Úvod do evoluční biologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
013456… The Numbers Číslice The numbers we write are made up of algorithms, (1, 2, 3, 4, etc) called arabic algorithms, to distinguish them from.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Kritika a důkazy evoluční teorie. Kritika evoluční teorie Motivy kritiky –Nesoulad se světovým názorem (stabilní memy) –Nesoulad se skutečností –Obavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady31Číslo DUM.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Dobrý den, pane. Znám vás? Hello, sir. Do I know you?
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Co? What?Co? Who?Kdo? Where?Kde? How much?Kolik? When?Kdy? How?Jak? Otázky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
To mám zakázáno se i čas od času prospat? Am I not even allowed to sleep late once in a while?
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Pets By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Základní evoluční mechanismy
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Sport By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Hobby By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
PRIMA 2014 REPRODUCTION Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
201 4 MUTATIONS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_166.ANJ.12 Formal and informal letters - Elementary.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: B2 – Verbs – Computers Číslo vzdělávacího materiálu: ICT12-19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_171.ANJ.12 Základy telefonování v angličtině.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
VY_32_INOVACE_Spo_III 11 Text: U6B Kids
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Základní evoluční mechanismy
Revison of the 2nd semester
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Petr Michálek Datum konání:
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Úvod do evoluční biologie Veškeré informace a studijní materiály včetně audio a video nahrávek jsou na mé webové stránce http://web.natur.cuni.cz/flegr/zakevolbiol.php Možno se snadno progooglovat „flegr“ Základní literatura: Úvod do evoluční biologie, Flegr Evoluční biologie, (libovolné vydání) Flegr Doporučená literatura: Zamrzlá evoluce Flegr, Evoluční tání Flegr, Sobecký gen, Richard Dawkins Vše se nestihne odpřednášet, ale bude se zkoušet Zkouška: nultý termín – test, kdo bude se známkou nespokojen, může jít na následující 3 ústní termíny, známka z písemky se v takovém případě nezapočítává

Anonymní dotaznik: PokusniKralici.cz Věk: Pohlaví (úředně v době narození): Svůj souhlas s následujícími výroky vyjádřete číslicí mezi 0 a 100 (0 rozhodně nesouhlasím, 100 – rozhodně souhlasím) Určitě bych vrátil nalezenou peněženku s1000 korunami a občankou Nikdy jsem v důležité věci nezalhal, abych si pomohl/a Určitě bych obětoval život, kdybych tím mohl zachránit 100 vrstevníků. Úmyslné usmrcení člověka je za všech okolností špatné

Anonymní dotaznik: PokusniKralici.cz Svůj souhlas s následujícími výroky vyjádřete číslicí mezi 0 a 100 (0 rozhodně nesouhlasím, 100 – rozhodně souhlasím) Věřím, že člověka stvořil Bůh, nikoli evoluce Věřím, že člověka stvořil Bůh prostřednictvím evoluce Věřím, že smrtí pro člověka osobně vše nekončí Velmi silně věřím v Boha/bohy

Kritika a důkazy evoluční teorie

Doklady platnosti evoluční teorie Zkameněliny – umístění v různě starých vrstvách

Doklady platnosti evoluční teorie Zkameněliny – umístění v různě starých vrstvách Výsledky biogeografie – výskyt druhů na různých místech Země

a) b) c) d) e) f)

Doklady platnosti evoluční teorie Zkameněliny – umístění v různě starých vrstvách Výsledky biogeografie – výskyt druhů na různých místech Země Stavba těla, homologie, rudimenty a atavismy

a) b)

a) b)

Doklady platnosti evoluční teorie Zkameněliny – umístění v různě starých vrstvách Výsledky biogeografie – výskyt druhů na různých místech Země Stavba těla, homologie, rudimenty a atavismy Oportunismus evoluce

Doklady platnosti evoluční teorie Zkameněliny – umístění v různě starých vrstvách Výsledky biogeografie – výskyt druhů na různých místech Země Stavba těla, homologie, rudimenty a atavismy Oportunismus evoluce Shoda fylogenetických stromů vytvořených na základě různých znaků

Doklady platnosti evoluční teorie Soulad poznatků různých oborů, včetně poznatků získaných až dodatečně

Kritika evoluční teorie Motivy kritiky Nesoulad se skutečností Nesoulad se světovým názorem (stabilní memy) Obavy z důsledků

Kritika evoluční teorie Motivy kritiky Nesoulad se skutečností Nesoulad se světovým názorem (stabilní memy) Obavy z důsledků Opičí proces, stát vs. Tennessee, porušení Butlerova zákona, John Scopes (učitel), William Jennings Bryan (žalobce), Clarence Darrow (obhájce), Tennessee 1925 Zákon byl zrušen teprve 1967, v roce 1968 Nejvyšší soud prohlásil podobné zákony za protiústavní (porušující 1. dodatek)

V čem se Bryan se mýlil? morálka s vírou v Boha nijak nesouvisí

V čem se Bryan se mýlil? morálka s vírou v Boha nijak nesouvisí potřebujeme více, nikoli méně evoluční biologie (evoluční teorie vysvětluje i vznik altruismu) Že je něco přirozené a funguje to v přírodě ještě neznamená, že je to morální – morálka je nadřazená Evoluční biologie nás varuje před námi samými – nejsme andělé, ale zvířata a musíme se tak sami snažit.

