Fotosyntéza 12 H2O + 6 CO2 + E  C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Dýchací řetězec Viz též přednášky prof. Kodíčka (další materiály na webu)
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metabolismus sacharidů
Ekologie fotosyntézy.
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
přeměna látek a energie
Metabolismus sacharidů
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.

= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza Klára Mavrov.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy na thylakoidní membráně
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Fyziologie rostlin_malá
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fotosyntéza II Jiří Šantrůček Úvod: Růst podmíněn výměnou látek v
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_06C_20_Rozdělení.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy (na thylakoidní membráně) Tomáš Hájek Jiří Šantrůček.
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
Fotosyntéza.
RASTLINNÁ FYTOMASA Rastlinná bunka Zloženie rastlinného tela
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Základy biochemie KBC / BCH
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza.
RÝCHLOSŤ CHEMICKÝCH REAKCIÍ
JADROVÁ ENERGIA.
PRÍRODNÉ LÁTKY CUKRY TUKY BIELKOVINY.
Redoxné reakcie Anna K..
Metabolizmus I Kód ITMS projektu:
Čo je horenie a podmienky horenia
Príklady reakčných schém: (Vysvetlite, čo vyjadrujú uvedené schémy.)
Mydlá a saponáty Mária Meščanová Kvarta B.
Slnečná energia Alexander Dobiaš 8.A.
ما مصدر الأكسجين المنطلق فى عملية البناء الضوئى ؟
Prečo rastliny rastú a starnú?
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Fotosyntéza 12 H2O + 6 CO2 + E  C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O Podstatou fotosyntézy je premena slnečnej energie na energiu chemických väzieb. Pri fotosyntéze dochádza k premene atmosferického CO2 na glukózu a sprevádzaná uvoľňovaním kyslíka s využitím svetelnej energie a asimilačných farbív.   12 H2O + 6 CO2 + E  C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O

Fotosyntéza Orgánom fotosyntézy je list. Pri fotosyntéze je potrebná prítomnosť asimilačných farbív : Fotosynteticky aktívny je Chlorofyl a, jeho doplnkom Chlorofyl b a karotenoidy (karotény – oranžový B-karotén a xantofyly). Fykobilíny sú farbivá siníc (fykocyanín) a rias (fykoerytrín). Pigmenty fungujú ako zberače fotónov, zachytávajú fotóny rôznej vlnovej dĺžky a prenášajú na chlorofyl a. Chlorofyl a je schopný využiť energiu fotónu a usmerniť ju do dejov fotosyntézy.

Fotosyntéza Fotosyntéza prebieha vo dvoch za sebou nasledujúcich fázach: Fotochemická fáza – svetelná fáza, prebieha len za svetla v rámci svetelnej fázy prebiehajú dva typy reakcií: Cyklická fotofosforilácia Necyklická fotofosforilácia Syntetická fáza – tmavá fáza, môže prebiehať za svetla, ale aj v tme (táto fáza nevyžaduje svetlo)

1. Fotochemická (svetelná) fáza Cyklická fotofosforylácia Svetelná energia ADP + P +E = ATP P 680 P 700 * 2e- 2e* FRS 2e- Chlorofyly tvoria sústavu – tzv fotosystém P700 a P680 Príjem 2 svetelných kvánt fotosystémom P 700 2 elektróny sa dostanú do vzbudeného (excitovaného) stavu Prechádzajú cez redoxné systémy, kde odovzdávajú energiu, ktorá sa použije na tvorbu ATP Energia sa ukladá do ATP, elektróny sa vracajú na pôvodnú energetickú hladinu a sú vrátené späť do P700

1. Fotochemická (svetelná) fáza Svetelná energia -2e- P 680 P 700 2e- -2e- 2e* FRS 2e- 2e* NADP+ + 2H+ + 2e* 2e- H2O 2H+ + O ½ O2* + ½ O2* O2 NADPH + H+ Fotolýza vody Výsledkom necyklickej fotofosforylácie je vytvorenie NADPH + H+ Ako „odpad“ vzniká molekula kyslíka, ktorá sa uvoľňuje do prostredia Necyklická fotofosforylácia

1. Fotochemická (svetelná) fáza Cyklická fotofosforylácia Svetelná energia ADP + P +E = ATP ADP + P +E = ATP P 680 P 700 2e- * 2e- * 2e* FRS FRS 2e- 2e* 2e* NADP+ + 2H+ + 2e* 2e- H2O 2H+ + O ½ O2* + ½ O2* O2 NADPH + H+ Necyklická fotofosforylácia

2. Syntetická (tmavá) fáza Táto fáza môže a väčšinou prebieha pri nedostatku svetla - v noci V tejto fáze sa do fotosyntézy zapája CO2 Cesta CO2 od vstupnej karboxylácie (naviazanie na špecifický akceptor) sa nazýva Calvinov cyklus (niekedy aj Calvin-Bensonov cyklus) Calvinov cyklus je cyklický dej pri, ktorého cieľom je: Vznik Glukózy (6 uhlíkatý cukor, hexóza) Obnova špecifického akceptora – Ribulóza-1,5 bisfosfátu (RuBP)

2. Syntetická (tmavá) fáza Calvinov cyklus ATP ADP + E kys. 3,fosfoglycerová C3 RuBP C5 CO2 + C6H12O6 RuBP V priebehu cyklu dochádza k využitiu uhlíka z CO2 a jeho zabudovaniu do vysokoenergetickej molekuly GLUKÓZY (C6H12O6 ) (Na redukciu CO2 sa využívajú produkty vzniknuté v primárnych dejoch) Energia chemických väzieb tohto cukru majú pôvod v svetelnej energii absorbovanej v primárnych dejoch (svetelnej fáze) a viazanej v ATP, NADPH + H+ Calvinov cyklus prebieha cez troj-uhlíkaté (C3) medziprodukty. Preto rastliny, ktoré na výrobu glukózy využívajú len Calvinov cyklus sa označujú ako C3 rastliny U C3 rastlín prebieha fotosyntéza pri otvorených prieduchoch a súčasne s fotosyntézou prebieha aj dýchanie – tzv. fotorespirácia. Pri fotorespirácii sa až 50% vzniknutých produktov (glukózy) hneď rozkladá a energia sa využíva na metabolické deje.

2. Syntetická (tmavá) fáza Hatch-Slackov cyklus (cyklus C4 dikarboxylových kyselín) U niektorých rastlín tropického pôvodu (cukrová trstina, kukurica, proso ...) prebieha tmavá fáza fotosyntézy trochu inak. Dôvodom je skutočnosť, že počas tmavej fázy u týchto rastlín sú prieduchy zatvorené a teda neprebieha fotorespirácia. Tieto rastliny si preto musia zabezpečiť dostatočné množstvo CO2 počas doby, keď sú prieduchy otvorené. Pri Hatch-Slackovom cykle nie je akceptorom CO2 Ribulózo 1,5 bisfosfát ale fosfoenolpyruvát (PEP). Tento cyklus prebieha pri otvorených prieduchoch. Malát C4 Zásoba CO2 Otvorené prieduchy CO2 + Fosfoenolpyruvát Oxálacetát Prieduchy sa zatvoria O2 Glukóza Calvinov cyklus Beží pri zatvorených prieduchoch Keďže u C4 rastlín neprebieha fotorespirácia, energetický efekt sa blíži ku 100%. Na druhej strane majú C4 rastliny pomerne vysoké nároky na svetlo a teplo.

Význam fotosyntézy