Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Advertisements

P ŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
České země v pravěku Zpracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Člověk dnešního typu  Šablona: III/2  Číslo: 67  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_24_Přírodopis 9. ročník TÉMA: lidská plemena ČÍSLO PROJEKTU:
Vývoj člověka Australopiték,Člověk zručný, Člověk vzpřímený, Člověk rozumný ; člověk neandrtálský, Člověk dnešního typu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Pravěk Vývoj člověka.
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jednobuněční živočichové
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Vznik a vývoj člověka.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-13_ PALEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Nejbližší předkové člověka Autor: Kamil Bujárek,
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
LOVCI A SBĚRAČI V DOBĚ KAMENNÉ
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_5/15_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Ústrojí hmatu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola, Hradec Králové
Nebuněčné organismy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál.
Opěrná soustava - kostra
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Doba kamenná.
LIDSKÉ RASY.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Test popis kostry.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Člověk v živočišném systému
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu a vývoje člověka . Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy evoluční teorie primát lidoop rod Homo hominizace rudiment atavismus poddruh pěstní klín oštěp Venuše rasa europoidní negroidní mongoloidní australoidní rasismus

Zařazení člověka do systému člověk je z hlediska stavby a funkce mozku vývojově nejdokonalejším organismem řadí se do kmene strunatců, podkmene obratlovců, třídy savců, řádu primátů, čeledi hominidů a rodu člověk (Homo)

Počátky vývoje primáti vznikli na konci druhohor (před 70 – 75 mil. let), nejstarší zástupci byli podobní dnešním poloopicím a šplhali po stromech předkové člověka a lidoopů se objevili v polovině třetihor (před 30 mil. let) a postupně se přizpůsobili přesunu ze stromů na zem obrázek 1

Zápis do sešitu Původ a vývoj člověka primáti - na konci druhohor, nejstarší podobní dnešním poloopicím předkové člověka a lidoopů – v polovině třetihor přizpůsobení přesunu ze stromů na zem

Vývoj člověka odpovídá Darwinově evoluční teorii zatím není zcela jasné, kdy se od skupiny lidoopů odštěpila lidská vývojová větev rudimenty = zakrnělé orgány, které nemají žádnou funkci (kostrč = zbytek ocasu, třetí stolička…) atavismy = zaniklé znaky živočišných předků, které se mohou někdy objevit (nadměrné ochlupení) rudimenty a atavismy jsou dokladem vývoje člověka z jeho živočišných předků

Zápis do sešitu Vývoj člověka není jasné, kdy se odštěpila lidská vývojová větev rudimenty = zakrnělé orgány, bez funkce (kostrč, třetí stolička…) atavismy = zaniklé znaky živočišných předků (nadměrné ochlupení)

Vývoj člověka proces zvaný hominizace (polidštění) jsou tělesné a sociální změny rozšíření a zploštění hrudníku; změna pletence horní končetiny, změna stavby ruky, jemná práce prstů na ruce dvojesovité zakřivení páteře; podsazení pánve pod břišní dutinu, aby tak chránila vnitřní orgány; změny na dolních končetinách, které souvisejí s chůzí po dvou ve vzpřímeném postavení těla (prodloužení kosti stehenní) zkrácení obličejové části lebky, zmenšení čelistí a zubů; zvětšení mozkovny a členitosti kůry mozkové

Vývoj člověka proces zvaný sapientace jsou psychické a sociální změny rozvoj rozumových schopností vývoj abstraktního myšlení a řeči

Zápis do sešitu Hominizace Sapientace rozšíření a zploštění hrudníku, změna stavby ruky dvojesovité zakřivení páteře podsazení pánve, změny na dolních končetinách - chůze po dvou zkrácení obličeje, zmenšení čelistí a zubů, zvětšení mozkovny Sapientace rozvoj rozumových schopností a abstraktního myšlení a řeči

Proconsul africanus- třetihory společný předchůdce lidoopů a člověka 1, 2, 3 obrázek 2

