Základní evoluční mechanismy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 / 2X36DSA 2005The complexity of different algorithms varies: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log 2 (n)), … Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Evoluční a koevoluční procesy
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Základní evoluční mechanismy
The written part of the maturita exam III Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Genový tok a evoluční tahy
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Statistická analýza dat
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
201 4 MUTATIONS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 PAYMENT + INVOICE Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_My_weekend.
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Shopping 2. ledna 2014 VY_32_INOVACE_150119
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Úvod do evoluční biologie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Základní evoluční mechanismy Výběr - selekce (přírodní, pohlavní, rodičovský, umělý) Genetický drift Genetický draft (svezení se, selekce na pozadí, selekční vymetení) Evoluční tahy (mutační, reparační, molekulární, meiotický) Genový tok Speciace Extinkce Druhový výběr

Selekce Charles Darwin a jeho pět teorií Přirozený a přírodní výběr Fakt evoluce (stáze, cykličnost) Společný původ druhů Mechanismus vzniku diversity Gradualismus Selekce Přirozený a přírodní výběr

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely relativní a absolutní zdatnost

Fitness – biologická zdatnost rychlost množení počty potomků, prapotomků, včasnost rozmnožování definice kruhem původně „zápas“ o život (struggle for life) konkrétní vlastnost (která se dědí) evolučně stabilní strategie

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

Různé pojetí a různé typy zápisu Klasická genetika w (0,1) s = 1 - w (selekční koeficient), jedinci s maximální zdatností mají w = 1 Jiné modely (drift) jedinci s průměrnou zdatností mají w = 1, (0, plus nekonečno), s kladné i záporné

Fixace alel o různém stupni dominance 1,0 frekvence alely dominantní 0,5 recesivní semidominantní 500 1000 čas (generační doby)

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

Základní evoluční teorem w = VA R.A. Fisher 1930 směr evoluce ve skutečnosti platí pouze pro 2 geny všechno je jinak

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

r-K selekce Logistická rovnice dN/dt = rN(K‑N)/K ve skutečnosti polynom: dN/dt = aN + bN2 kde   a = r, b = ‑r/K 450 400 350 300 dN/dt = rN(K‑N)/K 250 200 dN/dt = 0,4N(400 ‑ N)/400 150 100 50

Regulace velikosti populace (turbidostatická a chemostatická regulace) kultivační nádoba pumpa zásobník čidlo turbidity odtok míchačka

Turbidostatická a chemostatická selekce dN/dt = N (Min( r, R I k) - D( N+ N2)) S=700 dN2/dt = N2 (Min( r2, R I k2) - D( N + N2)) dR/dt = D (N+N2) S - D( N + N2) R – – N Min(r/k, R I) - N2 Min(r2/k2, R I) S=400 N 50 velikost populace R0 300 množství živiny v kultivační nádobě r 0,1 maximální růstová rychlost r2 0,15 maximální růstová rychlost I 0,00001 rychlost vstupu živiny do buňky k 30 efektivnost transformace živiny v biomasu k2 20 efektivnost transformace živiny v biomasu D 0,00007 vyplavovací konstanta S koncentrace živiny v mediu N2 50 velikost populace mutanta S=553

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

Frekvenčně závislá selekce fitnis nositele alely fitnis nositele alely frekvence alely frekvence alely pozitivní závislost – jarní fenomén, konformita samic negativní závislost – vstavače, dravec

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

Evolučně stabilní strategie Jaká je výsledná proporce jestřábů (p)? Zisk jestřábů: ZJ = p(o – c)/2 + (1 – p) o Zisk holubic: ZH = 0 + (1 – p)o/2 v rovnováze: ZJ = ZH p(o – c)/2 + (1 – p) o = 0 + (1 – p)o/2 p = o/c = odměna/cena o/2 o/2 o (o-c)/2 (o-c)/2

Evolučně stabilní strategie II

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se Stabilizující (normalizující), disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

Selekce kvantitativního znaku Generace 1 Generace 2 stabilizující (centripetální) disruptivní (centrifugální) usměrňující (direktivní)

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující (normalizující), disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

Tvrdá a měkká selekce 30 kg 20% Generace 1 Generace 2 Generace 3 tvrdý výběr měkký výběr

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) (kompetice x mezidruhový x druhový výběr) rody alely

Skupinová a individuální selekce b)

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) [např. mutabilita] (kompetice x mezidruhový x druhový výběr) rody - inklusivní a exklusivní zdatnost (rb > c ) alely

