Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MOCNINY s přirozeným exponentem
Advertisements

Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku)
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Algebraické výrazy: lomené výrazy
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.01 Druhá mocnina
Druhá mocnina a odmocnina
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Mocniny – druhá odmocnina – příklady – 1
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MOCNINY s přirozeným exponentem
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
1. Mocnina s přirozeným mocnitelem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Mocniny s přirozeným mocnitelem Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno.
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
* Výrazy s proměnnými Matematika – 8. ročník *
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Násobení desetinných čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zlomky – 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Pozor, čárka I..
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
S celočíselným exponentam
Sčítání desetinných čísel
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Mocniny Výpočet obsahu čtverce Kolik má čtverec hvězdiček? Výpočet objemu.
Mocniny Mocniny desetinných čísel.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Druhá mocnina a odmocnina VY_32_INOVACE_077_Druhá mocnina a odmocnina.
DESETINNÁ ČÍSLA 2 Čtení čísel NÁZEV ŠKOLY
Druhá mocnina a odmocnina
Mocniny Druhá mocnina.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Mocniny Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku) 1.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Mocniny Druhá mocnina.
Dělitelnost přirozených čísel
MOCNINY.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA.
Početní výkony s celými čísly: násobení
DESETINNÁ ČÍSLA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pojem zlomek a jeho zápis.
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
2.4 Odmocniny Mgr. Petra Toboříková.
Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Pojem zlomek a jeho zápis.
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Pojem zlomek a jeho zápis.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Transkript prezentace:

Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková

Mocnina Příkladem je řešení obsahů a objemů: Při počítání obsahů platí: S = strana x strana Totéž platí pro jednotky S = jednotky x jednotky Vypočítej obsah čverce: a = 3 cm: S = a x a S = 3 cm x 3 cm S = 3 x 3 (cm x cm) při násobení stran se násobí i jednotky S = 9 cm2 Vypočítej objem krychle o hraně a = 2 cm: V = a x a x a V = 2x2x2 (cm x cm x cm) při násobení stran se násobí i jednotky V = 8 cm3

Jiný způsob zápisu součinu stejných čísel (jednotek) Součin 3 . 3 zapíšeme 32. Čteme tři na druhou, protože trojka je v součinu dvakrát. Součin 2 . 2 . 2 zapíšeme 23. Čteme dvě na třetí, protože dvojka je v součinu třikrát. Teď už je vám určitě jasné, že 87 je osm na sedmou. Osmička je v součinu sedmkrát, tj. 87 = 8 . 8 . 8 . 8 . 8 . 8 . 8 = 2 097 152. 7 x

Definice mocniny Číslo 3 je základ mocniny. Součin několika stejných čísel se nazývá mocnina čísla. Číslo 3 je základ mocniny. Číslo 2 je mocnitel (exponent). 3 . 3 = 32 = 9 Součin dvou čísel 3 se nazývá druhá mocnina čísla tři. Píše se 32 (čteme tři na druhou). Př.: 7 . 7 . 7 . 7 je součin čtyř čísel 7. Nazývá se čtvrtá mocnina čísla sedm a píše se 74 (čteme sedm na čtvrtou).

Definice mocniny Součin dvou stejných čísel se nazývá druhá mocnina čísla. Součin tří stejných čísel se nazývá třetí mocnina čísla. ….. Součin sedmi stejných čísel se nazývá sedmá mocnina čísla. …..

= součin dvou stejných činitelů Druhá mocnina = součin dvou stejných činitelů a . a = a2 druhá mocnina čísla a a2 základ mocniny mocnitel (exponent)

Mocnitel, exponent (určuje počet stejných činitelů v součinu) Zápis mocniny obecně n - krát n-tá mocnina základu a Mocnitel, exponent (určuje počet stejných činitelů v součinu) Základ mocniny

Co si budeme pamatovat? 02 = 0 12 = 1 . 1 = 1 22 = 2 . 2 = 4 32 = 3 . 3 = 9 42 = 4 . 4 = 16 52 = 5 . 5 = 25 62 = 6 . 6 = 36 72 = 7 . 7 = 49 82 = 8 . 8 = 64 92 = 9 . 9 = 81 102 = 10 . 10 = 100 112 = 11 . 11 = 121 122 = 12 . 12 = 144 132 = 13 . 13 = 169 142 = 14 . 14 = 196 152 = 15 . 15 = 225 162 = 16 . 16 = 256 172 = 17 . 17 = 289 182 = 18 . 18 = 324 192 = 19 . 19 = 361 202 = 20 . 20 = 400

Přečti mocninu

Zapiš mocninu s mocnitelem 3 a základem 21 se základem (−6) a mocnitelem 5 mající mocnitele 9 a základ 4 jejíž základ je -3 a mocnitel je 0

Příklad uč. 16/1.4.

Příklad uč. 16/1.4. 1. část - řešení 56 pět na šestou 5.5.5.5.5.5 = 15 625 142 čtrnáct na druhou 14.14 = 196 0,13 žádná celá jedna desetina na třetí 0,1.0,1.0,1 = 0,001 dvě pětiny na druhou 8,14 osm celých jedna desetina na čtvrtou 8,1.8,1.8,1.8,1 = 4 304,672

Příklad uč. 16/1.4. 2. část - řešení (-0,2)2 mínus žádná celá dvě desetiny na druhou (-0,2).(-0,2) = 0,04 (-9)3 mínus devět na třetí (-9).(-9).(-9) = - 729 mínus jedna čtvrtina na druhou 104 deset na čtvrtou 10.10.10.10 = 10 000

Znaménka.. (-3)2 = (-3) . (-3) = +9 x -32 = -(3 . 3) = -9 Druhá mocnina čísla je vždy číslo nezáporné (kladné). Pozor: Mocniny musíme zapisovat správně. Špatně zapsané nebo chybějící závorky změní výsledek!!! (-3)2 = (-3) . (-3) = +9 x -32 = -(3 . 3) = -9 Základem mocniny je číslo -3 Základem mocniny je číslo 3 32 = 3.3 = +9 a (-3)2 = (-3).(-3) = +9 Druhá mocnina čísla a druhá mocnina čísla k němu opačného se rovnají.

A co mocniny a desetinná čísla? Příklad: 0,32 = (3 . 0,1)2 = 32 . 0,12 = 9 . 0,01 = 0,09 2 Jedno desetinné místo 1 des.místo x 2 (exponent) = 2 desetinná místa ve výsledku na druhou znamená dvakrát tolik desetinných míst (-0,02)2 = (-2 . 0,01)2 = (-2)2 . 0,012 = 4 . 0,0001 = 0,0004 Dvě desetinná místa 2 des.místa x 2 (exponent) = 4 desetinná místa ve výsledku na druhou znamená dvakrát tolik desetinných míst Počet desetinných míst ve výsledku umocnění určíme jako součin počtu desetinných míst v základu mocniny a exponentu.

A co mocniny a velká čísla? Příklad: 302 = (3 . 10)2 = 32 . 102 = 9 . 100 = 900 2 Jedna nula 1 nula x 2 (exponent) = 2 nuly ve výsledku na druhou znamená dvakrát tolik nul (- 1 200)2 = (- 12 . 100)2 = (- 12)2 . 1002 = 144 . 10 000 = 1 440 000 Dvě nuly 2 nuly x 2 (exponent) = 4 nuly ve výsledku na druhou znamená dvakrát tolik nul Počet nul ve výsledku umocnění určíme jako součin počtu nul v základu mocniny a exponentu.

Dvojnásobný počet desetinných míst Mocniny Vypočítejte: Zapamatujte si: 102 = 1002 = 1 0002 = 10 0002 = 100 10 000 1 000 000 100 000 000 0,12 = 0,012 = 0,0012 = 0,000 12 = 0,01 0,000 1 0,000 001 0,000 000 01 Dvojnásobný počet desetinných míst Dvojnásobný počet nul

Vypočtěte 0,23 = 0,008 0,0122 = 0,000144 0,0072 = 0,000049 (-0,003)2 = 0,000009 (-0,3)2 = 0,09 0,016 = 0,000000000001 (-0,02)3 = -0,000008 0,0082 = 0,000064 0,152 = 0,0225 0,0104 = 0,00000001

Počítejte zpaměti: 1 2002 = (12.100)2 = 122.1002 = 144.10 000 = 1 440 000 0,172 = (17.0,01)2 = 172. 0,012 = 289. 0,000 1 = 0,0289 18 0002 = 0,0192 = (-0,07)2 = 2,52 = 1302 = (18.1 000)2 = 182.1 0002 = 324.1000 000 = = 324 000 000 (19.0,001)2 = 192. 0,0012 = 361. 0,000 001 = 0,000 361 (7.0,01)2 = 72. 0,012 = 49. 0,000 1 = 0,0049 (25.0,1)2 = 252. 0,12 = 625. 0,01 = 6,25 (13.10)2 = 132.102 = 169.100 = 16 900

Počítání s tabulkami 9 7002 0,372 Určete druhou mocninu čísel: Tabulky obsahují druhou (třetí) mocninu a odmocninu čísel 0 až 1000. Proto musíme příklad rozdělit na takové části, aby patřily do tohoto intervalu. Určete druhou mocninu čísel: 9 7002 = (97.100)2 = 972.1002 = 9 409.10 000= = 94 090 000 0,372 = (37.0,01)2 = 372.0,012 = = 1 369. 0,000 1 = 0,136 9

Počítání s tabulkami Co, když číslo není z daného intervalu? Dané číslo zaokrouhlíme na tři platné číslice a postupujeme stejně. 2,145 72 = zaokrouhlíme na 2,152 = 4,622 5 13,792 = zaokrouhlíme na 13,82 = 190,44

Tímto tlačítkem poté zkontroluj, zda jsi mocninu určil správně. Příklady: Klikni na následující odkaz a na otevřené internetové stránce si procvič mocniny desetinných čísel. http://www.ixl.com/math/practice/grade-6-exponents-with-decimal-bases Do tohoto políčka napiš výsledek. Pozor! Místo desetinné čárky musíš použít tečku. Tímto tlačítkem poté zkontroluj, zda jsi mocninu určil správně.

Zdroje: Učebnice Matematika Aritmetika pro ZŠ a víceletá gymnázia 8 – nakladatelství Fraus 2009