KONCEPCE VČASNÉ INTERVENCE A POSTUPNÉ INTEGRACE vzdělávání DĚTÍ S PORUCHAMI KOMUNIKACE, SOCIÁLNÍ INTERAKCE A S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Advertisements

Občanské sdružení ProCit, z.s. pro přátele, rodiče a děti s poruchami autistického spektra Plzeň, Západočeský kraj.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Odborné sociální poradenství Poradna KLÍČ. Historie Pilotní projekt „Klíč“, odborná práce s 21 rodinami (problémový rozvod, výchovné problémy dětí,
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Motivační seminář projektu Motivační seminář projektu „Motivace žáků ke studiu technických předmětů“
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené rodiny a děti Pardubice, 25. říjen 2012 MPSV.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Registrační číslo: CZ.1.07/2.4.00/ O PROJEKTU Cílem projektu E-SYNERGIE je vytvořit funkční vědeckovýzkumnou, aplikační, komunikační a vzdělávací.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ.
Individuálně, ale společně a jinak
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Úřad práce České republiky
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Centrum ÁČKO, p.o. Valašské Meziříčí
Institucionální cesta podpory
Šablony pro SŠ a VOŠ 21. září 2017 Doksy Mgr. Lucie Ptáková
Závěrečná konference Zlín,
Hlavní město praha a integrace cizinců
Techniky práce s mentálně postiženými
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Mgr. Jana Leitnerová PPP a SPC Semily
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Dětský klub Malý drak.
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Děti jsou naše budoucnost
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Spolupráce ASZ a města Břeclav Mgr. Břetislav Fiala
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
VE SPOLUPRÁCI S MMP a RIC PŘEDSTAVUJE
INFORMATIVNÍ SCHŮZKA STŘEDA 22.ČERVNA 2017
JIHOMORAVSKÝ KRAJ A INTEGRACE CIZINCŮ
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
JAK SE ŽIJE S AUTISMEM.
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
XIV. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
MAP rozvoje vzdělávání v SO ORP Neratovice
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
Realizace projektu na 7. základní škole a mateřské škole Plzeň
Strategické řízení a plánování
Seznámení s Elrond z.ú..
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Život bez střeva , Praha.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

KONCEPCE VČASNÉ INTERVENCE A POSTUPNÉ INTEGRACE vzdělávání DĚTÍ S PORUCHAMI KOMUNIKACE, SOCIÁLNÍ INTERAKCE A S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA (PK-SI-PAS) V RANÉM VĚKU

CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI S PORUCHOU KOMUNIKACE A SOCIÁLNÍ INTERAKCE VČETNĚ DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA (PK-SI-PAS) RANÉHO A PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU v Pardubicích CHARAKTERISTIKA CÍLOVÉ SKUPINY: 1) DĚTI PROJEVUJÍCÍ SE ČASTÝMI ZÁVAŽNÝMI PORUCHAMI CHOVÁNÍ PLYNOUCÍ Z NEDOSTATEČNÉHO POROZUMĚNÍ ŘEČI (tzv.“zlobivé děti“) NĚCO CHCI, ALE NEVÍM, JAK SI O TO ŘÍCT, TAK SI LEHNU A VZTEKÁM SE NĚKDO NA MNE STÁLE MLUVÍ A DIVÍ SE, PROČ NEODPOVÍDÁM, PROTOŽE NEROZUMÍM, TŘEBA I SVÉMU JMÉNU, MONOTÓNNÍ ŘEČI BEZ INTONACE, DLOUHÝM SOUVĚTÍM ?

CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI S PORUCHOU KOMUNIKACE A SOCIÁLNÍ INTERAKCE VČETNĚ DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA (PK-SI-PAS) RANÉHO A PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU v Pardubicích CHARAKTERISTIKA CÍLOVÉ SKUPINY: 2) DĚTI SE ZHORŠENOU ORIENTACÍ V SOCIÁLNÍCH VZTAZÍCH V RÁMCI TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU - děti, které si neumí hrát funkčně s hračkami, nezapojují se do vrstevnických her, pokud se zapojí, tak často nevhodným způsobem (problémy s výzvou ke hře, nedostatečné nebo přemrštěné reakce k druhým dětem, nepochopení herních strategií) CHCI SI HRÁT, ALE NEUMÍM OSLOVIT KAMARÁDY KE HŘE