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) [např. mutabilita] (kompetice x mezidruhový x druhový výběr) rody - inklusivní a přímá (direct) zdatnost (rb > c ) alely

Selekce O co se soutěží Jak se soutěží Kdo soutěží fitness a její „definice kruhem“ relativní a absolutní zdatnost základní teorém evoluční biologie turbidostatická a chemostatická selekce, r-K selekce frekvenčně závislá selekce evolučně stabilní strategie Jak se soutěží negativní × pozitivní, Hill-Robertsonův efekt, svezení se stabilizující, disruptivní, usměrňující tvrdý × měkký Kdo soutěží jedinci skupiny druhy (společenstva) rody alely

Problém dědivosti u sexuálních druhů

Vyznívající charakter dědivosti. The fitness of an organism (that reflects its viability and fertility and can be estimated, for example, from the number of offspring produced by an individual) is determined by its phenotype (combination of all morphological, behavioral and biochemical traits). The phenotype of an organism is determined by its genotype, a unique combination of gene variants, it means a unique combination of alleles. In sexual organisms, the genotype is not inherited from parents. It is unique as it is always generated de novo by random combination of genes from the two parents. This phenomenon has a very important effect, i.e. even an excellent individual showing extremely high fitness may have offspring whose fitness is average or even subnormal. Usually, within a few generations the unique combination of genes of an excellent individual will be diluted and its relatives will differ in no way from relatives of any other individual. genotyp fenotyp fitnis

Model modrovousů  Richard Dawkins W : WM 8 : 5 nebo 4 : 5 ♀ XX ♂ XY ♀ XX ♂ XY W : WM 8 : 5 nebo 4 : 5 ?????????????  Richard Dawkins

Šíření t-haplotypu u myši ♀ ♂ ♀ ♂ ♂ 0/0 t/0 0/0 t/0 0/0 t t t t t t t t t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 0/0 0/0 0/0 0/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 t/0 0/0 0/0 0/0 0/0

Vznik eusociality u haplodiploidních organismů

Změna paradigmatu evoluční biologie The selfish gene theory is now the mainstream evolutionary theory. When a classical evolutionary biologist looked for the purpose of a trait, for example, when wondering what the purpose of the armor of the well adapted hypothetical animal was, his/her question was how this trait enhanced an individual’s fitness. When a current evolutionary biologist is looking for the purpose of such a trait, his/her question is how this trait increases the number of copies of the gene variant involved in the formation of this trait. Darwin: Jak tento znak zvyšuje biologickou zdatnost jedince? Dawkins: Jak tento znak zvyšuje počet kopií genu zodpovědného za jeho vznik přenesených do další generace?

Problémy teorie sobeckého genu

Kontextově podmíněný projev genů pleiotropie epistáze Gen 1 znak 1 Gen 1 znak 1 Gen 2 znak 2 Gen 2 znak 2 And the last but probably not the least drawback: The relation between genes and traits is not as straightforward as supposed by most of the evolutionary models, including the selfish gene theory. Due to pleiotropy, one gene usually influences a number, sometimes even a large number, of traits and due to epistasis one trait is usually influenced by multiple genes. Moreover, the influences of particular genes on a trait are not additive. The same gene variant in the context of one combination of genes influences a given trait, for example length of arms, positively, while in the context of another combination of genes it may influence the trait negatively. Consequently, there is no such thing as a gene (allele, mutation) for short arms. The phenotypic expression of most genes is in fact genotype conditioned. Gen 3 znak 3 Gen 3 znak 3 Gen 4 znak 4 Gen 4 znak 4

Kontextově podmíněný projev genů pleiotropie epistáze Gen 1 znak 1 Gen 1 znak 1 Gen 2 znak 2 Gen 2 znak 2 And the last but probably not the least drawback: The relation between genes and traits is not as straightforward as supposed by most of the evolutionary models, including the selfish gene theory. Due to pleiotropy, one gene usually influences a number, sometimes even a large number, of traits and due to epistasis one trait is usually influenced by multiple genes. Moreover, the influences of particular genes on a trait are not additive. The same gene variant in the context of one combination of genes influences a given trait, for example length of arms, positively, while in the context of another combination of genes it may influence the trait negatively. Consequently, there is no such thing as a gene (allele, mutation) for short arms. The phenotypic expression of most genes is in fact genotype conditioned. Gen 3 znak 3 Gen 3 znak 3 Gen 4 znak 4 Gen 4 znak 4

