Vodní režim rostlin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Dubrovský. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Advertisements

Vodní režim rostlin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Dubrovský. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
Jak vznikají barvy ??? Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Helena Piskáčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
VODA Vodní režim rostlin.
LOGICKÉ DVOJICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Gošová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Hana Matoušková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Ruský obrázkový slovník VII Oblečení − одежда
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, kde se nachází podnebné pásy zmíněné v prezentaci a vyznač je na mapě. 2) Na kterých kontinentech je možné.
Finanční gramotnost Základní pojmy
Znečištění ovzduší Obr. 1
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Sacharóza – výroba cukru
Vlastnosti látek − hustota
Ruský obrázkový slovník IX Nábytek − мебель
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
Komunikace a interakce
Pracovní listy zvířata
Ruský obrázkový slovník XXXII Květiny − Цветы
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Zpracování drátu II Háček na tabuli
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Pracovní listy zaměřené na vybavení jízdního kola
Ruský obrázkový slovník XXIV. Povolání - профессия
Podstatná jména Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Helena Piskáčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Ruský obrázkový slovník XXII Kolektivní sporty –коллективныe спортa
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
Ruský obrázkový slovník XII Domácí spotřebiče – Техника для кухни
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ruský obrázkový slovník XXVI Přídavná jména B
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Název prezentace (DUMu): List
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Měsíc Měsíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Ruský obrázkový slovník IV Rodina − семья
Ruský obrázkový slovník XXX. Slovesa A
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
Ruský obrázkový slovník XL Kontinenty a oceány – Континенты и океаны
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
Ruský obrázkový slovník XXVI Přídavná jména B
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Vlastnosti látek − hustota
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Ruský obrázkový slovník XXV Přídavná jména A
Úvod Autor: Pavel Žižka
Získávání energie pro život
Transkript prezentace:

Vodní režim rostlin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Dubrovský. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Všichni víme, že žádná rostlina se bez vody neobejde... Obr. 1 Víme ale, proč je vlastně voda pro rostliny tak důležitá?

Jakým způsobem se voda v rostlině pohybuje? Obr. 2 Jaký mechanismus čerpá vodu ve 100 m vysokém sekvoji až do jeho koruny?

Voda je základní složkou rostliny! Obsah vody v jednotlivých částech rostliny: Zdřevnatělé části max. 50 % Obr. 5 Dužnaté plody 90–99 % Obr. 3 3 1 (největší obsah vody) Obr. 5 Listy 85–95 % Obr. 4 Semena 5–15 % Obr. 6 2 4 (nejmenší obsah vody)

Co je cílem hodiny? Dozvědět se... ...jaký význam má voda pro rostlinu ...jakým způsobem rostlina vodu přijímá a co její příjem ovlivňuje ...jakým způsobem je voda v rostlinném těle vedena ...jak voda rostlinu opouští

VÝZNAM VODY PRO ROSTLINU je rozpouštědlem různých látek slouží k rozvádění látek v rostlinném těle nezbytná pro metabolické procesy (fotosyntéza, dýchání, ...) ovlivňuje termoregulaci Vodní bilance = poměr mezi příjmem a výdejem vody Vodní deficit = vzniká při nadměrném výparu, je to množství vody, které rostlině chybí k úplnému nasycení

Vodní režim rostliny zahrnuje: (klikni na modrou kapku) 1. Příjem vody 2. Vedení vody 3. Výdej vody

PŘÍJEM VODY ROSTLINOU Většina vyšších rostlin přijímá vodu kořeny, především pomocí kořenových vlásků. Obr. 8 Obr. 7 Nižší rostliny a ponořené vodní rostliny přijímají vodu celým povrchem těla Obr. 8

PŘÍJEM VODY ROSTLINOU Kořeny rostlin přijímají vodu dvěma způsoby: Apoplastická cesta Symplastická cesta 1. Apoplastická cesta - pasivní způsob = bez spotřeby energie - mezibuněčnými prostory - rychlejší způsob - cca 95 % přijaté vody - v době, kdy má rostlina listy Obr. 9 2. Symplastická cesta - aktivní způsob = za spotřeby energie - přes membrány a cytoplazmu - pomalejší způsob především v době, kdy rostlina nemá listy

PŘÍJEM VODY ROSTLINOU 1. Teplotou půdy 2. Koncentrací půdního roztoku Čím je ovlivněn? (klikni na modrou šipku ) 1. Teplotou půdy 2. Koncentrací půdního roztoku 3. Intenzitou transpirace 4. Obsahem kyslíku v půdě

? PŘÍJEM VODY ROSTLINOU 1. Teplota půdy Snižování teploty vede ke zpomalování nebo až k úplnému zastavení příjmu vody rostlinou. Jak závisí příjem vody rostlinou na teplotě? ?

