3. PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Friedrich Fröbel ( ).
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
10. Alternativní školy Vznikly v období reformního hnutí, které kritizovalo zejména, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání byl kladen.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Přetrvává stejný postoj k dítěti
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Empirismus považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
11. Humanisticky orientované vzdělávání
10. Proměny cílů předškolní výchovy
Postavení pedagogiky mezi vědami
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Humanismus Myšlenkový směr, který zdůrazňuje univerzální lidství, solidaritu všech lidí, a staví se tak proti různým rasovým, jazykovým, národním nebo.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Reforma systému péče o ohrožené děti 25. listopadu 2011 Miloslav Macela Odbor 21 rodiny a dávkových systémů MPSV.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Dvouleté děti v MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická diagnostika
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
PROFESE UČITELE Radek Šír.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
3. PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY
Konstruktivismus Zora Syslová.
Teorie a metodika výchovy seminář 1
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Humanizace ve vzdělávání
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

3. PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY Empirismus považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit dítě je jako tvárný objekt má být zformován do určitého tvaru zastánci tohoto směru vysoko hodnotí utváření návyků a proces učení kouskují do účelných kroků (Bacon, Lock) Nativismus vývoj člověka je dán předem a je nezávislý na aktuální zkušenosti dítě si musí hrát a tvořivě se rozvíjet samo, vztahy mezi dítětem a dospělým jsou založeny na úctě k dítěti, k jeho osobnosti zastánci přirozené výchovy, kteří předpokládají, že vše je v dítěti již dáno Tolstoj, Rousseau, Dewey, Ericson Interakcionismus střední cesta, která předpokládá, že něco je dáno, něco je ovlivněno vývojem na dospělého se zde nepohlíží jako na zkušeného instruktora, poskytujícího dítěti informace a znalosti, ale spíše jako na prostředníka, s jehož pomocí dítě může rozvinout své vlastní strategie, iniciativy a vytvořit svá vlastní pravidla J. Piaget, L.S. Vygotskij

Sociocentrické - cíle zaměřené na potřeby společnosti Pedocentrické - cíle zaměřené na potřeby dětí Konvergentní - cíle hledající rovnováhu mezi zaměřením na společnost, ale i na potřeby jednotlivce

PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY Vznik institucí v ČR Reformní hnutí Meziválečné období 1948 – jednotná škola Současnost (RVP PV)

VZNIK A VÝVOJ INSTITUCÍ 1832 vznikla u nás první OPATROVNA Na Hrádku, kterou vedl J.V.Svoboda. Vyučoval v ní trivium – obsah vzdělávání sestavil na základě znalosti Informatoria. 1864 ZAHRÁDKY podle Fröbela – učilo se pouze německy. Koncepce byla postavena zejména na hře, Fröbel je autorem tzv. dárků – pomůcek ve tvaru krychlí, koule, kužele … 1869 byla zřízena první MATEŘSKÁ ŠKOLA U svatého Jakuba. Ředitelka Marie Riegrová – Palacká. Koncepce vycházela ze 3.: - francouzské (citový vztah opatrovatelky k dítěti, mravní výchova, vých. vzdělávací cíle) - české (výuka trivia podle Svobody) - německé (dárky Fröbelovi)

Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání byl kladen důraz na intelekt = velké vědomosti, znalosti, které nebylo možné v životě uplatnit Obsah vzdělávání byl pro všechny stejný, nebrala se v úvahu individualita Vzdělávací metody byly převážně verbální = těžištěm byl učitel, který předával a dítě pouze přijímalo Převládal frontální způsob práce

Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Změna pohledu na dítě - přijímat dítě takového jaké je, nikoliv takového jakého ho chceme mít. PEDOCENTRISMUS - právo dítěte na přirozenou výchovu a prožití svého dětství. Výchova má respektovat přirozený vývoj dítěte a má být vedena tak, že se. Cíle: dítě se aktivně účastní výchovně vzdělávacího procesu obsah výchovně vzdělávací činnosti je přizpůsoben individuálním potřebám jednotlivých dětí, je respektováno jejich tempo a dispozice frontální způsob práce je nahrazen individuálním a skupinovým dítě se stává rovnocenným partnerem pedagoga – vztah přátelský na základě vzájemné úcty

3. Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku PŘEDSTAVITELÉ: J. Dewey – pragmatismus, zakladatel projektové metody, individualizace a aktivita R. Steiner – Waldorfská škola, antroposofie M. Montessori – seberozvíjení dítěte C. Freinet – tzv. pracovní škola P. Peterson – Jenská škola H. Parkhurstová – Daltonský plán, samostatnost, zodpovědnost

Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku ROVINA TEORETICKÁ V. Příhoda v Praze - zkušenosti z Ameriky, snaha o nové metody (testování), mění hodnocení žáků, obsah O.Chlup a J.Uher v Brně – důraz na tradice, snaha formulovat cíle ROVINA PRAXE Ida Jarníková - chtěla vrátit dětem šťastné dětství a odstartovala tzv. „uvolnění dětí ze školních lavic“. Šlo jí zejména o zlepšení materiálních podmínek v MŠ, snížení počtu dětí a změnu obsahu. Chtěla vrátit do MŠ především HRU a POHYB. Anna Süssová - prosazovala zejména pohyb, až na 2. místě byl rozvoj rozumový. Na rozdíl od Jarníkové nepropracovává obsah činností, ale zaměřuje se na časový řád a prostředí. V centru dění stojí VOLNÁ HRA.

Proměny cílů v programech PV Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy (1938) - činnostní metody (děti rozlišují, třídí, jmenují…) Prozatímní pracovní program pro MŠ (1945) Pracovní program pro mateřské školy (1948) – jednotná škola

PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY 4. Prozatímní osnovy pro mateřské školy (1953, 1955 – Osnovy pro MŠ) - výchovné složky úkoly pro učitelku věkové rozdělení dětí pevný časový harmonogram mizí pojem spontánní hra (tvořivá)

10. PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY 5. Osnovy výchovné práce (1960) + Metodika „Rok v mateřské škole“ pojetí hry volnější (1963 – i pro jesle) 6. Program výchovné práce v jeslích a mateřských školách (1967) přibývá množství úkolů (1975 druhé zaměstnání pro nejstarší skupinu) 7. Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy (1978,1984) + obsáhlé metodiky

PROGRAM VÝCHOVNÉ PRÁCE PRO JESLE A MŠ DENNÍ REŽIM 6.30 – 8.45 HČPV 8.45 – 8.55 ranní cvičení 8.55 – 9.20 hygiena, svačina 9.20 – 9.40 zaměstnání 9.40 – 11.50 příprava na pobyt venku, PV 11 METODIK

UKÁZKY „Úkolem mateřských škol jest, aby podporovaly tělesný a duševní vývoj dítěte soustavnou, na vědeckém bádání založenou výchovu v dětské společnosti a aby mu i jinak poskytovaly ochranu a podporu, pokud se mu obého nemůže dostati v rodině náležitou měrou.“ (1938)

UKÁZKY „V souladu s cíli vyspělé socialistické společnosti dostává se v předškolních zařízeních dětem od nejranějšího věku do šesti let výchovy a přiměřené přípravy k základnímu vzdělávání.“ „ Výchovné úsilí předškolních zařízení směřuje k vytváření jednotného systému předškolní výchovy, v němž se harmonicky slučuje společenská výchova s výchovou rodinou.“ (1967)

UKÁZKY „…zabezpečovat především prohloubení ideově politického zaměření předškolní výchovy jako významného ideologického prostředku, který je uvědoměle využíván ve prospěch rozvoje socialistické společnosti a jejich zájmů.“ (1978)

UKÁZKY „Cíl předškolní výchovy je dán potřebami a záměry společnosti, proto se všestranný harmonický rozvoj dětí v socialistické společnosti zajišťuje v duchu ideových principů v dialektické závislosti na úkolech a podmínkách jeho budování a obrany.“ (1984)

PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY Rizika kolektivistické výchovy (Šulcová, 1989): - chybějící postupná adaptace vysoký počet dětí na třídách a absence individuální práce s dětmi výchovná zaměstnání, která dostatečně nerespektují individuální tempo dětí, čímž vzniká chronická situace spěchu mylné chápání MŠ jako přípravy na základní školu převládající řízené činnosti ve vnuceném tempu místo činností spontánních přílišné akcentování rozvoje intelektových funkcí na úkor ostatních, zejména emocí

Současnost Čtyři pilíře vzdělávání Mezinárodní komise UNESCO učit se jednat učit se poznávat učit se žít společně učit se být Mezinárodní komise UNESCO Vzdělávání pro 21. století z roku 1996, která vyšla pod názvem Učení je skryté bohatství i v češtině.

Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání Osvojení hodnot Klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence činnostní a občanská Rámcové cíle: Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání Osvojení hodnot Získání osobnostních postojů Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: biologické psychologické interpersonální sociálně-kulturní environmentální Dílčí cíle v oblastech: Obecná úroveň záměry výstupy Oblastní úroveň

LITERATURA Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 Pracovní program pro mateřské školy. Praha, Věstník MŠO roč.IV1948 Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Praha: SPN, 1984. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. RÝDL, K., ŠMELOVÁ, E. Vývoj institucí pro předškolní výchovu. Olomouc: UP, 2012. ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy. Praha: Studovna učitelek, 1938.