Smyslové orgány – chuť, čich, …

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly.
Advertisements

Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Soustava trávicí – dutina ústní, hltan, jícen. Možnost využití: interaktivní tabule.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
1 Lidské smysly Smysly jsou prostředkem, pomocí kterého vnímáme své okolí. Pět samostatných smyslových systémů reaguje na různé podněty: ooči umožňují.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Trávicí soustava - chrup 8. ročník Zpracovala: Mgr. Jana Richterová.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Činnost nervové soustavy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
TRÁVICÍ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
Přírodověda 5.tř. opakování
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Funkce = tvoří pokryv těla a ochranu před vnějšími vlivy
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 09_Smyslová soustava
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
HMYZ STAVBA TĚLA.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Ptáci.
Základní škola, Hradec Králové
Dýchací soustava.
Autor: Mgr.Petr Procházka
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Markéta Hanzalová Náprstková N12Smysly
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
KOSTRA.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Smyslové orgány – chuť, čich, … Autor: Mgr. M. Kűhn

Tematický okruh Biologie člověka Anotace Biologie, žáci 2. ročníku – TL, EL, prezentace usnadňuje studentům pochopit základy fungování smyslových org. – chuť, čich, interoreceptory, kožní čidla, sluch, vestibulární ústrojí Metodický pokyn Prezentace s výkladem Druh materiálu prezentace Datum tvorby 21. 1. 2013 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Kn1_10 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

CHUŤ Chuťový pohárek Jazyk – základní chutě - 5 -18 vláskových chuťových b. je umístěno v chuťovém pohárku (asi 9000 na povrchu jazyka) Chuťový pohárek Jazyk – základní chutě chemoreceptory – reagují na chemické látky rozpuštěné ve vodě a ve slinách varují před zkaženou, či nepoživatelnou potravou řízeno vylučování slin, žaludečních i pankreatických šťáv rozeznáváme 4 základní chutě: sladká (špička jazyka), hořká (kořen jazyka), slaná a kyselá (strany jazyka), ostatní chutě vznikají kombinací těchto vjemů v koncovém mozku (další chuť - umami, tuková) Umístění pohárků EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Tvary chuťových papil Umístění chuť. pohárků Nitkovité papily životní cyklus receptorových b. trvá pouhých deset dní. Tvary chuťových papil chuťové pohárky nenalezneme pouze na jazyku. Řídce jsou rozptýleny také v mnoha dalších částech ústní dutiny, včetně hrtanové příklopky, měkkého patra a čípku. Některé z nich sídlí dokonce i ve slizniční výstelce horní třetiny jícnu, a tak nám dovolují vnímat chuť potravy ještě při polykání. Umístění chuť. pohárků Hlavním úkolem nitkovitých papil je tvořit brusný kryt jazyka Houbovité papily reagují na sladké a kyselé; ohraničující papily nejlépe zachycují vjemy kyselé a hořké; a konečně papily listové preferují kyselou chuť. Nitkovité papily Bílé zbarvení nebo povlaky jazyka, které jsou často symptomem chorobného procesu ve kterékoli části těla, způsobují šupiny nitkovitých papil spolu s bílými krvinkami EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

ČICH - čichové informace ovlivňují fyziologické fce., ale i sexuální a sociální chování - chemoreceptory – rozmístěné v čichové sliznici mezi hlenotvornými b. - čichová sliznice je u člověka malá(2 x 2 cm2) a je v ní rozmístěno 10 – 20 mil. čich. b. - strop dutiny nosní → čichání - 4 druhy vůní – sladká, kyselá, spálená, pižmová - čichové buňky spojeny s čichovým nervem (I. hlavový nerv) - vysoká citlivost na některé látky(H2S), schopnost adaptace Čich EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

-ochrana organismu před poškozením - chemoreceptory - dýchací orgány→ reakce na koncentraci CO2 a O2, složení tělních tekutin (množství glukózy, O2, CO2…) - termoreceptory se nachází v kůži, v hypotalamu, v některých orgánech a cévách - proprioreceptory - šlachová tělíska (ochrana svalu před přetížením) a svalová vřeténka (zaznamenávají natažení svalů), kloubní receptory(zatížení kloubů) KOŽNÍ ČIDLA Čidla bolesti: - volná nervová zakončení – kůže, svaly, vnitřní orgány→přenesená bolest - bolest je vyvolána různými silnými podněty( teplotní, mechanické, elektrické..) na rozdíl od ostatních čidel nedochází k adaptaci, v poškozené tkáni se tvoří určité látky (histamin, serotonin), které dráždí nervové vlákno -ochrana organismu před poškozením http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Receptory.png Termoreceptory - Ruffiniho (tepelné receptory – uloženy hluboko ve škáře) a Krauseho (chladové receptory – uloženy ve svrchních vrstvách škáry), je jich 8x více - nejvíce obličej, hřbet ruky Hmatová tělíska -Meissnerova (dotek charakter dotýkaného předmětu) Vater-Pacciniho (tlak, vibrace) tělíska a Merkelovy b.(intenzita tlaku)– nejvíce jsou na jazyku, prstech, tvářích, nejméně v kůži zad, volná nervová zakončení(např. okolo vlasových váčků EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

SLUCH - vnější ucho: - umožňuje lepší zachycení zvukových vln - vnější (zevní) zvukovod - obsahuje četné mazové žlázky – ušní maz, ušní boltec -střední ucho: - bubínek (tenká membrána, odděluje střední a vnější ucho) sluchové kůstky (zesilují zvuk), Eustachova trubice (spojuje středoušní dutinu s dutinou ústní, nosohltanem – vyrovnání rozdílu tlaku) - sluchové kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek – spojeny kloubně -vnitřní ucho: - uloženo v kostěném labyrintu kosti skalní = blanitý labyrint - tři polokruhovité kanálky, 2 váčky - vejčitý (utriculus) a kulovitý (sacculus) a hlemýžď - vyplněno lymfou(perilymfa je mezi kostěným a blanitým labyrintem, endolymfa je uvnitř blanitého labyrintu) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HumanEar.jpg EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

VESTIBULÁRNÍ ÚSTROJÍ řez závitem hlemýždě vnímání polohy – v kulatém a vejčitém váčku – vlásky receptorových vláskových buněk, vstupují do rosolovité hmoty , v níž jsou krystalky CaCO3 nazývané otolity → při změně polohy hlavy se vlivem gravitace krystalky vychylují a dráždí vláskové buňky http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bony_labyrinth.svg EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

-vláskové b. → VIII. hlavový nerv → mozkový kmen → mozeček Vnímání polohy hlavy vnímání pohybu – změny rychlosti a směru - receptory uloženy v ampulách polokruhových chodeb - receptorové b. s dlouhými vlásky jsou drážděny pohybem endolymfy při změně pohybu http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vestibular_system%27s_semicircular_canal-_a_cross-section.jpg -vláskové b. → VIII. hlavový nerv → mozkový kmen → mozeček -na vjemu polohy a pohybu se podílejí i další smysly(zrak, hmat, proprioreceptory...) – možnost vzniku klamných jevů EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Použité zdroje Ivan Novotný a Michal Hruška - Biologie člověka pro gymnázia, Fortuna, Praha r.2007, ISBN 978-80-7373-007-9 S. Silbernagl, A. Despopulos – Atlas fyziologie člověka, Grada Avicenum, Praha 1993, ISBN 80-85623-79-X http://cs.wikipedia.org EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154