Základy druhé nejstarší automobilky na světě byly položeny v roce 1850, kdy se obec Kopřivnice oficiálně nazývala Nesselsdorf a podnikavý živnostník, vyrábějící povozy a drožky, Ignác Šustala vystupoval vůči úřadům jako Ignatz Schustala. V roce 1891 tamní bankéři bratři Guttmanové kapitalizovali společnost Ignatz Schustala & Comp (založena 1858) a učinili z ní Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft. Ignác Šustala se realizace této finanční operace nedožil, zemřel na infarkt. Post číslo jedna zaujal v nové společnosti Hugo Fischer von Röslerstamm. Inženýru Fischerovi z Röslerstammů rozhodně nezle upřít je jeho vizionářství. Byl to právě on, kdo se zasloužil měrou nemalou o uskutečnění stavby prvního automobilu se spalovacím motorem v Rakousku-Uhersku a střední Evropě vůbec. Na scénu vstoupil Liberecký (Reichenberg) továrník baron Theodor von Liebieg. Jedině a pouze, díky jeho přátelství se Karl Benz, vynálezce automobilu se spalovacím motorem, uvolil dodat do Kopřivnice jeden z prvních dvouválcových motorů vyrobených v roce 1897 a zavázat se k pravidelným dodávkám dalších motorů pro první série kopřivnických automobilů. Jen několik málo let po zrodu automobilu, tak jak jej známe dnes, byl v Kopřivnici roku 1897 vyroben první vůz – Präsident. Dokonce pouze jeden rok dělí od sebe první nákladní vozidlo na světě a první nákladní automobil z Kopřivnice (1898). Konstruktér Hans Ledwinka se stal otcem toho, čemu dnes říkáme „tatrovácká koncepce automobilu“. V roce 1923 byl jako nový produkt představen podvozek tvořený centrální nosnou rourou, na jejímž předním konci byl umístěn vzduchem přímo chlazený motor a převodovka, a nezávisle uloženými výkyvnými poloosami. Tato geniální konstrukce se postupně prosadila v lehkém provedení u speciálních vozidel a poté i pro nejtěžší výrobky do terénu. V roce 1919 se poprvé na vozidlech objevil nápis TATRA. Shodou okolností šlo o první sériově vyráběné (od roku 1914) nákladní automobily NW TL2 a NW TL4. Po roce 1945 se v Tatře konečně na celé čáře prosadila česká linie. Vznikl národní podnik TATRA a jeho projektanti dokonale rozpracovali válečnou konstrukci prvního těžkého nákladního automobilu TATRA (111) se vzduchem přímo chlazeným vznětovým motorem vlastní originální konstrukce. http://www.tatra.cz/o-spolecnosti/historie-tatry/historie-vyroby/ kráceno
na druhém nezávisle uložené výkyvné poloosy. Tatrovácká koncepce automobilu - podvozek tvořený centrální nosnou rourou, na jejímž předním konci je umístěn vzduchem chlazený motor a převodovka, na druhém nezávisle uložené výkyvné poloosy.
