Dějiny filozofie - obecně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZakreslování.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Určování času VY_22_INOVACE_07_140
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
Základní logické funkce
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Pravěké megalitické stavby
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Pády podstatných jmen, rod střední, člen neurčitý
Pády podstatných jmen, rod střední, člen určitý
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
Filozofické disciplíny
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Světový názor - mýtus- náboženství - věda
Gotická architektura VY_32_INOVACE_46_928
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Starověký Řím VY_32_INOVACE_46_923
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Dějiny filozofie - obecně STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Dějiny filozofie - obecně VY_32_INOVACE_35_700 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 35 Anotace Občanská nauka, filozofie, dějiny filozofie Klíčová slova Dějiny jednotlivých věd a dějiny filozofe, dějiny filozofie a filozofie dějin, antická filozofie, Řecko – kolébka evropského myšlení, periodizace antické filozofie Předmět Občanská nauka Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4.Ročník Mechanik seřizovač, 2. ročník Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední snímek

Filozofie jako každá věda má své vlastní dějiny STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Dějiny filozofie DĚJINY FILOZOFIE Filozofie jako každá věda má své vlastní dějiny . dějiny filozofie ------- filozofie dějin jako např. filozofie sportu filozofie politiky filozofie práva filozofie reklamy apod. Dějiny filozofie sledují činy myslícího rozumu, filozofické myšlenky, jejich obsah, sled, vývoj. , I když vývoj filozofického myšlení je mnohem starší, pro vývoj evropského myšlení má význam především antická filozofie (antikou se souhrnně nazývá období dějin a kultury starověkého Řecka a Říma; samotná antická filozofie je však převážně řeckou záležitostí, římské myšlení na řeckou filozofii většinou jen navázalo a není tudíž příliš originální.   Rozliš Klllllll

Proč se Řecko stalo kolébkou evropské civilizace ? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Proč se Řecko stalo kolébkou evropské civilizace ? 1. Existence bohatých svobodných měst   12 řeckých osad v tzv. Iónii (pobřeží malé Asie- dnešního Turecka), nejvýznamnější z nich město Milétos zde: styk dvou významných starověkých kultur (středomořská + východní)   2. Praktické potřeby (obchod, mořeplavba ) vyžadovaly systematizaci reálných poznatků o světě 3. Řecké náboženství   netvořilo jednotlivý systém (s duchovním monopolem)- vedle mýtického obrazu světa se zde mohl rozvíjet bez zásadních problémů i „konkurenční“ výklad světa (racionální- založený na rozumu) 4. Aténská demokracie    Snahy umožnit co největšímu počtu občanů účast na polit. rozhodování → právo na svobodu slova, veřejné diskuse téměř beztrestné Iba

PERIODIZACE ANTICKÉ FILOZOFIE STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PERIODIZACE ANTICKÉ FILOZOFIE Počátky antické filozofie nacházíme na přelomu 7. a 6. století před n. l. u tzv. milétských filozofů a ukončení můžeme považovat začátek 6. století n. l. ,kdy se antická filozofie transformuje do křesťanského myšlení. Antická tradice , která dala základ celé dnešní euroamerické kultuře zahrnuje tedy přes 1000 let. 1. období – filozofie předsókratovská( kosmologická) 6. – 4. stol. př.n.l. - filozofie hledá podstatu světa, sjednocující princip, řád, harmonii, ( před filozofem Sókratem , který žil v letech 469 – 399 př.n.l.) období 2. období – klasické období (antropologická filozofie) celé 4. stol. př.n.l. – vrchol antické filozofie – orientace na člověka a na gnoseologické problémy, vytváření filozofických systémů- Sókrates, Platón, Aristotelés 3. období – helénistické období od konce 4. stol. př.n.l. – 6. stol. n.l. hledání smyslu lidské existence (stoicismus, skepticismus,…) 3

PŘEDSÓKRATOVSKÁ FILOZOFIE STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PŘEDSÓKRATOVSKÁ FILOZOFIE -hledá v počátcích odpověď na otázku, co je základem (principem) světa, - kde má počátek svět, jaká je podstata světa, jakým řádem se řídí =řeší zejména ontologické otázky,  první filozofií (první vědou) je ontologie Text: „Jest druh vědy, jenž zkoumá jsoucno jako jsoucno a to, co mu o sobě náleží. Tato věda není totožná se žádnou tzv. vědou zvláštní. Neboť žádná jiná věda nepojednává obecně o jsoucnu jako jsoucnu, nýbrž každá si z něho vybere určitou část a zkoumá určení, jež jí náležejí, jako např: vědy matematické Aristoteles -hlavní zájem filozofů tohoto období = svět (kosmos) a hledání jeho základů   ARCHÉ = pralátka všech věcí – základ věcí nejstarší filozofové žili v bohatém přístavu Milétos ( na pobřeží Malé Asie – dnešní Turecko)  Milétská škola pralátku spatřovali v samotné přírodě  filozofie přírodní) (příroda = fysis) Jejich výroky o přírodě se opírají o jejich živé nazírání- pozorování přírody. -

vše vzniklo z vody věci vznikají látka neurčitá A R CH É STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   vše vzniklo z vody věci vznikají látka neurčitá vše se živí vlhkem zhušťováním a a neomezená zřeďováním látka v abstraktní , vzduchu – rozlišoval podobě 7 zákl. stavů vzduchu našim smyslům nepřístupná, neboť smyslově můžeme vnímat věci, které vznikají vytvarováním z apeironu Thales Milétský Anaximenés Anaximadros A R CH É Voda vzduch apeiron

Použité zdroje Vlastní Základy filozofie Jaroslav Schegelová STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní Základy filozofie Jaroslav Schegelová ISBN 80-900096-4-6