B A R O K O Aeneas uteká z horiacej Tróje, Federico Barocci, 1598

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Advertisements

Baroko.
Doba Charakteristika Znaky
JAN AMOS KOMENSKÝ VY_08_Vla4_68p
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
17. a první polovina 18. století
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Barokní literatura v Evropě a v Čechách
Baroko - procvičení 8. ročník.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ______________________________________________________________________________________________.
BAROKO.
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Jan Amos Komenský
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
BAROKO konec 16. století – začátek 18. století
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
BAROKO významní představitelé
Michal Birás Klasicizmus.
1.Svetová vojna v dielach autorov európskej literatúry
VLASTIVEDA pre 3. ročník ZŠ
Ako sa žilo v minulosti -skanzeny
Slovenská baroková literatúra
Od memoranda k matici slovenskej
Antoine de Saint - Exupéry
Vojtech Mihálik 1926 – Dolná Streda Bratislava
Bohaté štáty verzus chudobné štáty na prahu 21. storočia
Milionár.
Renesančná filozofia Kód ITMS projektu:
Slovenská baroková literatúra
Ako sa žilo v minulosti - skanzeny
SVETOVÁ LITERATÚRA MEDZI DVOMA SVETOVÝMI VOJNAMI (1918 – 1945)
Ján Ámos Komenský Tereza Mihalíková.
- je základný veršovaný žáner epiky
Periodizácia svetovej literatúry
Autor: Mgr. Gabriela Hagarová
Miesta, ktoré by som navštívil v Paríži
Sociálno-psychologický realizmus
IDEA SLOVANSKEJ VZÁJOMNOSTI
Pamiatky UNESCO 5. ročník
RÍMSKOKATOLÍCKA CIRKEV TRNAVSKÁ ARCIDIECÉZA Katechetické oddelenie Ľudská osoba a jej dôstojnosť (téma) pre 1. ročník SŠ Mgr. Andrea Dobošová 2012.
Sochárstvo a maliarstvo
srdečne Vás vítam na interaktívnej hodine literatúry.
Objavujeme Afriku.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
Najdi na mapě : Česko Rakousko Maďarsko Polsko Řecko Německo Švédsko
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Transkript prezentace:

B A R O K O Aeneas uteká z horiacej Tróje, Federico Barocci, 1598 Autor: PhDr. Amália Havrilová Aeneas uteká z horiacej Tróje, Federico Barocci, 1598

BAROKO 16. – 18. storočie P.P. Rubens F.Goya Rembrandt von RIJN Autor: PhDr. Amália Havrilová

PETER PAUL RUBENS P.P.Rubens : Daniel medzi levmi

Peter Paul Rubens

Peter Paul Rubens

Rembrandt von RIJN holandský maliar Známe maľby: Pitva (nasledujúci obrázok) Nočná hliadka Autor a Saskia Saskia ako Flóra * Na obrázku Autor a Saskia

Rembrandt von Rijn : Pitva

Rembrandt von Rijn : Nočná hliadka

Barok alebo baroko je označenie historického obdobia a umeleckého slohu, ktorý mu dominoval. Tento sloh mal pôvod približne v roku 1600 v Ríme. Preslávil sa v staviteľstve, v maliarstve a v sochárstve. Barokoví umelci stavili na zložitosť, nádheru prezdobenosť a nepravidelnosť tvarov. V barokovom slohu boli postavené chrámy, kláštory, šlachtické paláce, zámky a kaštiele. Okná budov a portály boli ozdobené a nepravidelné. Barok sa formoval v pochmúrnej spoločenskej situácii 17. storočia. Bolo to obdobie tridsaťročnej vojny (1618-1648), tureckých nájazdov, stupňujúceho sa útlaku a protireformačného boja (náboženské spory medzi katolíkmi a protestantmi). Ľudí sa zmocňoval pesimizmus, beznádej, zúfalstvo a nedôvera. Hľadali istotu v nadpozemskom svete.

