Romantizmus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_15_Opakování III.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Klasicismus a romantismus
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
Victor Hugo ( ).
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Portréty literárních osobností světové literatury
Český jazyk a literatura
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Romantismus.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ROMANTISMUS.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Romantismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
Kultura 1. poloviny 19. století
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
VY_32_INOVACE_
Dějiny hudby a její osobnosti
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výtvarné umění – kvíz Portréty skladadelů – kvíz Test Poslech POJMY
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
HUDBA 20.storočia.
Konzervativizmus Marek Kačmár
EURO.
Michal Birás Klasicizmus.
ROMANTIZMUS Martin Grinč, Zuzana Košelová, Zuzana Gajdošová, Jakub Zibura, Tomáš Sterančák, Simona Mihaľová, Terézia Harausová 2 . D.
Andrej Sládkovič Vlastné meno: Andrej Braxatoris
Milionár.
Renesančná filozofia Kód ITMS projektu:
Slovenské národné hnutie
Ako sa žilo v minulosti - skanzeny
Život v stredovekom meste
SVETOVÁ LITERATÚRA MEDZI DVOMA SVETOVÝMI VOJNAMI (1918 – 1945)
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
                                                                       Róbert Klučár IV.C.
(z lat. conservare = zachovať)
Migrácia v minulosti a dnes
Romantizmus.
Milan Rastislav Štefánik
Francúzska medzivojnová literatúra
IDEA SLOVANSKEJ VZÁJOMNOSTI
Vanesska Pavlovičová 3.A
Pamiatky UNESCO 5. ročník
Francúzska romantická literatúra
Významní skladatelia romantizmu
Významní hudobní skladatelia od 17. storočia
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Romantismus.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

Romantizmus

myšlienkové a umelecké hnutie v prvej polovici 19. storočia v Europe Romantizmus myšlienkové a umelecké hnutie v prvej polovici 19. storočia v Europe pohŕdal dobre vychovanými ľuďmi hlavnou myšlienkou bola túžba po slobode a nádej, že sa zmení spoločenské usporiadanie vystavoval na obdiv svoju výnimočnosť, pohŕdal vedami, dôveroval len inštinktom, intuícii, fantázii hlavnú úlohu tvorila literatúra a osobný prístup autora dával prednosť prírode pred niečím umelo vytvoreným čerpal hlavne zo stredoveku obhajoval stavovské princípy, vieru a cirkevné autority

Nový hudobný život- slobodný umelec Romantizmus v hudbe 18.-19. storočie Nový hudobný život- slobodný umelec Skladatelia = vodcovia a proroci spoločnosti „ obdiv geniality“ koncertné sály a divadlá rozšírenie orchestra vplyvy iných kultúr do hudobných skladieb výrazné štýlové znaky rozličné prejavy v krajinách: - Taliansko ( G. Verdi) - Francúzsko (H. Berlioz, C. Franck) - Nemecko ( F. Schubert, C.M. Weber, R. Schumann) - Poľsko (F. Chopin) - Česko (B. Smetana, A. Dvořák, Z. Fibich) - Rusko (M.I.Glinka, A.Borodin, P.I Čajkovskijj)

Wagnerovská hudobná dráma (po 1850) Romantizmus v hudbe Romantizmus: a) raný romantizmus (F. Schubert, C. M. Weber, F. Mendelssohn-Bartholdy) b) čistý romantizmus ( R. Schumann, F. Chopin) c) novoromantizmus ( H. Berlioz, F, Liszt, R. Wagner) d) klasicko-romantická syntéza (B. Smetana, J. Brahms, A. Dvořák, P. I.Čajkovskijj) e) neskorý romantizmus ( G. Mahler, R. Strauss, H. Wolf, M. Reger) Symfonická báseň (po 1830) Wagnerovská hudobná dráma (po 1850) Romantická opera - Nemecko - zakladateľ: Weber - hl. predstaviteľ: Richard Wagner Rozvoj operety -predstavitelia: J. Strauss, Franz Lehár)

FilozofiCký romantizmus filozofické učenie, ktoré sa šírilo v Európe od poslednej tretiny 18. storočia do polovice 19. storočia  znevažuje racionálne myslenie a zakladá na obraznosti, intuícii, spontánnosti a vášni. často sa vyskytuje v súvislostiach  spájajúcich človeka s vesmírom filozofický romantizmus, ktorého hlavnou myšlienkou bol cit pre prírodu sa šíril najmä v Nemecku Jean jaques russeau

