13 otázok o rope Chémia 9. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
ROPA Pavel Kratochvíl.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
NEOBNOVITELNÉ ZDROJE.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Digitální učební materiál
Zdroje uhlovodíků Ropa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Proč je ropa tak důležitá?
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Pří_023_Rozmanitost přírody – Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Vzorkovník Libor Topolář.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_032_Zemní plyn Ch_032_Paliva_Zemní plyn Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Ropa Zdroje a použité materiály : viz.
 Úvod  Definice pojmu ropa  Významná naleziště  Produkce a spotřeba ropy ve světě  Toky ropy v Evropě  Perspektiva ropy  Perspektiva ropných produktů.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Palivoenergetické suroviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Název školy: Základní škola Městec Králové
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Čierne ovce Európskej únie
Ropa a novodobé zdroje energie
Poznáme 3 hlavné zdroje: Ropa Uhlie Zemný plyn
Chemický priemysel na Slovensku
Róbert Novotňák Paly Palidrab
Kyslé Dažde.
Znečisťovanie vody Vypracovala :Veronika Simanová.
Vyparovanie Ing. Ján Sochanič. Vyparovanie Ing. Ján Sochanič.
BRATISLAVSKÁ ZAŤAŽENÁ OBLASŤ Klinda et al Dovičovičová Zuzana
Ekologické problémy sveta
Globálne ekologické problémy
EKOPB PB.
Autori: Kristína Drdáková Nikola Kufelová
Uhlie Uhlie.
Vlastnosti plynov Mgr. Viera Levočová.
Doprava a životné prostredie
Doprava a jej dopad na životné prostredie
VODA a jej význam v prírode.
Ropa Sebastian Szilvasi, 9.B.
ROPA Adam Rybanský.
generálny riaditeľ Bratislavskej vodárenskej spoločnosti
OZÓN, SKLENÍKOVÝ EFEKT, KYSLÉ DAŽDE
Kto bude milionárom? Ja, ty, on, alebo ona?.
ROPA a ZEMNÝ PLYN Prírodoveda - 3. ročník.
Usadené horniny.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

13 otázok o rope Chémia 9. ročník

Vieš,...? Ako vznikla ropa? Kde sú najväčšie náleziská? Kto sú najväčší producenti ropy? Kto spotrebuje najviac ropy? Ako sa ťaží ropa? Ako sa ropa prepravuje? Ktoré sú charakteristické vlastnosti ropy? Ako prebieha destilácia ropy v laboratórnych podmienkach? Ako sa spracúva ropa v priemysle? Čo vzniká pri frakčnej destilácii? Čo všetko máme vďaka rope? Môžeme tiež vyrobiť Ako znečisťuje ropa životné prostredie? Súhlasíš, že...?

Ako vznikla ropa? odumreté morské rastliny a živočíchy klesajú na morské dno, prikryjú sa bahnom a pieskom v priebehu miliónov rokov sa bez prístupu vzduchu menia na ropu ropa stúpa cez úzke póry až po nepriepustnú vrstvu

Kde sú najväčšie náleziská ? mapa

Kto sú najväčší producenti ropy?

Kto spotrebuje najviac ropy?

Ako sa ťaží ropa? nepriepustná vrstva sa prevŕta z ložiska sa získa ropa pomocou čerpadiel ropa môže vyvierať z ložiska aj pod tlakom plynu, ktorý ju sprevádza z morského dna je ťažba mimoriadne náročná

Ako sa ropa prepravuje? Nálezisko Doprava: tankery, ropovody Rafinéria

Ktoré sú charakteristické vlastnosti ropy? zmes uhľovodíkov s rôznou teplotou varu má charakteristický zápach s vodou sa nemieša pláva na vode, je ľahšia ako voda horí žltkastým čadivým plameňom

Ako prebieha destilácia ropy v laboratórnych podmienkach? pri destilácii sa využíva rozdielna teplota varu na rozdelenie zložiek zmesi ropa vrie a rozdelí sa na frakcie frakcie získané z ropy obsahujú zmesi látok, ktoré vrú v určitom rozpätí teplôt

Ako sa spracúva ropa priemyselne? Frakčná destilácia ropy : v rúrkovej peci sa ropa zohreje na teplotu 360 – 400°C odparená plynná zmes prechádza do destilačnej veže vysokej 5O m postupne sa ochladzuje a oddeľujú sa jednotlivé frakcie destilačný zvyšok sa v ďalšej veži destiluje pri zníženom tlaku

Čo vzniká pri frakčnej destilácii?

Čo všetko máme vďaka rope? PALIVÁ benzín petrolej motorová nafta mazacie oleje parafín asfalt

Môžeme tiež vyrobiť... plasty lieky syntetický kaučuk syntetické vlákna výbušniny rozpúšťadlá a mnoho iného

Ako znečisťuje ropa životné prostredie? znečistenie vody pri ekologických haváriách 1 l benzínu znehodnotí 6 miliónov litrov vody trhliny v ropovodoch, vylievanie motorového oleja znečistí pôdu ropa a ropné frakcie obsahujú veľa síry, preto je potrebné ich odsírovať pri spaľovaní v rafinériách uniká do ovzdušia veľké množstvo oxidu siričitého

Súhlasíš, že...? Pred miliónmi rokov tu bolo more Ropnú frakciu tvorí jediný uhľovodík Ropa a produkty z nej nemajú vplyv na kyslosť pôdy Pri frakčnej destilácii sa ropa rozdeľuje na frakcie podľa podobných hodnôt teploty varu, alebo teploty kondenzácie zložiek Ak máš iný názor klikni na domček

Vedci odhadujú, že zásoby ropy budú vyčerpané do roku 2060. Kontakt: Mgr. Silvia Juríková, ZŠ Malá Ida silviajurikova@centrum.sk