Tatra President 1897(replika)
Automobil dosahoval rychlosti 15 km/h a byl schopen přepravit náklad o hmotnosti až 2,5 t. Je možné, že se jedná se o vůbec první užitkový automobil svého druhu na světě. První nákladní vůz 1898 - replika
Tatra 10 1915 - 1919 Foto Marcin Szala
Tatra typ T (1921)
Tatra 20 1923 - 1925 Foto Gwafton
s rozvodem OHV a výkonem 8,8 kW (12 koní) Tatra 11 1923 až 1926 objemem 1 056 cm³, s rozvodem OHV a výkonem 8,8 kW (12 koní) při 2 500 až 2 800 otáčkách za minutu Foto Ondrej Ertl
Tatra 12 1926 - 1934 Foto Dr Killer
Tatra 12 1926 - 1934
Tatra 12, hasičský speciál
Tatra 12 1925 Foto dave_7
Tatra 17 1925 - 1927 Foto Dr Killer
Tatra 17/31 (1928-1930) – 6-ti místná limuzína)
Tatra 26/52 1931
Tatra 30 1926 – 1930 – vzduchem chlazený plochý benzínový čtyřválec o obsahu 1680 ccm, výkon 26 koní/2000ot., max. rychl. 90 km/h. Foto František Dvořák iDNES.cz
Tatra 31 1926 - 1930 Foto Gwafton
Tatra 43 (1929-1932)
Tatra 43/52 (1931-1938) Foto Gwafton
a spotřebě 9 - 11 litrů (i ve verzi nákladní) 1930 - 1938 Tatra 52 - čtyřmístný vúz s rychloběhem a s hydraulickými brzdami, o výkonu 20 k, max. rychlosti 90 km/h. a spotřebě 9 - 11 litrů (i ve verzi nákladní) 1930 - 1938
Tatra T-131. Zde bylo vyrobeno 35 kusů. Foto Ondrej Ertl Roku 1935 zakoupila Tatra Kopřivnice licenci letounu, který dostal označení Tatra T-131. Zde bylo vyrobeno 35 kusů.
Foto Ing. Jiri Hlinka Tatra 101.2 - 1938 Vlastní vývoj letadel Tatra navázal na dobré zkušenosti s T-131. Byl vybaven motorem Tatra 100, což byl vlastně licenční Hirth HM-504. Konstrukce trupu letadel a jejich draku využívala shodné prvky se svými předchůdci. Tak vznikla řada letadel T-001, T-101, T-201 a T-301, a připraveny byly i další typy.
přenos výkonu mechanický,vyrobeno 89 kusů. Foto Rainer Haufe Motorový vůz M120 „Věžák“ 1930 – 1935, motor Tatra 75 kW/90 kW, max. rychl. 50 km/h, přenos výkonu mechanický,vyrobeno 89 kusů.
Drezína Tatra 15/30 1936 Foto Dr Killer
Tatra 27b 1930 - 1947 Tatra 27bh – provedení na dřevoplyn (byly vyráběny i na svítiplyn).
Tatra 52 karoserie Sodomka
Tatra 52 - (1931) karoserie Sodomka
Tatra 54 1931 - 1934
Tatra 57 1931 - 1935 Tatra 57 sportovní kabriolet „Hadimrška“ (1931-1936)
Tatra 70 1931 - 1934
Tatra 57A 1936 - 1938
Tatra 85 1936 – 1941 Motor: vodou chlazený čtyřválec OHV, obsah 8143 cm³, max. rychlost: 60 km/h, spotřeba paliva: 45 - 50 l/100 km, poháněny obě zadní nápravy, nosnost: 5 - 6 tun Foto Dr Killer
Tatra T-93 1937 – 1941 zážehový a kapalinou chlazený čtyřválec, obsah 3 981 cm3 , výkon 54,4 kW (75 k) při 3 000 ot./min., maximální rychlost 70 km/h. Foto Dr Killer
Tatra 57B 1938 - 1949
Tatra 70 1931 - 1932 Foto Dr Killer
Tatra V570 1933 - prototyp osobního automobilu vyvinutý H. Ledwinkou Tatra V570 1933 - prototyp osobního automobilu vyvinutý H. Ledwinkou. V mnohém podobá pozdějšímu vozu VW Brouk. Ledwinka a Ferdinand Porsche se osobně znali a své zkušenosti a návrhy konzultovali.
Tatra 75 1933 - 1942 Foto dave_7
Tatra T 72 - (1933-1937) 6-ti kolový vůz (pro armádu)
Tatra 77 1934 - 1935
Foto gora Tatra 77 A 1935 - 1936
Foto Simon Davison Tatra 80 1930 – 1937 Motor SV 5990 cm³, Výkon: 84,5 - 88 kW (115 - 120 koní), max. rychl. 140 km/h, převodovka čtyřstupňová ZF
Tatra 80 1931 – 1935 (TGM) Foto Stanislav Jelen
Tatra 82 - 1935-1938 - vyrobeno 325 ks - motor čtyřdobý zážehový chlazený vzduchem, chlazení zajišťují 2 ventilátory, počet válců 4 uspořádány proti sobě (boxer) vrtání x zdvih 90 x 98 2494 cm3 zapalování akumulátorové Bosch, rozvod OHC, karburátor Zenith IB 36, výkon 40.5 kW, mazání tlakové oběžné, suchá kliková skříň, dynamo12 V, 125 W. Terénní vůz skvělých jízdních vlastností. Byly dodávány jako vojenské štábní, průzkumné a skříňové vozy a valníky, vzniklo i několik autobusů.