Námitky vůči platnosti evolučních teorií Teorie x fakt Nedokazatelnost a tedy nevědeckost Pochyby samotných odborníků Statistická nepravděpodobnost (Fred Hoyle’s junkjard tornado argument)

Námitky vůči platnosti evolučních teorií Teorie x fakt Nedokazatelnost a tedy nevědeckost Pochyby samotných odborníků Statistická nepravděpodobnost

…... …... …... …... …... F Z K S A A M T SD SI SU SC SA SF ST SS STS STU STF STT STC STI STG STA …... STAD STAR STAV STAA STAT STAN STAZ STAU …... STATJ STATA STATK STATY STATT STATI STATH STATM …...

…... …... …... …... …... F Z K S A A M T SD SI SU SC SA SF ST SS STS STU STF STT STC STI STG STA …... STAD STAR STAV STAA STAT STAN STAZ STAU …... STATJ STATA STATK STATY STATT STATI STATH STATM …...

Námitky vůči platnosti evolučních teorií Teorie x fakt Nedokazatelnost a tedy nevědeckost Pochyby samotných odborníků Statistická nepravděpodobnost Druhý zákon termodynamiky Vznik druhů

Vznik druhů

Vznik druhů

Námitky vůči platnosti evolučních teorií Teorie x fakt Nedokazatelnost a tedy nevědeckost Pochyby samotných odborníků Statistická nepravděpodobnost Druhý zákon termodynamiky Vznik druhů Chybějící mezičlánky (mezi druhy, uvnitř druhu)

? čas

? čas

Tyktaalik (Ichthyostega) Pozdní Devon

Jestliže vznikli lidi z opic, proč tu jsou stále opice? Špatně Správně

Punktuacionalistická evoluce čas (5 milionů let) (Chybějící mezičlánky uvnitř druhu – gradualismus)

Role peripatrické specieace v evoluci kolonizace homogenizace genetickým driftem růst populace During the colonization of an island, only a small part of genetic variability originally present in the large population is retained by the new population. In the next generations, the new population is still small and most of the retained genetic variability fades away due to the so-called genetic drift. In a small population, chance rather than selection rules the destiny of particular organisms and particular genes. No matter whether you are a dove or a hawk – your biological success is just a question of chance. If the colonization is successful, the population has to grow up at one point. (Unsuccessful populations are not interesting from the perspective of evolution.) At that very moment, the optimal conditions for adaptations to evolve by means of selection are present. The population is large; therefore the selection, rather than chance rules the destiny of an individual. Still, the population is genetically uniform; therefore a new mutation meets the same combination of genes in all individuals and has the same influence on phenotype of the organism and its biological fitness. In such population, both the Darwinian selection of individuals for best fitness, and the dawkinsonian selection of most efficiently replicating genes could work and produce new adaptive traits. During the time, more and more mutations with frequency-dependent influence on fitness are captured in the population. Therefore, genetic variability of the population increases and an originally plastic species turns into elastic. Zamrzání v důsledku hromadění genetické variability adaptace prostřednictvím selekce

Námitky vůči platnosti evolučních teorií Teorie x fakt Nedokazatelnost a tedy nevědeckost Pochyby samotných odborníků Statistická nepravděpodobnost Druhý zákon termodynamiky Vznik druhů Chybějící mezičlánky Neredukovatelná komplexita

Charles Darwin: Origin of species: If it could be demonstrated that any complex organ existed, which could not possibly have been formed by numerous, successive, slight modifications, my theory would absolutely break down. But I can find out no such case." Michael Behe ???

Závěry K odmítání evolučních teorií vedou různé důvody – je třeba rozlišovat Věcné námitky nejsou validní Argumenty morálkou nejsou validní Evoluční biologie je na tom z hlediska platnosti svých poznatků jako každá jiná věda Fakt evoluce je prokázán nad veškeré rozumné pochybnosti

Dotaznik PokusniKralici.cz Určitě bych vrátil nalezenou peněženku s1000 korunami a občankou (100 – ano, 0 ne) Nikdy jsem v důležité věci nezalhal, abych si pomohl/a Určitě bych obětoval život, kdybych tím mohl zachránit 100 vrstevníků. Úmyslné usmrcení člověka je za všech okolností špatné Věřím, že člověka stvořil Bůh, nikoli evoluce Věřím, že člověka stvořil Bůh prostřednictvím evoluce Věřím, že smrtí pro člověka osobně vše nekončí Velmi silně věřím v Boha/bohy