Ramapithecus (Sivapithecus) (před 12 – 15 mil. lety) dlouho považován za prvního předchůdce člověka je však spíše předchůdcem lidoopů nálezy z Afriky, Evropy i Asie – lidská větev se však vyvíjela pouze v Africe 1, 2, 3 obrázek 3

Australopithecus (před 5 – 2 mil. lety) první předchůdce člověka několik poddruhů – Australopithecus africanus, boisei, afarensis… výskyt: J. a V. Afrika popis: 120 – 140 cm, 30 – 50 kg, vzpřímený, chůze po dvou, plochý nos, vystouplé čelisti, nadočnicové oblouky potrava: hlavně rostlinná, někdy vejce, lov drobných živočichů nástroje: kameny, klacky, kosti naleziště: nejstarší nálezy v jižní Africe, Etiopii (Lucy) 1, 2, 3 obrázek 4

Zápis do sešitu Australopithecus první předchůdce člověka výskyt: J. a V. Afrika popis: vzpřímený, plochý nos, vystouplé čelisti, nadočnicové oblouky potrava: rostlinná, vejce, lov drobných živočichů nástroje: kameny, klacky, kosti naleziště: jižní Afrika, Etiopie (Lucy)

Homo habilis – člověk zručný (před 2,5 – 1,4 mil. ) první předek zařazený do rodu člověk (Homo) výskyt: Afrika, Asie, Evropa popis: 130 cm, 50 kg, obličejová část lebky vystupuje dopředu, nadočnicové oblouky, ploché čelo potrava: hlavně rostliny, mršiny velkých zvířat nástroje: opracované kameny, sekáče, bodce, úštěpy kultura: žil v tlupách, využíval oheň z přírodních zdrojů, ale neuměl ho rozdělávat naleziště: rokle Olduwai (J. Afrika) 1, 2, 3 obrázek 5

Zápis do sešitu Homo habilis – člověk zručný výskyt: Afrika, Asie, Evropa popis: obličej vystupuje dopředu, nadočnicové oblouky potrava: rostliny, mršiny velkých zvířat nástroje: opracované kameny kultura: tlupy, využíval oheň - neuměl ho rozdělat naleziště: rokle Olduwai (J. Afrika)

Homo erectus – člověk vzpřímený (před 1,9 mil. lety – 100 tis. lety) výskyt: Evropa, Asie, Afrika popis: 150 – 170 cm, 50 – 60 kg, mohutné nadočnicové oblouky, široké a silné čelisti potrava: sběr plodů, bobulí, vajec, lov velkých zvířat kultura: využívání ohně, skupinový lov, dělba práce (muži lov, ženy sběr, udržování ohně) nástroje: pěstní klín naleziště: Keňa, Dračí jeskyně v Číně, Heidelbeg v Německu; u nás pouze nálezy nástrojů 1, 2 obrázek 6

Zápis do sešitu Homo erectus – člověk vzpřímený výskyt: Evropa, Asie, Afrika popis: mohutné nadočnicové oblouky, široké a silné čelisti potrava: plody, bobule, vejce, lov velkých zvířat kultura: využívání ohně, skupinový lov, dělba práce nástroje: pěstní klín naleziště: Keňa, Čína, Heidelbeg v Německu

Homo neanderthalensis – neandrtálec (člověk pravěký) (před 150 000 – 35 000 lety) slepá vývojová větev výskyt: Evropa, Blízký Východ popis: 160 cm, zavalitý, robustní kostra, výrazné nadočnicové oblouky, výraznější čelo a nos 1, 2, 3 obrázek 7

Homo neanderthalensis – neandrtálec (člověk pravěký) (před 150 000 – 35 000 lety) potrava: velká zvěř nástroje: zdokonalené, účinnější, výroba nástrojů z pazourku – oštěpy, škrabadla, nože kultura: dělba práce, skupinový lov, počátek dorozumívání artikulovanou řečí, pohřbívání mrtvých naleziště: jeskyně Šipka u Štramberka a jeskyně Kůlna na Moravě, Gánovce u Popradu, La Chapelle ve Francii, Neanderthal v Německu

Zápis do sešitu Homo neanderthalensis – neandrtálec slepá vývojová větev výskyt: Evropa, Blízký Východ popis: zavalitý, robustní kostra, výrazné nadočnicové oblouky potrava: velká zvěř nástroje: nástroje z pazourku – oštěpy, škrabadla, nože kultura: dělba práce, skupinový lov, počátek řeči, pohřbívání mrtvých naleziště: jeskyně Šipka a Kůlna na Moravě, Gánovce u Popradu, La Chapelle ve Francii, Neanderthal v Německu

Homo sapiens – člověk předvěký (kromaňonec) a Homo sapiens sapiens – člověk současný (před 35 000 – současnost) výskyt: celý svět kromě Antarktidy popis: nelišili se od dnešních lidí potrava: velká zvěř, sběr 1, 2 obrázek 8

Homo sapiens – člověk předvěký (kromaňonec) a Homo sapiens sapiens – člověk současný (před 35 000 – současnost) kultura: život ve skupinách (rody), dělba práce, stavba obydlí, opracovávání kůží, dokonale vyvinuté abstraktní myšlení a řeč, náboženství (uctívání přírodních živlů a zvířat), umění – malby, rytiny, sošky (sošky žen = venuše) naleziště: Cro-Magnon ve Francii, Dolní Věstonice, Pavlov na Moravě, Předmostí u Přerova, Mladeč, Koněprusy… obrázek 9

Zápis do sešitu Homo sapiens – člověk předvěký (kromaňonec) a Homo sapiens sapiens – člověk současný výskyt: celý svět kromě Antarktidy popis: nelišili se od dnešních lidí potrava: velká zvěř, sběr kultura: život v rodech, dělba práce, stavba obydlí, řeč, náboženství, umění – malby, rytiny, sošky (sošky žen = Venuše) naleziště: Cro-Magnon ve Francii, Dolní Věstonice, Pavlov na Moravě, Předmostí u Přerova, Mladeč, Koněprusy…

Lidské rasy podle prostředí, ve kterém žily, se vytvořily lidské rasy bílá (europoidní) – v oblasti mírného a chladného pásma černá (negroidní) – v tropických oblastech otevřené krajiny žlutohnědá (mongoloidní) – v oblastech tropických pralesů s vysokými srážkami australoidní – oblast ostrovů všechny rasy jsou rovnocenné a předpoklady pro jejich rozumový vývoj jsou stejné teorie popírající rovnost ras = rasismus obrázek 10 obrázek 11 obrázek 12 obrázek 13

Zápis do sešitu Lidské rasy bílá (europoidní) černá (negroidní) žlutohnědá (mongoloidní) australoidní všechny rasy – rovnocenné teorie popírající rovnost ras = rasismus

OPAKOVÁNÍ Původ a vývoj člověka Australopithecus Vývoj člověka primáti - na konci druhohor, nejstarší podobní dnešním poloopicím předkové člověka a lidoopů - v polovině třetihor přizpůsobení přesunu ze stromů na zem Vývoj člověka není jasné, kdy se odštěpila lidská vývojová větev rudimenty = zakrnělé orgány, bez funkce (kostrč, třetí stolička…) atavismy = zaniklé znaky živočišných předků (nadměrné ochlupení) Polidštění (hominizace) rozšíření a zploštění hrudníku, změna stavby ruky dvojesovité zakřivení páteře podsazení pánve, změny na dolních končetinách - chůze po dvou zkrácení obličeje, zmenšení čelistí a zubů, zvětšení mozkovny Australopithecus první předchůdce člověka několik poddruhů - africanus, boisei, afarensis… výskyt: J. a V. Afrika popis: vzpřímený, plochý nos, vystouplé čelisti, nadočnicové oblouky potrava: rostlinná, vejce, lov drobných živočichů nástroje: kameny, klacky, kosti naleziště: jižní Afrika, Etiopie (Lucy) Homo habilis – člověk zručný výskyt: Afrika, Asie, Evropa popis: obličej vystupuje dopředu, nadočnicové oblouky potrava: rostliny, mršiny velkých zvířat nástroje: opracované kameny kultura: tlupy, využíval oheň - neuměl ho rozdělat naleziště: rokle Olduwai (J. Afrika)

OPAKOVÁNÍ Lidské rasy Homo erectus – člověk vzpřímený výskyt: Evropa, Asie, Afrika popis: mohutné nadočnicové oblouky, široké a silné čelisti potrava: plody, bobule, vejce, lov velkých zvířat kultura: využívání ohně, skupinový lov, dělba práce nástroje: pěstní klín naleziště: Keňa, Čína, Heidelbeg v Německu Homo neanderthalensis – neandrtálec slepá vývojová větev výskyt: Evropa, Blízký Východ popis: zavalitý, robustní kostra, výrazné nadočnicové oblouky potrava: velká zvěř nástroje: nástroje z pazourku – oštěpy, škrabadla, nože kultura: dělba práce, skupinový lov, počátek řeči, pohřbívání mrtvých naleziště: jeskyně Šipka a Kůlna na Moravě, Gánovce u Popradu, La Chapelle ve Francii, Neanderthal v Německu Homo sapiens – člověk předvěký (kromaňonec) a Homo sapiens sapiens – člověk současný výskyt: celý svět kromě Antarktidy popis: nelišili se od dnešních lidí potrava: velká zvěř, sběr kultura: život v rodech, dělba práce, stavba obydlí, řeč, náboženství, umění – malby, rytiny, sošky (sošky žen = Venuše) naleziště: Cro-Magnon ve Francii, Dolní Věstonice, Pavlov na Moravě, Předmostí u Přerova, Mladeč, Koněprusy… Lidské rasy bílá (europoidní) černá (negroidní) žlutohnědá (mongoloidní) australoidní všechny rasy - rovnocenné teorie popírající rovnost ras = rasismus

Otázky a úkoly Jak se jmenuje společný předchůdce lidoopů a člověka? Koho považujeme za prvního prokázaného předchůdce člověka? Jak se jmenuje první předchůdce zařazený do rodu Homo? Pěstní klín byl nástroj, který používal druh ........................................... . Jak se jmenují dva poddruhy druhu Homo sapiens? Blízko Ostravy leží město, kde byly v jeskyni Šipka nalezeny pozůstatky neandrtálce. Jak se toto město jmenuje? Vzpomeň si na název nejslavnější sošky ženy, nalezené na našem území.

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis 3: pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 80 s. ISBN 80-85937-97-2. [2012-14-09] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-14-09] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – Aegyptopithecus http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Aegyptopithecus_NT.jpg obr. 2 – Proconsul http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Proconsul_NT.jpg obr. 3 – Ramapithecus (lebka) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Sivapithecus.jpg obr. 4 – Australopithecus http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Australopithecus_afarensis_new.JPG obr. 5 – Homo habilis http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Homo_habilis-2.JPG

Zdroje obr. 6 – Homo erectus http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Homo_erectus_new.JPG obr. 7 – neandrtálec http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Neanderthalensis.jpg obr. 8 – člověk z Cro-Magnon (lebka) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Skhul.JPG obr. 9 – Věstonická Venuše http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Vestonicka_venuse_edit.jpg obr. 10 – europoidní rasa obr. 11 – negroidní rasa http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Michael_Jordan.jpg/169px-Michael_Jordan.jpg obr. 12 – mongoloidní rasa http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/%E6%9D%8E%E6%B0%B8%E8%90%8D.jpg obr. 13 – australoidní rasa http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Christine_Anu_1.jpg/160px-Christine_Anu_1.jpg