P. Picasso: „už dávno netvrdíme, že znázorňujeme věci tak, jak se jeví našim očím. Byla to iluze a je zbytečné se jí nadále zabývat. Nechceme na plátně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technika,tak jak ji vidím já…
Advertisements

PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
První představitelé impresionismu
KUBISMUS a Pablo Picasso.
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Kubismus I. Polovina 20. století.
Zakladatel moderního malířství?
Gustave Courbet Barbizonská škola
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Abstraktní expresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Umělecké směry 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
Umělecké směry 20. století
Dadaismus I. polovina 20. století.
FUTURISMUS Jiří Salajka.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
IMPRESIONISMUS.
Umělecké směry 20. století
DADAISMUS Jana Bobčíková.
Dadaismus byl mezinárodním stavem mysli nebo spíše životním stylem, než hnutím…
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Meziválečná doba Malíři.
Futurismus.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
FUTURISMUS Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Aktualizace uměleckého díla
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Dějiny umění Poznejte díla směrů první poloviny 20. století 4.
KUBISMUS Metelková Surov.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KUBISMUS.
Futurismus.
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Transkript prezentace:

P. Picasso: „už dávno netvrdíme, že znázorňujeme věci tak, jak se jeví našim očím. Byla to iluze a je zbytečné se jí nadále zabývat. Nechceme na plátně pevně zachytit imaginární dojem prchavého okamžiku. Proč bychom neměli být důslední a nepřiznat si, že našim opravdovým cílem je spíše vytvářet než napodobovat?“

P. Picasso, Housle a hrozny, 1912 Když myslíme na nějaký předmět, například na housle, pak se v naší mysli nejeví, tak jak bychom je viděli okem. Máme schopnost pojímat je, a také to děláme, v moha aspektech najednou. toto pojetí připomíná egyptské zásady kresby; podle nich má být předmět znázorněn z takového úhlu, odkud jeho charakteristický tvar nejlépe vynikne. P. Picasso, Housle a hrozny, 1912

Zásady kubismu uspořádanosti dosahovali využíváním více méně podobných částí Problém – ten kdo viděl obraz, musel znát zobrazovaný předmět – jen tak je možné jej rozložený na fragmenty rozpoznat. Ne každý má z této hry požitek – ona ale nebyla určena pro každého. Kritici uraženi – takhle housle nevypadají – umělec – ale vždyť vy víte jak vypadají - tohle je hra. Nikdy netvrdili, že se svět má vzdát klasického zobrazení (i sám Picasso se sem tam rád vracel)

Oboje nakreslil Pablo Picasso. Hlava chlapce, 1945 Oboje nakreslil Pablo Picasso. Zjišťoval jak daleko může jít v pokusech zkonstruovat hlavu z nejnepravděpodobnějších materiálů a tvarů. Vstřihl z materiálu tvar hlavy, nalepil, k tomu oči (každé jinam) nakreslil ústa.. koláž pro děti Hlava, 1928

Přesto, že nový směr (kubismus) u některých vyvolával zuřivost - stále přibývalo malířů, kteří se k němu přidružovali Na Montmartru skupina mladých umělců – bratři Duchampové a Francis Picabia – umírněná skupina, žádné zvraty v malbě Francis Picabia a Marcel Duchamp (nejmladší) se stali předchůdci dadaismu

Kubo-futurismus Marcela Duchampa Kubisté chtěli zobrazovat pohyb kolem předmětu. Duchamp se stal kubistou v roce 1911 a zabýval se zmnožováním pohledů a rozkladů barev a tvarů. Zkoumal využití transparencí v obraze. Pustil se do problému: Jak vyjádřit pohyb. http://duchcamp.sweb.cz/page_01b.htm

Portrét šachistů, 1911 Smutný mladý muž ve vlaku, 1912

Akt sestupující ze schodů I. a II.

Druhá varianta – mnohem abstraktnější Vyvolala skandál na neyorské Armory Show (výstava) Duchamp se snažil zachytit různé statické pozice, pohybujícího se těla. Neznázorňoval pohyb, ale vyvolával dojem pohybu zobrazením jeho následků. Později se odpoutal od malířství a věnoval se kinetismu a objektům.

Futurismus Vybrali si své jméno sami Hnutí vzniklo kolem osobnosti Fillippa Tommasa Marinettiho byl básník, ale vnímal silně touhu umělců skoncovat s tehdejším konformismem. 11.února 1909 – napsal Manifest futurismu

https://www.youtube.com/watch?v=ZGn2s3TQx3U 1:34 – 2:20 7:52 -

Giacomo Balla, 1871 - 1958 Dynamika psa na vodítku, 1912 Rychlost a zvuk , 1913

Umberto Boccioni,1882 - 1916 Unikátní formy kontinuity v prostoru, 1913 Dynamika cyklisty, 1913

Naivismus Umělci se snaží vytvářet, ne napodobovat a častokráte svá díla nechávají jen v náznacích – už se nesnaží udělat ženu z kamene, nýbrž kámen, který naznačuje ženu. Postava spíše vyplyne a sochař zachovává i jednoduchost skály Henry Moore, ležící postava, 1938

Právě takový postoj dal umělcům 20 Právě takový postoj dal umělcům 20.století nový cit pro umění primitivů. Vyvolává v nich touhu utéct před civilizací, která jim připadá zkažená komercí. Primitiv je krutý a divoký, ale nezatížený pokrytectvím. Gauguin do Tichomoří Přímočarost až dětská jednoduchost v umění – bez efektů a triků, kterým se dá naučit Nechtějí „ztratit duši“ s stát se zručnými výrobci obrazů

Gauguinův primitivismus měl na moderní umění trvalejší vliv než Goghův expresionismus nebo Cézannova cesta ke kubismu

Změna vkusu ve společnosti Návrat k poetice středověkých maleb Vlivem této změny objevili v Paříži mladí umělci umění amatérského malíře / celníka který vedl nenápadný život na předměstí.

Henri Rousseau 1844 - 1910 Rousseau nevěděl nic o správném malířském umění, neznal triky impresionismu Maloval jasné obrysy jednoduchými čistými barvami Vykreslil každý list na stromě a každé stéblo trávy na louce

Jungle Exotická krajina

Vysoce kultivovanému divákovi mohou jeho práce připadat neohrabané, ale je v nich něco vitálního, jednoduchého a poetického Sen, 1910

http://events.veneziaunica.it/content/henri-rousseau-archaic-candour 1:53

Marc Chagall (1887 – 1985) Do Paříže z Ruska Vesnické výjevy Cellista, 1939