SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE I. a II. APLIKOVANÁ SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení a pojetí sociální práce
Advertisements

VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE I. a II. APLIKOVANÁ SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Osvícenství.
Společenské a skupinové faktory při utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Proces vnímání v komunikaci
Osobní pohoda.
Motivační témata a životní příběhy
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Motivační témata a životní příběhy
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Osobnost – situace – predikce chování
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Multikulturní výchova
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Sociální psychologie osobnosti
Sociálně psychologické a komunikační modely
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Pedagogické disciplíny
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE I. a II. APLIKOVANÁ SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE PhDr. Jaroslava Dosedlová, PhD.

Okruhy předmětu sociální psychologie na FF MU Sociální psychologie I Úvod do sociální psychologie Sociální poznávání (kognice), atribuční procesy Skupinové procesy Skupinový vliv (facilitace, zahálení, deindividuace, polarizace) Sociální psychologie II Sociální komunikace Interpersonální vztahy (agresivita, afiliace, atraktivita, láska) Postoje a postojová změna Konformita, poslušnost vůči autoritě, persuaze

Aplikovaná sociální psychologie

Člověk a sociální instituce makrosociální linie témata: člověk a organizace, moc (politická psychologie), zákon (sociální normy, spravedlnost, psychologie práva), média, víra (ps. náboženství), příroda, kultura, škola, rodina, ekonomika

Člověk v sociálním kontextu mikrosociální linie témata: sociální psychologie emocí, zdraví, ps. osamělosti, závislosti, nezaměstnanosti, zvládání stresu – coping, well-being, agresivita, afiliace, atraktivita, láska

Člověk jako předmět sociálněpsychologického působení postupy a techniky, prostřednictvím kterých se snažíme navodit více méně stabilní změny na úrovni jednotlivce či skupiny témata: sociálně psychologický výcvik, skupinová psychoterapie, skupinové řešení problémů

Předmět sociální psychologie Základní psychologická disciplína, která se snaží najít obecné mechanismy poznávání, chování a prožívání, které jsou determinovány sociálním kontextem Sociální psychologie je vědecké studium… Sociální myšlení - Jak vnímáme sebe a ostatní - Čemu věříme - Naše úsudky - Naše postoje Sociální vliv - Kultura - Tlaky na přizpůsobení - Přesvědčování - Skupiny lidí Sociální vztahy - Předsudky - Agrese - Přitažlivost a intimita - Pomoc

Které tvrzení platí? Vrána k vráně sedá. Protiklady se přitahují. Opakuj lež dost dlouho a lidé uvěří. Pravda vítězí. Šaty dělají člověka. Ze svinských štětin hedvábí neutkáš. Na učení není člověk nikdy starý. Starého psa novým kouskům nenaučíš.

Historie sociální psychologie 1. Od vzniku do r. 1945 makrosociální linie 1910 – 1920 W.Wundt – Psychologie národů 1908 Mc Dougall – Introduction to Social Psychology 1908 Ross – Social Psychology 1921 Journal of Abnormal and Social Psychology mikrosociální linie 1924 Social Psychology - Allport vymezil sociální psychologii jako experimentální vědu o chování člověka za různých sociálních podmínek Rozvoj empirického výzkumu (postoje, konformita, vůdcovství, teorie sociálního učení)

Historie sociální psychologie 2. 1946 - 1975 Konec 50.let „zlaté období“ (Festinger, Heider, Goffman), rozšíření záběru 1965 Journal of Personality and Social Psychology Krize sociální psychologie na konci 60. let (laboratorní experimenty, teorie „středního doletu“, neefektivní „řízení“ společenského života) východiska – 2 linie sociální psychologie evropská (více makrosociální) americká (mikrosociální) 1965 - 1966 Evropská asociace experimentální sociální psychologie (Tajfel, Israel, Moscovici) 1971 European Journal of Social Psychology

Historie sociální psychologie 3. od pol. 70. let 20.st. po současnost Evropa: hledání nové metodologie, zájem o přirozené jevy v jejich komplexnosti a složitosti (vztah osobnosti a společnosti, socializace, role, normy, sociální reprezentace, identita) Amerika: propracované a empiricky podložené dílčí teorie bez obecného teoretického rámce (atribuce, sociální facilitace, atraktivita, agrese, změna postojů, malé skupiny)

Teorie atribuce Fritz Heider, 1958 potřeba koherentního porozumění světu  potřeba ovládat prostředí potřeba predikce lidského chování atribuční teorie koncepční rámec postihující laický způsob, kterým si vysvětlujeme chování sebe sama a druhých lidí vnitřní a vnější lokalizace příčin jevů https://www.youtube.com/watch?v=VTNmLt7QX8E

Teorie atribuce Weiner (1972) příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Nekontrolo- vatelné

Teorie atribuce Weiner (1972), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Nekontrolo- vatelné

Teorie atribuce Weiner (1972), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Nekontrolo- vatelné

Teorie atribuce Weiner (1972), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Nekontrolo- vatelné Schopnosti

Teorie atribuce Weiner (1972), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada

Teorie atribuce Weiner (1972), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Tendence učitele Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada

Neobvyklá pomoc jiných Teorie atribuce Weiner (1972), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Tendence učitele Neobvyklá pomoc jiných Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada

Neobvyklá pomoc jiných Teorie atribuce Weiner (1972), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Tendence učitele Neobvyklá pomoc jiných Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada Náročnost úlohy

Neobvyklá pomoc jiných Teorie atribuce Weiner (1972), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Tendence učitele Neobvyklá pomoc jiných Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada Náročnost úlohy Štěstí

Základní atribuční chyba Ross, 1977 Aktéři i pozorovatelé připisují větší význam dispozičním příčinám a opomíjejí situační příčiny

Teorie kognitivní disonance Festinger, 1957 Myšlenky, postoje a přesvědčení (kognice) mohou být vzájemně konsonantní, disonantní či irelevantní. Zastávání disonantních přesvědčení vyvolává kognitivní disonanci – nepříjemný stav aktivace, který motivuje člověka omezit disonanci tím, že některé kognice přidá, odstraní nebo nahradí.

Výběr z odborné literatury Sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 404 s. ISBN 9788024714288. Sociální psychologie :moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 769 s. ISBN 8073670925. Myers, D.G. (2016). Sociální psychologie. Brno: Edika. Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál.