autor blúdi svetom a ním sklamaný sa utiahne do jedinej istoty – a tou je viera v Boha) pedagogické diela: Brána jazykov otvorená Svet v obrazoch Informatórium školy mateřské =˃ PANSOFIA učiť každého všetkému → vzdelávať aj ženy

Slovenská baroková literatúra (1650 – 1780) Spoločenské pomery:  protihabsburské povstania  náboženské boje  hlad, epidémia, mor ako smutný dôsledok vojen  reformácia a protireformácia   evanjelici katolíci mali oporu v prešovskom kolégiu ich strediskom a v bratislavskom lýceu bola univerzita v Trnave  Literatúra: zvýšený záujem o slovenské dejiny úcta k slovenskému jazyku

JÁN BALTAZÁR MAGIN Ostne... alebo Obrana 1. PRÓZA = EPIKA Chvály a obrany slovenského národa DANIEL SINAPIUS–HORČIČKA Nový trh latinsko-slovenský ADAM FRANTIŠEK KOLLÁR  polyhistor (historik, právnik)  riaditeľ viedenskej cisárskej knižnice  priateľ panovníčky Márie Terézie O pôvode a stálom používaní zákonodárnej moci JÁN BALTAZÁR MAGIN Ostne... alebo Obrana

b) Memoárová a cestopisná próza ŠTEFAN PILÁRIK st.- Sors Pilarikiana (Osud Pilárikovský) JÁN SIMONIDES – Väznenie, vyslobodenie a putovanie DANIEL KRMAN ml. – Cestovný denník JÁN REZIK – Prešovské jatky Vedecká a popularizačná próza MATEJ BEL  „veľká ozdoba Uhorska“  rodák z Očovej  polyhistor rektor banskobystrického a neskôr bratislavského lýcea Historicko-zemepisná vedomosť o novom Uhorsku PAVEL DOLEŽAL – Gramatika slovensko-česká

2. DRÁMA Školské latinské i slovenské divadelné hry  zvýšená alegorickosť  zvýšená rétorickosť  pri jezuitskej hre aj skvalitnenie dekorácií, javiskových efektov Protestantské divadelné hry ELIÁŠ LADIVER: Tragoedia, neb Hra smutná, prežalostná - vystupujú alegorické postavy predstavujúce rôzne cnosti a vlastnosti, ako Smelosť, Pravda, Lož Katolícke divadelné hry - pridružujú sa i postavy z antickej mytológie, intrigy

3. POÉZIA = LYRIKA Katolícka duchovná poézia Svetská poézia BENEDIKT SZŐLLŐSSI – Písne katholické Svetská poézia DIONÝZ KUBÍK – Slovenské piesne JÁN LÁNY – Zborník Jána Lányho Milulášsky zborník – b. Píseň o Jánošíkovi zbojníkovi ŠTEFAN FERDINAD SELECKÝ – ľúbostná báseň Obraz panej krásnej perem malovaný didakticko-reflexívna (náučno-úvahová) poézia PETER BENICKÝ – Slovenské verše HUGOLÍN GAVLOVIČ – Valaská škola mravúv stodola

milí priatelia! Tak toto je KONIEC, ... A nechcem Vám žalovať, ale v noci sa v škole dejú zvláštne veci. Včera som si napríklad vypočula jeden rozhovor... Stoličky sa sťažovali, že ich nikto nevyložil a tak ich teraz veľmi bolia nohy  Ďakujem za pozornosť 