UNIVERZITA KARLOVA Fakulta tělesné výchovy a sportu Téma bakalářské práce: Úroveň rychlostních schopností a agility u elitních hráčů fotbalu (15-17 let) Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. Vypracoval: Matyáš Urbanec
Práce: „ fotbalová říše je říší bez hranic“ (Pechr, 1981) Náročnost posouvání hranic Smysl pro detail Lineární rychlost Agility
Cíle: Hlavním cílem této práce je zjištění aktuální úrovně výkonu v lineární rychlosti a agility u elitních hráčů fotbalu (15-17 let), vzhledem k věku hráčů. A současné nalezení vzájemných vztahů mezi výkony v testech lineární rychlosti a agility.
Hypotézy: Hypotéza 1: Nepředpokládáme silný vztah mezi výkonem v lineárním sprintu (LS5,LS10) a výkonem v agility testu (ILAG) u elitních hráčů fotbalu U16-17 (r ≤ 0,39). Hypotéza 2: Předpokládáme staticky významný vztah mezi výkonem v lineárním sprintu letmo (LSL20) a výkonem v agility testu (ILAG) u elitních hráčů fotbalu U16-17 (r ≤ 0,39). Hypotéza 3: Předpokládáme významně vyšší (d ≥ 0,5) výkon v testu agility (ILAG) u starších hráčů (17 let) v porovnání s mladšími hráči (16 let). Hypotéza 4: Předpokládáme významně vyšší (d ≥ 0,5) výkon v testu lineárního sprintu (LSL20) u starších hráčů (17 let) v porovnání s mladšími hráči (16 let). Hypotéza 5: Nepředpokládáme významné rozdíly (d < 0,5) ve výkonech agility (ILAG) u hráčů Bohemians Praha U17 v porovnáním s Motorletem Praha U17. Hypotéza 6: Nepředpokládáme významné rozdíly (d < 0,5) ve výkonech v lineární rychlosti (LS5, LS10, LS20, LS40 a LSL20) u hráčů, Bohemians Praha U17 a Motorletu Praha U17.
Teoretická část: Sportovní výkon Motorické schopnosti RYCHLOSTNÍ SCHOPNOSTI VE FOTBALE AGILITY VE FOTBALE Vývoj v adolescenci
Praktická část: Výzkumný soubor: Tvořilo 30 hráčů FK Motorlet Praha a 32 hráčů Bohemians Praha 1905 z kategorií U16 a U17. Použité metody: Agility Illionois test, Lineární sprint na 5 m, 10 m, 20 m, 40 m a 20 m letmo. Analýza dat: Aritmetický průměr, Pearsonův korelační koeficien, Cohénův koeficient.
Výsledky výzkumné části: Hypotéza 1: Nepředpokládáme silný vztah mezi výkonem v lineárním sprintu (LS5,LS10) a výkonem v agility testu (ILAG) u elitních hráčů fotbalu U16-17 (r ≤ 0,39). Hypotéza nebyla potvrzena. Hypotéza 2: Předpokládáme staticky významný vztah mezi výkonem v lineárním sprintu letmo (LSL20) a výkonem v agility testu (ILAG) u elitních hráčů fotbalu U16-17 (r ≤ 0,39). Hypotéza nebyla potvrzena. B+M U16+U17 LS5LS10LS20LS40LSL20 ILAG 0,43*0,54*0,60*0,52*0,31* r=úroveň 0,00 - 0,19velmi slabá 0,20 - 0,39slabá 0,40 - 0,59střední 0,60 - 0,79silná 0,80 - 1,00velmi silná
Výsledky výzkumné části: Hypotéza 3: Předpokládáme významně vyšší (d ≥ 0,5) výkon v testu agility (ILAG) u starších hráčů (17 let) v porovnání s mladšími hráči (16 let). Hypotéza nebyla potvrzena. Hypotéza 4: Předpokládáme významně vyšší (d ≥ 0,5) výkon v testu lineárního sprintu (LSL20) u starších hráčů (17 let) v porovnání s mladšími hráči (16 let). Hypotéza nebyla potvrzena. Rozdíly dle věku U17 - U16 LS5d=0,0 LS10d=0,0 ILAGd=0,2 LSL20d=0,0 d=úroveň d > 0,8velký efekt 0,5 - 0,8střední efekt 0,2 – 0,5malý efekt
Výsledky výzkumné části: Hypotéza 5: Nepředpokládáme významné rozdíly (d < 0,5) ve výkonech agility (ILAG) u hráčů Bohemians Praha U17 v porovnáním s Motorletem Praha U17. Hypotéza nebyla potvrzena. Hypotéza 6: Nepředpokládáme významné rozdíly (d < 0,5) ve výkonech v lineární rychlosti (LS5, LS10, LS20, LS40 a LSL20) u hráčů, Bohemians Praha U17 a Motorletu Praha U17. Hypotéza byla potvrzena. d=úroveň d > 0,8velký efekt 0,5 - 0,8střední efekt 0,2 – 0,5malý efekt testtým průměrný čas (s) rozdíl = d průměrný čas (s) tým ILAGM U1716,660,5416,36B U17 LS5M U171,120 B U17 LS10M U171,910,221,86B U17 LS20M U173,240,313,14B U17 LS40M U175,730,445,53B U17 LSL20M U172,490,312,39B U17
Diskuze: Konfrontace korelačních výsledků s jinými výzkumy test Atest Bkorelace = r ILAGLS50,43 ILAGLS100,54 ARROWHEADLS50,39 ARROWHEADLS100,25 505LS50,05 505LS100,148 ZIGZAGLS100,56 NOVÉ VÝZKUMY (Muniroglu, 2018) test Atest Bkorelace = r ILAGLS100,603
Diskuze: Konfrontace výkonnostních výsledků v ILAG s normami dle Roozena (2004) Normovací tabulka pro ILAG Výborné< 15 Dobré15,2 - 16,1 Průměrné16,2 - 18,1 Poprůměrné18,2 - 18,3 Špatné> 18,3 tým, kategorie počet hráčů ILAG výsledky (s) M U171616,66±0,51 M U161416,81±0,51 B U ,36±0,46 B U161817,04±0,47 B+M U173016,96±0,51 B+M U163216,92±0,49 B+M U16 U176216,74±0,54
Diskuze: Konfrontace výkonnostních výsledků v LS10, LS20 a LSL20 s jinými výzkumy autortýmtestčas (s) Malý, 2014 Český národní tým U16 LS101,85 LSL202,48 Lovell, a 2. Anglická liga U16 LS101,61 LS202,92 Nikolaidis, 2016 Mnoho výzkumů U16 a U17 LS202,99-3,00 tým, kategorie počet hráčů LS10LS20LSL20 M U17161,91±0,083,24±0,122,49±0,10 M U16141,88±0,073,23±0,092,46±0,08 B U17141,86±0,093,14±0,122,39±0,11 B U16181,90±0,073,22±0,102,43±0,15 B+M U17301,89±0,103,22±0,132,44±0,11 B+M U16321,89±0,073,22±0,092,44±0,12 B+M U16 U17621,89±0,093,21±0,112,44±0,12
Diskuze: Doporučení do praxe: Rozvoj kondiční složky: rychlosti reakce, reaktivní síly, explosivní síly, koordinace Správná technika běhu Rozvoj kognitivní složky: vnímání, představování, myšlení, pozornost Rozvoj agility: s otevřenými i uzavřenými dovednostmi Lineární sprint v úsecích do 20 metrů Individuální tréninkový plán v rámci kondiční přípravy nad rámec TJ Náměty pro další výzkum: Vliv tréninku agility na výkon týmu Výzkum agility s obsaženou kognitivní složkou
DĚKUJI ZA POZORNOST
Zdroje: Juventus-training-session.html