POJMY Vanitas vanitatum / márnosť nad márnosť Pompéznosť / nádhera Dekoratívnosť /ozdobnosť Patetickosť / nadnesenosť Gongorizmus / veľa umelec. Efektov Autor: PhDr. Amália Havrilová

ZNAKY B A R O K A Beznádejnosť Pesimizmus Pominuteľnosť Strata pozemských hodnôt Strata dôvery v ľudí Stúpa dôležitosť kresťanskej viery Autor: PhDr. Amália Havrilová

PREDSTAVITELIA BAROKA Torquato Tasso : Oslobodený Jeruzalem John Milton : Stratený raj, Raj znovu nájdený Luis de Góngor – gongorizmus Hans Christoffel von Grimmelshausen – Dobrodružný Simplicius Simplicissimus Jan Amos Komenský Autor: PhDr. Amália Havrilová

Jan Amos Komenský Labyrint světa a ráj srdce Veľká didaktika – didactica magna Brána jazykov otvorená Svet v obrazoch obrázková učebnica Autor: PhDr. Amália Havrilová

Slovenská baroková literatúra 1650 – 1780 Reformácia / protireformácia (spoločenská situácia) Katolíci – sídlili v Trnave Evanjelici – sídlili v Prešove Zvýšený záujem o slovenské dejiny, Úcta k slovenskému jazyku Pestrosť žánrov pre publikum: modlitby, kázne, školské hry, duchovná poézia Autor: PhDr. Amália Havrilová

Delenie literatúry 1 náboženská baroková literatúra 2 svetská baroková literatúra - meštianska - ľudová Autor: PhDr. Amália Havrilová

Didakticko – reflexívna poézia Hugolín Gavlovič – Valaská škola mravúv stodola Vyškoliť čitateľa v životných múdrostiach, Zaoberá sa množstvom problémov týkajúcich sa vzťahov človeka k Bohu a spoločnosti Znášaj bídy, kríže, prídeš k Bohu blíže Odsudzuje poverčivosť, píše žartovne, anegdotické príbehy: Kde gazdina korhelkyna, tam je i prázdná kuchyna Veľa hovorí o výchove, slušnosti, sympatizuje s chudobnými Bohatý má mnoho penez a chudobný detí Vyjadruje hlboký nesúhlas s vojnami, podceňovaním domáceho: Velmi je hlúpý, kdo vlast svú tupí alebo Peníze všecko múžú Kto miluje sladké reči, kúpi zajaca vo vreci. Autor: PhDr. Amália Havrilová

Didakticko – reflexívna poézia Peter Benický – Slovenské verše Dotýka sa ľudských chýb i predností, dáva rady, moralizuje. Radí úradníkom a sudcom, aby boli spravodliví. Zaujíma kladný postoj k učeniu. Autor: PhDr. Amália Havrilová

Memoárová a cestopisná literatúra Daniel Krman ml. Itinerarium (cestovný denník) Synoda vyslala Krman za švédsky kráľom Karolom XII. žiadať finančnú podporu. Ten bojoval práve s Petrom Veľkým. Preto Krman ide cez Poľsko, Prusko, Litvu, Bielorusko, Ukrajinu a Moldavsko. Dynamicky zachytáva príbeh z cestovania, zážitky, panický útek. Zaujímal sa o zemepisné podmienky, sociálnu úroveň, odievanie, obyčaje, náboženstvo. Oboznamuje čitateľov s historickými postavami. Móric August Beňovský – Pamäti a cesty grófa M.B. Ján Simodides: Väznenie, vyslobodenie a putovanie J.S. Autor: PhDr. Amália Havrilová

Vedecká a popularizačná literatúra Matej BEL – Veľká ozdoba Uhorska Historicko –zemepisné vedomosti o novom Uhorsku Písal latinsky, nemecky, maďarsky, česky encyklopedické diela Adam František Kollár – O povode a stálom používaní zákonodárnej moci Bol právnikom, historikom, riaditeľom viedenskej cisárskej knižnice – obsahuje osvietenské myšlienky Autor: PhDr. Amália Havrilová

Tri grácie Renesančná maľban Baroková maľba (RUBENS) Autor prezentácie: PhDr. Amália Havrilová Renesančná maľban Baroková maľba (RUBENS)