Jediné dva vyrobené kusy poháněl sériový motor lehkého nákladního automobilu Tatra 82. Vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 2490 ccm měl výkon 55 koní při 3200 ot./min. Tatra 90 - 1935 – vyrobeny 2 kusy Foto Dr Killer
obchodní název Slovenská strela. Foto Petr Adámek Motorový vůz M 290.0 (1936) - motor 2 x zážehový Tatra T 67, výkon 1 x 123 kW, elektromechanický přenos výkonu, max. rychl. 148 km/hod, hmotnost 36 t, vyrobeny 2 kusy, výrobní typové označení Tatra 68, obchodní název Slovenská strela.
Tatra 87 - 1937 – 1950 - „Osmička“
Tatra 87 1937 – 1950 - maximální rychlostí 160 km/h se Tatra 87 zařadila mezi nejrychlejší vyráběné vozy své doby. Na obrázku je vůz cestovatelů Hanzelky a Zikmunda (1947-1950). Foto Flickr
Foto Martin Szala Tatra 97 - 1937 - 1946
Tatra 97 1937 - 1946 Foto dave7
Vojenský velitelský vůz - (1940-1942) - prototyp
Motorové sáně Tatra V 855 1942
Tatra 111 1942 – 1962 – jeden z nejslavnějších nákladních automobilů své doby, bylo vyrobeno 33 691 kusů, výkon 132 - 156 kW, max. rychl. 75 km/h, jako první nákl. Tatra měl vzduchem chlazený motor
Foto Ondrej Ertl Motor Tatra 111 (1942 – 1962) byl vznětový s přímým vstřikováním paliva. Měl 12 válců ve dvou řadách uspořádaných do V o celkovém objemu 14,8 litru a byl chlazen vzducem pomocí dvou axiálních ventilátorů, poháněných nejprve zapouzdřeným řetězovým, později jednodušším řemenovým převodem.
Tatra 141 1957 – 1970 – tahač 6×6 do hmotnosti 100t Foto Ondrej Ertl
Tatra 114 1947 - 1948
Tatra 107 1946 – 1947 - předchůdce Tatry 600, Tatraplanu
Tatra 600 „Tatraplan“ (1947 – 1952), motor vzadu umístěný dvoulitrový plochý čtyřválec s výkonem 38 kW (52 k) při 4000 ot/min.
Motor TatraT-600 Tatraplan - 1950 foto dave_7
Tatra 201 1947
Tatra T 400 - trolejbus 1948 - 1955 Foto Petr Dadák
Motorové vozy řady M 131. 1 (od 1 Motorové vozy řady M 131.1 (od 1. ledna 1988 administrativně označené řadou 801) jsou dvounápravové železniční osobní motorové vozy, které byly vyráběny v letech 1948 až 1956 v závodech Tatra Kopřivnice a Vagónka Studénka. Motor Tatra T301, výkon 114 kW, mechanická čtyřstupňová převodovka Mylius.
se vrátil zpět. Stalin ho ani jednou nepoužil Foto Jan Kubík Tatra 600 - kabriolet Sodomka 1949 byl dárkem Stalinovi k sedmdesátinám a po létech se vrátil zpět. Stalin ho ani jednou nepoužil
Tatra 607, 1950 Foto L.Spurzem
motor vzadu, motor Tatra T 500, počet převodových stupňů 5+1 Tatra 500 HB 1950 – 1957 - Tatra 500 HB byl první autobus na světě, který měl vzduchem chlazený motor vzadu, motor Tatra T 500, počet převodových stupňů 5+1
Tatra 128 1951 - 1952
Prakticky stejný motor byl použit v Tatře 603 Tatra 805 1953 – 1960 – „Kvíčala“nebo také „Kačena“
Tatra 603 1956 - 1963
Foto Dr.Killer Tatra 603 ambulance
Tatra T 605, závodní vůz (1956)
Tatra 607-2, monopost Ecce Homo 1957 A. Veřmiřovský. Foto Marcin Szala
Foto Dr. Killer Tatra 805 - terenní vozy ing. Hanzelky a Zikmunda. Se dvěma vozy podnikly v letech 1959-1964 svoji druhou cestu.
Foto Marcin Szala Tatra minibus 1961 – motor T 603 vpředu, pohon předních kol, rychl. 120 km/h, spotřeba 16l/100 km
Tatra T 401 1958 Foto Harold
Foto Alina Zienowicz OT-810 (1959) byl československý kolopásový obrněný transportér, který byl vyráběn podle německých obrněnců Hakl. Poháněl ho motor Tatra T-928-3 8-válec (88,3 kW), jel až 60km/h a jeho dojezd byl 600 km. Posádka 1+10 v základní verzi.
Foto Panoha OT-64 1961 Obrněný transportér 8x8 vyráběný ve spolupráci s Polskem na bázi Tatra 813, motor Tatra T-928-14, vznětový, vzduchem chlazený 180 hp, max. rychl. 100 km/h na silnici, 10 km/h ve vodě, dojezd 740 km
Tatra Delfín 1964 – automobil třídy formule Junior vznikl rozpůlením vidlicového osmiválce Tatra 603. Motor má zdvihový objem 1089 ccm a je vybaven dvěma dvojitými karburátory Weber 40 DCO3.
Tatra 603X 1966
Foto Ralf Roletschek Foto Jano Gallo Tatra T813 – 1967 - 1982
Foto Ludek Tatra 148 1972 – 1982 – vylepšená Tatra 138, která se vyráběla v roce 1959 – 71. Pohonnou jednotkou byl naftový, vzduchem chlazený, do „V“ uspořádaný osmiválcový motor s ventilovým rozvodem OHV řady T 928, který byl značně modernizovaný a dostal také nové označení T2 – 928E. Změnil se zdvih z původních 130 milimetrů na 140 mm, vrtání zůstalo nezměněno. Celkový zdvihový objem se zvětšil na 12 667 cm³. Maximální výkon stoupl na 148,6 kW (202 koní) při 2 000 otáčkách.
Foto Ondrej Ertl Tatra 2 603, model 69 1973
Motor Tatra 603 H (1973) - benzínový čtyřdobý, 2,545 l (2,474 l), vidlicový 8-válec do V, OHV, 2474 ccm, vzduchem chlazený, výkon - 100 PS při 4800 ot/min Foto Ondrej Ertl
Tatra 613 Kabrio – přehlídkový 1974 -1995 Foto Dr Killer Tatra 613 Kabrio – přehlídkový 1974 -1995
čtyřstupňová, u posledních vozů pětistupňová. Coupe Vignale Tatra 613 1974 – 1995 - Tatra 613 byla známá jako rychlé, prostorné a pohodlné vozidlo s pružným karburátorovým motorem 2x2 OHC objemu 3,5 l s výkonem 168 koní, s kterým jezdila až 190 km/h. Později se v malých počtech objevily i výkonnejší motory s vyšším zdvihovým objemem, ke konci výroby i motory se vstřikováním a výkonem až 200 koní. Tyto vozy dosahovaly rychlosti až 230 km/h. Převodovka byla nejprve čtyřstupňová, u posledních vozů pětistupňová. Foto Ondrej Ertl
Sanitka Tatra 613 SV Foto Ondrej Ertl
Tatra Beta - lehký dvoumístný užitkový automobil s nosností 600 kg, vyráběný v pobočném závodě v Příboře v letech 1996 - 1999. První prototypy s elektrickým pohonem měly dojezd 140 km. Později se objevil požadavek na flexibilnejší pohon benzínovým motorem. V letech 1996-1997 se do vozů Beta montoval agregát z vozů Š Favorit, od roku 1998 modernější a výkonnější agregát automobilu Hyundai Accent 1341 cm³ ,62 kW
Foto Richard Bleichmann Tatra 815 – výroba od roku 1983 - vzduchem chlazený osmiválec s přímým vstřikem paliva a válci uloženými do V, OHV,objem motoru je 12 667 cm3 a poskytuje výkon 280 nebo 320 kW. Vzduchové chlazení ventilátorem je pro vozy Tatra stejně charakteristické jako koncepce páteřového rámu.