CHARAKTERISTIKA CÍLOVÉ SKUPINY: 3) DĚTI SE ZHORŠENOU PŘEDSTAVIVOSTÍ - nedostatečná orientace v čase a prostoru (děti neví, co budou dělat a kde to budou dělat) NĚCO MÁM JÍT DĚLAT, ALE NEVÍM CO A JAK DLOUHO TO BUDE TRVAT, TAK ZAČNU KŘIČET MÁM SI HRÁT, ALE NEVÍM JAK A Z NOVÝCH HRAČEK A HER MÁM STRACH, PROTO SI RÁD HRAJI STÁLE SE STEJNOU OBLÍBENOU HRAČKOU ČI HROU CÍLOVÁ SKUPINA: DĚTI S PORUCHOU KOMUNIKACE A SOCIÁLNÍ INTERAKCE VČETNĚ DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA (PK-SI-PAS) RANÉHO A PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU v Pardubicích

DŮVOD NASTAVENÍ KONCEPCE včasné intervence a postupné integrace dětí s PK-SI-PAS NÁRŮST POČTU DĚTÍ S TĚŽKOU PORUCHOU KOMUNIKACE A SOCIÁLNÍ INTERAKCE VČETNĚ PAS V BĚŽNÝCH MŠ I V LENTILCE SELHÁNÍ VČASNÉ PÉČE U DĚTÍ S PODEZŘENÍM NA PK-SI-PAS V RANÉM VĚKU – není prováděn SCREENING A DEPISTÁŽ v rámci návštěv u praktického lékaře (od 1. 1. 2017 zahájen screening) ČASTÉ PROBLÉMY TĚCHTO DĚTÍ ZAČLENIT SE DO VÍCEČLENNÝCH VRSTEVNICKÝCH SKUPIN (POČTY KOLEM 25 – 28 DĚTÍ) V RÁMCI BĚŽNÝCH MŠ VYTVOŘENÍ INTENZIVNÍHO TERAPEUTICKÉHO PROGRAMU (UCELENÁ REHABILITACE PRO DĚTI S PK-SI-PAS) V LENTILCE S MALÝMI POČTY DĚTÍ VE TŘÍDĚ (systémové nastavení stávajících i nových metod práce s dětmi s PK-SI-PAS) INTEGRAČNÍ TŘÍDY…. přenos využitelných metod práce do běžných MŠ škol v rámci integrace dítěte s PK-SI-PAS

A) Včasná intervence do 3 let B) Postupná integrace od 3 – 5 let C) Povinné předškolní vzdělávání od 5 – 6/7 let

1) depistáž v raném věku dětí s podezřením na PK-SI-PAS screening - dětský lékař, neurolog – 18, 24 měsíců 2) včasná diagnostika dítěte – klinický psycholog, psychiatr 3) včasná raná péče – Rodinné Integrační Centrum specializovaná raná péče pro děti s PK-SI-PAS (podpora a aktivizace rodiny, nastavení komunikace dítěte, zlepšení orientace dítěte v prostředí rodiny i mimo ní) 4) PŘEDŠKOLIČKA V LENTILCE – roční adaptační příprava dítěte s PK-SI-PAS před vstupem do předškolního zařízení (běžná MŠ, integrační MŠ, speciální MŠ) 5) spolupráce rodiny, zdravotníků, LENTILKY, terénních služeb (RIC raná péče), návazných poradenských služeb (PPP, SPC) a institucí pro předškolní vzdělávání (shodné nastavení systému komunikace a práce s dítětem, rodinou, vzájemná informovanost) VČASNÁ INTERVENCE PRO DĚTI S PK-SI-PAS DO 3 LET Intenzivní podpora rodiny, odborná péče a příprava dítě s PK-SI-PAS pro vstup do předškolního zařízení: MŠ běžného typu MŠ integrační MŠ speciální

VČASNÁ INTERVENCE PRO DĚTI S PK-SI-PAS OD 1,5 (2) DO 3 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských a speciálně-pedagogických služeb

PROCES VČASNÉ INTERVENCE PRO DĚTI S PK-SI-PAS OD 1,5 (2) DO 3 LET 18 – 24 MĚSÍCŮ DĚTSKÝ PRAKTICKÝ LÉKAŘ screening PAS pozitivní screening KLINICKÝ PSYCHOLOG, psychiatr sledování, stanovení diagnózy KOORDINÁTOR PODPORY VČASNÉ INTERVENCE = LENTILKA PŘEDŠKOLIČKA RODINNÉ INTEGRAČNÍ CENTRUM speciálně pedagogická péče raná péče – sociální práce s rodinou 3 roky - dispenzarizace – psychologická a speciálně pedagogická péče Speciálně pedagogické centrum, Pedagogicko - psychologická poradna

DĚTSKÝ LÉKAŘ SCREENING PAS U DĚTÍ v 18 a 24 měsících

POSTUPNÁ INTEGRACE PRO DĚTI S PK-SI-PAS OD 3 DO 5 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských, pedagogických a speciálně-pedagogických služeb

PROJEKT POSTUPNÉ INTEGRACE dětí s PK-SI-PAS VYHLEDÁVÁNÍ DĚTÍ S PK-SI-PAS V MŠ BĚŽNÉHO TYPU s podporou PPP (metodik prevence), psycholog - podpora v dané MŠ či přestup do LENTILKY, intenzivní péče a terapie

PROCES POSTUPNÉ INTEGRACE DĚTÍ S PK-SI-PAS OD 3 LET spolupráce mezi předškolními zařízeními MŠ běžného typu MŠ integrační MŠ speciální PODPORA DĚTÍ S PK-SI-PAS VE STÁVAJÍCÍ BĚŽNÉ MŠ Přechod dětí s těžkou poruchou komunikace a sociální interakce vč. PAS z klasických MŠ do speciální třídy pro děti s PK-SI-PAS v Lentilce nastavení efektivního komunikačního systému u dítěte s cílem eliminace nežádoucích projevů chování Přechod dětí do Integračních tříd v rámci Lentilky ověření nastaveného komunikačního systému v dětském kolektivu s nižším počtem dětí – max. do 14 dětí ve třídě Návrat dětí do klasické MŠ a PODPORA V MŠ přenos komunikačních dovedností dětí do většího kolektivu MŠ s podpůrnými opatřeními dodanými poradenskými centry ve spolupráci s komunikačním terapeutem dětí s PK-SI-PAS v LENTILCE

POSTUPNÁ INTEGRACE dětí s PK-SI-PAS VYBRANÉ MŠ BĚŽNÉHO TYPU pro integraci dětí s PK-SI-PAS MŠ BĚŽNÉHO TYPU ve spolupráci s lentilkou – integrační školkou a rehabilitačním centrem Pilotní projekt: „ŠKOLKA OTEVŘENÁ INTEGRACI“ MŠ KLUBÍČKO MŠ KORÁLEK MŠ ZVONEČEK MŠ DUHA MŠ POSPÍŠILOVO NÁMĚSTÍ MŠ MOTÝLEK

PILOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PŘENOS PRAKTICKÝCH ZKUŠENOSTÍ SE ZAČLENĚNÍM DĚTÍ S PK-SI-PAS V LENTILCE ve spolupráci s partnerskými organizacemi   Pilotní projekt vzdělávání pedagogických a vedoucích pracovníků Ve vytipovaných 6 MŠ v pardubicích OBSAH PŘEDNÁŠEK BLOK 1: CHARAKTERISTIKA DÍTĚTE S PK-SI-PAS BLOK 2: PODPORA KOMUNIKACE U DÍTĚTE S PK- SI - PAS V BĚŽNÉ TŘÍDĚ MŠ V RÁMCI INTEGRACE BLOK 3: PODPORA SOCI. VNÍMÁNÍ A SOC. INTERAKCE U DÍTĚTE S PK–SI –PAS V BĚŽNÍ TŘÍDĚ MŠ V RÁMCI INTEGRACE BLOK 4: PODPORA ORIENTACE U DÍTĚTE S PK- SI PAS V ČASE A PROSTORU TŘÍDY BĚŽNÉ MŠ BLOK 5: HRA A JEJÍ VÝVOJ U DÍTĚTE S PK-SI-PAS BLOK 6: ZVLÁDÁNÍ PROBLÉMOVÉHO CHOVÁNÍ U DÍTĚTE S PK-SI-PAS

POVINNÁ PŘEDŠKOLNÍ DOCHÁZKA PRO DĚTI S PK-SI-PAS OD 5 DO 6 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských, pedagogických a speciálně-pedagogických služeb

POVINNÁ PŘEDŠKOLNÍ DOCHÁZKA PRO DĚTI S PK-SI-PAS OD 6 DO 7 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských, pedagogických a speciálně-pedagogických služeb

POVINNÁ PŘEDŠKOLNÍ DOCHÁZKA PRO DĚTI S PK-SI-PAS 7 LET Pavouk – grafické znázornění sítě zdravotnických, poradenských, pedagogických a speciálně-pedagogických služeb

METODICKÉ A VZDĚLÁVACÍ CENTRUM pro děti s PK-SI-PAS V LENTILCE POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ v metodickém centru Lentilka (PÁTEK 8:00 -14:00) TERÉNNÍ SLUŽBY RANÉ PÉČE v rodinném prostředí (RIC) INFORMAČNÍ LETÁK - vyhledávání dětí s PK-SI-PAS v běžném typu MŠ ODBORNÉ VEDENÍ - metodické vedení multidisciplinárního týmu integračních tříd, speciální třídy pro děti s PK-SI-PAS a rehabilitačního centra LENTILKA, PŘEVÁŽNĚ PRO DĚTI OD 18 MĚSÍCŮ DO 5 LET VZDĚLÁVÁNÍ - pedagogů, asistentů pedagoga, osobních asistentů, rodičů tvorba a distribuce METODICKÝCH MATERIÁLŮ, DIDAKTICKÝCH POMŮCEK zaměřené na oblast komunikace, sociálních dovedností a rozvoji hry u dítěte raného a předškolního věku OSVĚTOVÉ AKCE A AKTIVITY PREVENTIVNÍ PROGRAMY - zaměřené na depistáž a podporu dětí s poruchou komunikace, sociální interakce a PAS v MŠ běžného typu - spolupráce s metodikem logopedické péče

METODICKÉ A VZDĚLÁVACÍ CENTRUM pro děti s PK-SI-PAS REALIZÁTOŘI LENTILKA – INTEGRAČNÍ ŠKOLKA A REHABILITAČNÍ CENTRUM Mgr. Gabriela Bělková – ředitelka LENTILKY Mgr. Gabriela Hůlová – poradce a koordinátor koncepce RODINNÉ INTEGRAČNÍ CENTRUM – RANÁ PÉČE: Ing. Mgr. Hana Janiková – ředitelka RIC MAGISTRÁT MĚSTA PARDUBICE - PARTNER KONCEPCE: Mgr. Ivana Liedermanová – vedoucí OŠKS Ing. Iva Kamenická – OŠKS Ing. Iveta Skládalová – OŠKS

PEDAGOGICKO PSYCHOLOGICKÁ PORADNA Mgr PEDAGOGICKO PSYCHOLOGICKÁ PORADNA Mgr. Dana Marková – metodik logopedické prevence MEDEORA – AMBULANCE KLINICKÉ PSYCHOLOGIE PhDr. Markéta Ďurechová – psycholog SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM Mgr. Markéta Jirásková – krajská koordinátorka pro PAS Mgr. Monika Morávková – speciální pedagog KRAJSKÝ ÚŘAD PARDUBICKÉHO KRAJE Bc. Irena Tlapáková – odbor školství ZÁSTUPCI MATEŘSKÝCH ŠKOL Mgr. Iva Škaloudová – ředitelka MŠ Bc. Alena Stehnová – ředitelka MŠ MATEŘSKÉ ŠKOLY – pilot ŠKOLKA OTEVŘENÁ INTEGRACI METODICKÉ A VZDĚLÁVACÍ CENTRUM pro děti s PK-SI-PAS ZÁSTUPCI MULTIOBOROVÉHO TÝMU

ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA SVÍTÁNÍ, o.p.s. Mgr. Markéta Hujerová – zástupce ředitele SPECIÁLNÍ mateřská škola, základní škola a praktická škola ParduBICE (Do nového) Mgr. Bronislava Štursová – ředitelka Základní škola a mateřská škola Pardubice, A. Krause Mgr. Daniela Ročková – ředitelka METODICKÉ A VZDĚLÁVACÍ CENTRUM pro děti s PK-SI-PAS PARTICIPUJÍCÍ ORGANIZACE

KONEC PREZENTACE DĚKUJEME VŠEM! www.drclentilka.cz