Romantizmus v literatúre hlavnou témou bol konflikt medzi snom, želaním a skutočnosťou hrdinom je výnimočná osoba námety čerpali zo stredoveku alebo z ľudovej tvorby synkretizmus – miešanie druhov a žánrov hlavní predstavitelia: Victor Hugo Emily Bronteová bratia Grimovci Alexander Sergejevič Puškin Ľudoví Štúr

ROMANTICKÁ ARCHITEKTÚRA preberala vzory zo stredovekej architektúry, najmä z gotickej, ale aj z románskej chrámy a svätské budovy CHARAKTERISTIKA: architekti napodobňovali vybudované diela na iných miestach = historizmus Európa – exotická kultúra v 19. storočí rozvoj hospodárstva a spolu s ním aj objavovanie nových stavebných materíalov najväčší dôraz sa kládol na funkčnosť a vzhľad (estetický dojem) moderným stavbám sa dávala podoba historických budov v duchu novorománskom, neogotickom a novorenesančnom začiatok záujmu o pamiatky minulosti a o ich ochranu = reštaurovanie zrúcanín ekletizmus – kombinovanie rozličných architektúr (John Nash)

spočiatku formálne prvky neskorého klasicizmu Župný dom v Šahách SLOVENSKO spočiatku formálne prvky neskorého klasicizmu Župný dom v Šahách kostol sv. Egídia v Bardejove neogotika sa uplatnila pri výstavbe a prestavbe kaštieľov

Mlynská kolonáda Karlove Vary Národné divadlo v Prahe ČESKO Mlynská kolonáda Karlove Vary Národné divadlo v Prahe

John Nass KRÁĽOVSKÝ PAVILÓN V BRIGHTONE

Romantizmus v jednotlivých krajinách romantizmus získal v každej krajine svoje špecifické naplnenie a podobu v každom prostredí využil dejiny konkrétneho štátu, kde sa rozvíjal v Nemecku apeloval na meštiansku humanistickú kultúru, v Anglicku na križiacke výpravy a v Rusku na napoleonské vojny Nemecký romantizmus: nemecké hnutie vystupovalo proti osvietenstvu s preceňovaním rozumu a všeobecného pojmu romantici namiesto rozumu a pojmu stavali život v celej jeho plnosti prebúdzal sa zmysel pre svojráznu zákonitosť života – obsahovala organickú jednotu, v ktorej pramení protiklad medzi prírodou a duchom Taliansky romantizmus: šírenie z Nemecka mal oveľa menej mystický a individualistický charakter oproti iným krajinám oficiálny začiatok romantizmu – 1816

Móda

MÓda

Predstavitelia romantizmu Wiliam Blake George Gordon Byron Thomas Carlyle - angl. básnik, rytec, - anglický básnik - škótsky básnik a grafik a ilustrátor filozof

Predstavitelia romantizmu Mary Shelleyová Samuel Taylor Coleridge Victor Hugo - angl. spisovateľka - anglický filozof a básnik - francúzsky spisovateľ, (poviedka Frankenstein) básnik, dramatik a esejista

Predstavitelia romantizmu Novalis Karel Hynek Mácha Friedrich Schlegel - nem. spisovateľ, - český básnik - nem. filozof a básnik filozof a básnik

Predstavitelia romantizmu William Wordsworth Friedrich Wilhelm Alessandro Manzoni Joseph Schelling - anglický básnik - nem. filozof - tal. filozof a básnik

Predstavitelia romantizmu Ugo Foscolo Giosuè Carducci Giuseppe Mazzini - taliansky básnik - taliansky básnik - tal. vlastenec, filozof - nobelova cena za lit. (1906) a politik

Predstavitelia romantizmu Alexander Sergejevič Puškin Michail Jurievič Lermontov - ruský básnik - ruský básnik

Záver VYPRACOVALI: Dominika Beňková Alexandra Borisová Matúš Farkaš Dominika Kočišová Klaudia Macejová Juraj Olejňák ĎAKUJEME ZA POZORNOSŤ 