Stupeň koncentrace osmoticky PŘÍJEM VODY ROSTLINOU 2. Koncentrace půdního roztoku Vysoká koncentrace osmoticky aktivních látek zabraňuje příjmu vody. K čemu dochází po zvýšení koncentrace osmoticky aktivních látek v půdě? Stupeň koncentrace osmoticky aktivních látek

PŘÍJEM VODY ROSTLINOU 3. Intenzita transpirace transpirace příjem vody Čím více vody rostlina vydává, tím více vody musí přijímat. transpirace příjem vody

PŘÍJEM VODY ROSTLINOU 4. Obsah kyslíku v půdě Pokud je půda dostatečně zásobena O2, buňky intenzivněji dýchají a mohou přijímat více vody. Jak spolu souvisí obsah O2 v půdě, dýchání a příjem vody? CO2 CO2 CO2 CO2 CO2 CO2 CO2 CO2 intenzita dýchání CO2 CO2 CO2 O2 O2 O2 O2 O2 O2 obsah O2 v půdě O2 příjem vody O2 O2 O2 O2

VEDENÍ VODY voda je po těle cévnatých rostlin rozváděna cévními svazky transpirační proud zajišťuje: Transpirační sání Kořenový vztlak

cévní svazek Xylem (dřevní část) je tvořen cévicemi a Obr. 10 Xylem (dřevní část) je tvořen cévicemi a cévami. Uskutečňuje vzestupný transport. kořen stonek, listy Floem (lýková část) je tvořen sítkovicemi a zajišťuje sestupný transport. listy místo spotřeby floem Obr. 11 xylem

VEDENÍ VODY asimilační proud transpirační proud floem Obr. 11 Transpirační proud voda + rozpuštěné anorganické látky xylemem nahoru xylem Asimilační proud asimiláty z listů floemem na místo spotřeby

vytlačování vody vzhůru 1. Transpirační sání 2. Kořenový vztlak odpařování vody podtlak v cévách vytlačování vody vzhůru nasávání vody kořeny aktivní nasávání vody

VEDENÍ VODY 1. Transpirační sání 2. Kořenový vztlak - aktivní za spotřeby energie uskutečňován kořenovými buňkami pomalejší pohyb vody hl. význam u opadavých dřevin na jaře nebo při vlhkém vzduchu pasivní bez spotřeby energie do chodu uváděno transpirací - rychlejší pohyb vody

- transpirační proud je umožněn: VEDENÍ VODY - transpirační proud je umožněn: adhezí – přilnavostí vody ke stěnám cév kapilaritou – vzlínání vody v úzkých tracheidách kohezí – spojení molekul vody – soudržností vodního sloupce

VÝDEJ VODY - voda vydává vodu dvěma způsoby: H2O Transpirací 2. Gutací

VÝDEJ VODY Transpirace - odpařování vody z povrchu rostliny - pasivní děj - vliv slunečního záření a proudění vzduchu a) stomatární transpirace b) kutikulární transpirace

stomatární transpirace výpar pomocí průduchů regulovatelný H2O stomatární transpirace výpar pomocí průduchů regulovatelný nejdůležitější typ trans. pokles turgoru ve svěracích buňkách otevřená štěrbina průduchu uzavřená štěrbina průduchu b) kutikulární transpirace výpar celým povrchem intenzivnější u mladých rostlin - cca 10 % transpirace Obr. 12

VÝDEJ VODY Gutace vytlačování vody hydatodami ve formě kapek hydatoda = vodní skuliny, bez možnosti uzavření při velké vzdušné vlhkosti obvykle výskyt ráno běžná v tropických deštných lesích Obr. 13

SHRNUTÍ Příjem vody 2. Vedení vody 3. Výdej vody 3. 2. 1. kutikulární kořeny / celým tělem symplastická / apoplastická cesta faktory ovlivňující příjem vody 2. Vedení vody cévní svazky (xylem, floem) transpirační proud, asimilační proud koheze, adheze, kapilarita 3. Výdej vody transpirace stomatární, kutikulární gutace 3. 2. kutikulární stomatární Obr. 15 symplastická cesta Obr. 14 Obr. 16 Obr. 12 1. apoplastická cesta gutace

OPAKOVÁNÍ 1. Seřaď uvedené části rostlin podle obsahu vody. 1. 2. 3. 4. Obr. 4 dužnaté plody 90–99 % vody Obr. 6 listy 85–95 % vody Obr. 3 zdřevnatělé části max. 50 % Obr. 5 semena 5–15 %

2. Jakou funkci má v rostlině voda? Doplň věty! Voda je důležité ............................. různých látek, hraje významnou roli při jejich ................................ v rostlinném těle. Je také nepostradatelná pro mnohé ........................... procesy v rostlinném těle (fotosyntéza, dýchání) a chrání rostlinu před teplotními změnami, ovlivňuje tedy její ........................ . rozpouštědlo transportu metabolické termoregulaci

3. Spoj související pojmy. apoplastická cesta xylem gutace kořenový vztlak symplastická cesta floem transpirační sání hydatody transpirační proud aktivní vedení vody asimilační proud pasivní příjem vody pasivní vedení vody aktivní příjem vody

4. Rozhodni o správnosti tvrzení. Snižování teploty vede ke snížení příjmu vody. ANO x NE b) Zvyšování koncentrace osmoticky aktivních látek v půdním roztoku vede zároveň ke zvýšení příjmu vody. c) Zvyšování obsahu O2 v půdě zároveň zvyšuje intenzitu dýchání. Na příjem vody to ale vliv nemá.

5. Správně přiřaď. pasivní děj Transpirace: Gutace: stomatární + kutikulární vliv slunečního záření a proudění vzduchu při velké vzdušné vlhkosti hydatody obvyklá v tropických lesích při velké vzdušné vlhkosti stomatární + kutikulární obvyklá v tropických lesích pasivní děj hydatody vliv slunečního záření a proudění vzduchu

Použitá literatura: Použité obrázky: Benešová, M. a kol.: Odmaturuj z biologie. Brno: Didaktis, s. r. o., 2003. ISBN 80-86285-67-7 Jelínek, J.; Zicháček, V.: Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-070-9 Rozsypal, S. a kol.: Nový přehled biologie. Praha: Scientia, spol. s r. o., pedagogické nakladatelství, 2003. ISBN 80-7183-268-5 Použité obrázky: Obr. 1 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flickr_-_Whiternoise_-_Dead_flowers,_P%C3%A9re_Lachaise_Cemetery.jpg>, autor: Joshua Veitch-Michaelis Obr. 2 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sequoia_sempervirens_Armstrong2.jpg?uselang=cs>, autor: Bernt Rostad Obr. 3 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Autumn_Red_peaches.jpg>, autor: Jack Dykinga, USDA Obr. 4 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wet_leaf.jpg>, autor: Faustas L. Obr. 5 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wood-1.jpg>, autor: Jacob Köhler Obr. 6 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:11726151_c2bdddb328_Datura_seeds.jpg>, autor: Corin Royal Drummond

Obr. 7 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uk_pond_bladderwort.jpg> Obr. 8 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:NSRW_Root-Tip.png> Obr. 9 – [cit. 2012-04-19]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Root_of_Allium_cepa.png> Obr. 10 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Taraxacum_officinale,_central_leaf_vein,_Etzold_green_2.JPG>, autor: Micropix Obr. 11 – [cit. 2012-04-14]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rumex_sp._11.JPG>, autor: Micropix Obr. 12 – [cit. 2012-04-15]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bryophyta_6.png> Obr. 13 – [cit. 2012-04-15]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Droplets-07270012.JPG> Obr. 14 – [cit. 2012-04-15]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tertiary_Endodermis_Iris_florentina.png> Obr. 15 – [cit. 2012-04-20]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://manravbioeducation.blogspot.com/2007/08/transport-of-materials-in-plants.html> Obr. 16 – [cit. 2012-04-15]. Dostupné pod licencí Creativ Commons na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dew_on_a_Equisetum_fluviatile_Luc_Viatour.jpg>, autor: Luc Viatour