Kontextově podmíněný projev genů pleiotropie epistáze Gen 1 znak 1 Gen 1 znak 1 Gen 2 znak 2 Gen 2 znak 2 And the last but probably not the least drawback: The relation between genes and traits is not as straightforward as supposed by most of the evolutionary models, including the selfish gene theory. Due to pleiotropy, one gene usually influences a number, sometimes even a large number, of traits and due to epistasis one trait is usually influenced by multiple genes. Moreover, the influences of particular genes on a trait are not additive. The same gene variant in the context of one combination of genes influences a given trait, for example length of arms, positively, while in the context of another combination of genes it may influence the trait negatively. Consequently, there is no such thing as a gene (allele, mutation) for short arms. The phenotypic expression of most genes is in fact genotype conditioned. Gen 3 znak 3 Gen 3 znak 3 Gen 4 znak 4 Gen 4 znak 4

Kontextově podmíněná zdatnost Tak mi laskavě vysvětli, k čemu jsou mi dobrý kolty proklatě nízko, když mám krátký ruce!

Kontextově podmíněná zdatnost

Evolučně stabilní strategie Jaká je výsledná proporce jestřábů (p)? Zisk jestřábů: ZJ = p(o – c)/2 + (1 – p) o Zisk holubic: ZH = 0 + (1 – p)o/2 v rovnováze: ZJ = ZH p(o – c)/2 + (1 – p) o = 0 + (1 – p)o/2 p = o/c = odměna/cena o/2 o/2 o (o-c)/2 (o-c)/2

Evolučně stabilní strategie o (o-c)/2 (o-c)/2 (o-c)/2 (o-c)/2

Genetická homeostáze

Punktuacionalistická evoluce čas (5 milionů let)

Ani Darwin, ani Dawkins, proboha co dál? kreacionista Therefore, it seems that we are in the same situation as were evolutionary biologists in the middle of the last century. We have a nice theory that smoothly explains the origin of adaptation in asexual organisms but that is not applicable to the majority of organisms, i.e. to sexual species. We are lucky that creationists are not yet smart enough to point out the real drawback of our theories.

Vznik nového druhu - Speciace sympatrická dichopatrická Fortunately, we have now some theories and data that can solve the problem. These theories exist for more than 50 years. The theory of speciation introduced by Ernest Mayr shows that there are principally three different types of the origin of new species, i.e. speciation by splitting from an old species. The first type is sympatric speciation, with a new species emerging within the area of an old species. The second type is dichopatric speciation, with a new species arising due to splitting of the original population into two populations of similar sizes, for example as a result of the emergence of a new geographical barrier. The third type is peripatric speciation, with a new species originating from a very small number of individuals, for example, as a result of colonization of a new distinct area such as an oceanic island. This third type is the most relevant to us as this type of speciation can solve our problem with the origin of adaptation in sexual species. peripatrická

Role peripatrické specieace v evoluci kolonizace homogenizace genetickým driftem růst populace vymření populace During the colonization of an island, only a small part of genetic variability originally present in the large population is retained by the new population. In the next generations, the new population is still small and most of the retained genetic variability fades away due to the so-called genetic drift. In a small population, chance rather than selection rules the destiny of particular organisms and particular genes. No matter whether you are a dove or a hawk – your biological success is just a question of chance. If the colonization is successful, the population has to grow up at one point. (Unsuccessful populations are not interesting from the perspective of evolution.) At that very moment, the optimal conditions for adaptations to evolve by means of selection are present. The population is large; therefore the selection, rather than chance rules the destiny of an individual. Still, the population is genetically uniform; therefore a new mutation meets the same combination of genes in all individuals and has the same influence on phenotype of the organism and its biological fitness. In such population, both the Darwinian selection of individuals for best fitness, and the dawkinsonian selection of most efficiently replicating genes could work and produce new adaptive traits. During the time, more and more mutations with frequency-dependent influence on fitness are captured in the population. Therefore, genetic variability of the population increases and an originally plastic species turns into elastic. Zamrzání v důsledku hromadění genetické variability adaptace prostřednictvím selekce

Závěry Kritériem úspěchu v přírodním výběru mohou být různé vlastnosti organismu Díky existenci závislosti biologické zdatnosti na frekvenci jednotlivých genů je konečným kriteriem úspěchu evoluční stabilita strategie Selekce může probíhat na řadě úrovní U pohlavně se rozmnožujících organismů je selekce po většinu času dost neúčinná