Tatra 815 Karla Lopraise. Pohání jí vodou chlazený přeplňovaný motor KHD Deutz se zdvihovým objemem přes 15 litrů a výkonem 550 kW při 2100 ot./min. Maximální točivý moment 3150 Nm dosahuje T 815 při 1200 ot./min. Foto Pernak
DANA - Houfnice je umístěna na podvozku nákladního automobilu Tatra 815, motor Tatra 3-920.52V-12 360 hp, max.rychl. 80 km/h, zbraň je vybavena automatickým nabíjením.
MTX Tatra V8 1992 dvoumístný sportovní automobil s motorem nad zadní nápravou postavený na bázi mechanických skupin automobilu Tatra 613 a vyráběný firmou Metalex.
Tatra 700 1996 – 1998 Motor: osmiválcový s válci do V, s rozvodem DOHC, vzduchem chlazený, s vícebod. vstřikováním paliva, katalyzátor třícestný , objem válců: 3495 cm³, výkon: 201 koní (147,5 kW) při 5750 ot., převodovka: pětistupňová, plně synchronizovaná, max. rychl. 230 km/h , normo spotřeba: 12,5l/100 km
a T3C-928, nejčastěji používaným motorem je T3C-928-81. Tatra 163 Jamal -výroba od roku 1999, do Tatry Jamal se montují motory Tatra řady T3B-928 a T3C-928, nejčastěji používaným motorem je T3C-928-81.
Foto Michal Zadník Tatra 810 2010 - motor: 6-ti válec Renault DXi7 240 EC01, max. výkon: 177 kW, převodovka: ZF Ecolite 6S 1000 T0, objem nádrže: 320 l, dojezd: 800 km, spotřeba na 100 km: 28,5 l, max. rychl.: 106 km/h (omezena)
chlazených agregátů cizí provenience. Tatra TERRN°1 2010 - Pod sklopnou kabinou je možné na přání zákazníka zabudovat nejenom klasický vzduchem chlazený osmiválec Tatra T3B-928TMK-60, ale také některý z vybraných kapalinou chlazených agregátů cizí provenience.
ve spojení s automatickými převodovkami (Twin Disc). Foto Pibwl Tatra 815-7 2004 – motor Tatra V8, přeplňovaný s mezichladiči, objem 12,67 l a 14-ti stupňová převodovka, verze 4x4 až 8x8, max rychl. 110 km/h. Lze použít i alternativních hnacích jednotek (např. Cummins) ve spojení s automatickými převodovkami (Twin Disc).
s centrální nosnou rourou. Tatra Phoenix využívá kabinu DAF CF 85. Pohonnou jednotkou pro modelovou řadu Phoenix je kapalinou chlazený řadový šestiválec PACCAR MX se zdvihovým objemem 12,9 l, vrtáním 130 mm a zdvihem 162 mm. V nabídce budou výkonové verze od 265 kW do 375 kW, točivý moment pokrývá rozsah od 1775 Nm do 2500 Nm. Motory jsou připraveny pro plnění emisní normy Euro 5, v nabídce však budou i další varianty (Euro 3, Euro 4) pro méně náročné trhy. Podvozek je s páteřovou nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Převodovka TATRA je integrována do podvozku a sešroubována s centrální nosnou rourou. Tatra Phoenix využívá kabinu DAF CF 85.
S využitím především níže uvedených stránek: http://www.eurooldtimers.com/cze/reportaz/145-technicke-muzeum-tatra.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra a dalších podkladů sestavil: