Číslicové měřící přístroje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MĚŘENÍ NA INTEGROVANÝCH OBVODECH ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ.
Advertisements

Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Detekce kolejových vozidel Počítače náprav Kamenický Dušan.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
DIGITALIZACE ZVUKU, VIDEA Digitalizace (z angl. digital, číslicový) je obecně převod analogového - spojitého signálu (např. hlasový projev, historie gramofonová.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky MEIII Dekodéry pro.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Technická dokumentace Mechanik elektronik 1. ročník OB21-OP-EL-TD-VAŠ-M Opakování.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Transformátor.
Senzory pro EZS.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektrotechnická měření Základní měření a analogové přístroje
Základy automatického řízení 1
Měření délky pevného tělesa
Proudové chrániče.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslicová technika.
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Monitory Monitor je základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Jednočipové počítače – aplikace I2C sběrnice
Orbis pictus 21. století Mikropočítač
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Poměr v základním tvaru.
Přenosové soustavy Autor: Pszczółka Tomáš VY_32_INOVACE_pszczolka_
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Elektromagnetická slučitelnost
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Logické funkce a obvody
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r. o., Orlová Lutyně
Elektromagnetická slučitelnost
Stavební fakulta ČVUT, B407
Číslicové měřící přístroje
Zlomky a desetinná čísla
Normály elektrických veličin
Číslicové měřící přístroje
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Analogové měřící přístroje
Měření výkonu trojfázového proudu
Měření výkonu elektrického proudu
Měření elektrického odporu
ELEKTRICKÁ MĚŘENÍ MĚŘENÍ PROUDU Ing. Petr Hanáček.
Měřící zesilovače.
Jak postupovat při měření?
Analogové násobičky.
Měření vlastností zdrojů elektrické energie
Elektrické měřící přístroje
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Programovatelné automaty (Programmable logic controllers – PLC)
Úvod do praktické fyziky
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
TRANZISTOROVÝ JEV.
Digitální učební materiál
Poměr v základním tvaru.
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Transkript prezentace:

Číslicové měřící přístroje Princip Základní vlastnosti Přesnost měření

Číslicové měřící přístroje základem je A/D převodník převádějící analogové napětí na binární číslo měřená veličina je zobrazena dekadickým číslem na displeji vstupní zesilovač, A/D převodník a obvody číslicového zpracování vyžadují napájení (baterii) pro měření jiných veličin se používají převodníky pro převod této veličiny na napětí pro měření střídavých napětí (proudů) je přístroj vybaven převodníkem střídavého napětí na stejnosměrné činnost přístroje je řízena mikroprocesorem výsledky lze ukládat do vnitřní paměti lze zařadit do automatizovaných systémů

Blokové schéma číslicového měřícího přístroje VUS – vstupní úprava signálu – změna rozsahu (zesílení, zeslabení), přepěťová ochrana, převod jiné veličiny na napětí DP – dolní propust (antialiasingový filtr) VP – vzorkovač s pamětí (analogová paměť) – uchovává hodnotu napětí po dobu jeho převodu A/D převodníkem A/D – analogově číslicový převodník  n-bitové binární číslo ČZ – číslicové zpracování signálu – úprava řádu, … ZJ – zobrazovací jednotka – zobrazení v desítkové soustavě ŘJ – řídící jednotka

Vlastnosti digitálního přístroje = A/D převodníku hloubka digitalizace = rozlišovací schopnost počet bitů použitých pro digitalizaci: 7 až 9 u digitálních osciloskopů u multimetrů 11 až 15 ( i více) počet bitů (n) udává velikost jednoho kvanta (q), kterou lze převodníkem rozeznat Umax – rozsah měření pro 8 bitů q = 1/256  0,4 % rozsahu ! způsob digitalizace = rychlost převodu několik ns u digitálních osciloskopů až 50 ms běžných multimetrů

Přesnost číslicových měřících přístrojů je dána přesností analogové části zeslabením nebo zesílením signálu, případně jeho převodem na napětí její poměrná hodnota se v celém rozsahu nemění označuje se jako chybu čtení (Reading – rdg) udává se v % z měřené hodnoty přesností číslicové části chyby digitalizace a následného číslicového zpracování její absolutní hodnota je konstantní v celém měřícím rozsahů označuje se jako chyba plného rozsahu (Full scalle – FS) udává se v počtu displeji zobrazených jednotek nejnižšího řádu – digitech (dig nebo d) Např.: ± 0,5% ± 3d

Výpočet nejistoty (nepřesnosti) měření Pro přesnost měření veličiny X se nejčastěji používá relativní (procentní) nejistota X z měřené hodnoty Údaj o přesnosti výrobce ve tvaru X =  Rdg    FS je nutné převést na tvar X =  (1 + 2) kde: 1 – relativní chyba analogového zpracování = Rdg 2 – relativní chyba číslicového zpracování kde: XR – rozsah měření FS – rozsah displeje – nejčastěji v desítkových řádech

Přiřazení hodnoty FS rozsahu displeje U běžných multimetrů se rozsah displeje (hloubky digitalizace) udává v počtu zobrazených desítkových řádů, např.: 3½ místný displej. Tento 3½ místný displej zobrazí maximálně hodnotu 1 999 Celé číslo udává počet plných (nižších) řádů (0÷9) Zlomek udává „část“ z nejvyššího řádu ½  1 3½  FS = 1 999 4½  FS = 19 999 ¾  3 3 ¾  FS = 3 999 78  7 378  FS = 7 999 478  FS= 79 999 Větší rozsahy displejů se uvádí jako maximální hodnota displeje např.: 120 000

Výpočet nejistoty měření ze zobrazeného údaje U přístrojů s automatickou volbou rozsahu obvykle neznáme použitý rozsah – přesnost měření vypočítáme z údaje zobrazeného na displeji: Xd – počet násobku nejmenší rozlišované hodnoty (kvant) = zobrazená hodnota u které nebereme v úvahu existenci desetinné čárky (tečky) Např.: Pro hodnotu 16,13V je Xd=1613 dig. Příklad: Jaká je nejistota měření napětí U=1,325V přístrojem Rdg=0,5% a  FS= 2d  

Vliv měřené hodnoty na přesnost měření Stejně jako u analogových přístrojů má na přesnost měření vliv správná volba co nejmenšího = nejcitlivějšího rozsahu Nevýhodou číslicových přístrojů je hrubé odstupňování rozsahů nejméně po 10 (i více) násobcích nižší hodnoty Výsledky měření na velkých rozsazích jsou výrazně zkresleny chybou číslicového zpracování, s klesající zobrazenou (měřenou) hodnotou prudce roste FS ! ! !

Nevýhody číslicových přístrojů: hrubě odstupňované rozsahy – po celých dekádách (posunem desetinné čárky) omezený kmitočtový rozsah – u běžných multimetrů pouze do 400 až 1 000 Hz – magnetoelektrické přístroje s usměrňovačem spolehlivě měří harmonické průběhy do 10 kHz potřeba napájecího zdroje multimetry měří přesně pouze DC napětí, přesnost AC napětí a hlavně AC proudů je výrazně menší přístroje bez bargrafů nemožňují zachycení rychlých přechodových dějů – údaj na displeji se mění a není čitelný, nelze rozeznat směr změny