Školní poradenství Mgr. Alice Vašáková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Advertisements

Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Rozvoj a zdokonalení integrovaného diagnostického, informačního a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání Priorita 3 Rozvoj celoživotního.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
PRIORITNÍ PROJEKTY LIBERECKÉHO KRAJE V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ PRO OBDOBÍ 2014+
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského G Jiřího Gutha-Jarkovského.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Program – – → výchovný poradce a platné právní předpisy – → přestávka – → základní informace o studiu
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Informační a poradenské centrum ZČU
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Plánování ve školní tělesné výchově
Institucionální cesta podpory
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Podpůrná opatření prvního stupně
Podpora krajského akčního plánování
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Dětský klub Malý drak.
Individuálně vzdělávací plán
Správa sociálního zabezpečení
12. června 2017, Pardubice Mgr. Miroslav Jiřička
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Vybrané cíle projektu KIPR
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Strategické řízení a plánování
Výchovné a kariérové poradenství v ZŠ a MŠ Vinařice, okres Kladno
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Diagnostika dítěte předškolního věku
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Školní poradenství Mgr. Alice Vašáková

Čemu se budeme věnovat (a jak budeme pracovat) Kontext školního poradenství, historie oboru, legislativa pro poradenství, systém poradenské péče Uživatelé poradenských služeb- žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, rodiče, pedagogové Školská poradenská zařízení, školní poradenská pracoviště a spolupracující organizace Komplexní poradenská péče ve škole-obsazení a role Kazuistiky, interaktivní forma práce, modelové situace k řešení ve skupinách, samostatná práce, studium zdrojů. Zkouška formou testu

Historický kontext Vznik poradenských služeb – důsledek společenských změn na přelomu 19./20. století Podmínky, které sehrály svou roli: vyspělost společnosti+ekonomická úroveň+skutečná „masová“ realizace školní docházky+konstituování odborných disciplín+společenské klima+proměna školského systému (škola-místo, kde se socializují a vzdělávají lidé pro potřeby společnosti) Hlavní obory poradenství Péče o delikventy (jak je převychovat) Laboratoře pro výzkum vývoje dětí (snaha o objektivní popis vývojových stadií) Volba povolání (na co se kdo hodí)

Historie poradenství v česko-slovenském kontextu Testování pro volbu povolání po 1. světové válce Deformace rodícího se systému po 2. světové válce a roce 1948 Druhá vlna budování systému v 50. letech 20. století-vyškolení učitelé (poradci pro volbu povolání, později výchovní poradci). Odborní pracovníci mimo školy-psychologické poradenství Psychologicko-výchovné kliniky (1957 Bratislava, 1958 Brno, 1959 Košice, 1967 Praha) 1968-síť pedagogicko psychologických poraden (krajské, okresní)

Opětovná ideologická deformace systému Postupný nárůst zájmu o žáky s výukovými problémy Vliv medicínského modelu-norma a patologie Proměna poradenských služeb po roce 1989-právní subjektivita škol-angažovanost odborníků (speciální pedagogové, ojediněle psychologové) Obohacení systému poradenských služeb o: Speciální pedagogická centra SPC Střediska výchovné péče SVP Od roku 2000 pokusy o koncepční systém poradenské péče ve školách (hlavní pilíře: legislativa a finance) Od roku 2015 zlom: legislativa podporující inkluzi (společné vzdělávání)

Orientace v tématu Ve skupinách poskládejte své zlomky zkušeností a informací, které máte o školním poradenství Informace se pokuste nějak nastrukturovat, třeba formou myšlenkové mapy Zformulujte, co se potřebujete dozvědět

Vnější rámec školního poradenství-legislativa Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon) – 561/2004, novelizace 472/2011, 82/2015 Vyhláška 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, novelizace 116/2011 Vyhláška 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, novelizace 147/2011, 103/2014, 27/2016

Školský zákon-co stojí za pozornost Zákon je základním rámcem, do velké míry obecným, pro jeho aplikaci jsou klíčové podrobnější vyhlášky. Co vymezuje zákon? Mimo jiné Zásady a cíle vzdělávání Existenci Rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů

Vyhláška 116/2011 Vymezuje zajištění bezplatných poradenských služeb ve školství dvěma typy institucí: Školská poradenská zařízení: Pedagogicko psychologické poradny Speciálně pedagogická centra Školy Vymezuje obsah poradenských služeb V její příloze jsou přesně popsány standardní činnosti jednotlivých článků a pracovníků Říká, kdo jsou uživatelé poradenských služeb: děti, žáci, studenti, jejich zákonní zástupci, školy a školská zařízení

Obsah poradenských služeb= činnost přispívající zejména k: Vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, pro rozvoj jejich osobnosti Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů Prevenci a řešení výchovných a výukových obtíží, sociálně patologických jevů a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením

Vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin Vytváření vhodných podmínek.…….pro žáky nadané a mimořádně nadané Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně-pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních Zmírňování důsledků zdravotního postižení a prevenci jeho vzniku

Specifika poradenství v PPP Služby jsou poskytovány ambulantně nebo v terénu PPP mají v kompetenci posuzování školní zralosti dětí Doporučují na základě výsledků vyšetření ZZ a ředitelům škol vřazení žáka do optimální školy a třídy Zjišťují speciální vzdělávací potřeby žáků v „běžných“ školách, vypracovávají odborné posudky Poskytují poradenské služby, které se týkají žáků s rizikem školní neúspěšnosti nebo problémů v osobnostním a sociálním vývoji Poskytují metodickou podporu škole Zajišťují prevenci sociálně patologických jevů a koordinaci metodiků ze škol

Specifika poradenství v SPC Poskytují pomoc žákům…se zdravotním postižením nebo znevýhodněním, kteří nejsou zařazeni do „běžných tříd běžných škol“ nebo kteří jsou v běžných ZŠ integrováni Stejně jako PPP zjišťují školní zralost a doporučují vřazení žáka do vhodného typu vzdělávání, zjišťují speciální vzdělávací potřeby žáků Přímo zajišťují speciálně pedagogickou péči a vzdělávání žákům, kteří jsou integrováni Poskytují poradenské služby zaměřené na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání a psychosociálním vývoji se zřetelem k začlenění žáků do společnosti Poskytují metodickou podporu školám

Specifika poradenství ve škole Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na:

prevenci školní neúspěšnosti primární prevenci sociálně patologických jevů kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů pro jeho snižování metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a sociálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy

Vyhláška 27/2016 Upravuje pravidla pro vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Dítětem, žákem a studentem se SVP se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření PO se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti…se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.

Realita-proč potřebujeme školní poradenství Běžná spádová základní škola, první třída: Při zahájení školní docházky je v 1.třídě 28 žáků 1 žák s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem 2 žáci s masivními poruchami pozornosti, evidentně nezralí k zahájení školní docházky (rodiče odmítli doporučení k ročnímu odkladu) 1 žák pravděpodobně s lehkou mentální retardací 5 dětí již umí plynule číst, jeden chlapec se dle rodičů i MŠ jeví jako mimořádně nadaný, prochází vyšetřením v PPP Dle statistické pravděpodobnosti se mezi dětmi „skrývá“ alespoň 5 žáků s potencionálními poruchami učení

Paní učitelka nemá zkušenosti ani s dětmi s PAS, ani s dětmi s lehkou mentální retardací Dle legislativy může být ve třídě jen jeden asistent pedagoga (přišel se žákem s PAS, což je problematika, na kterou je specializovaný, není motivovaný pracovat s ostatními dětmi) Rodiče nezralých žáků jsou od počátku školy výrazně negativně naladěni (demotivovaní „tlakem“ na odklad) Rodiče nadaného žáka si přejí, aby jejich dítě od počátku pracovalo podle individuálního plánu a mělo připravené takové úkoly, které jej budou rozvíjet Atd. …….

Zadání práce do mezidobí Na webových stránkách MŠMT najdete legislativu, o které jsme dnes mluvili. Jako náhradu za druhé setkání se prosím zorientujte ve školském zákonu par.16-18 a v obou „poradenských“ vyhláškách (viz výše) v poslední novelizaci Děkuji za pozornost